Gå til innhold

Topwell sauna til besvær


Scrim

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte i forrige måned en IR sauna av typen "topwell" post-37350-1259179749.jpeg

 

 

Den har fungert fint, inntil for 4 dager siden, da begynte låsen å "svikte", og den sklei på en måte ut av sporet, slik at det ble umulig å få lukket den den helt, men idag så røk det helt, og nå ser den slik ut:

 

post-37350-1259179911.jpg

 

Og dette betalte jeg altså 5000 kroner for? Jeg gikk utifra at en gliselås på en så dyr ting skal være av bedre kvalitet. Jeg snakket med moren min, og hun mente at det kunne være at det har blitt for mye saltvann i låsen, og at det var derfor det har blitt sånn, ikke vet jeg, men jeg har tatt godt vare på den, ikke vært hardhendt, så det er litt rart.

 

Jeg tok kontakt med de jeg kjøpte den av, og der fikk jeg beskjed om at glidelås var en forbruksdel, og ikke gikk på garanti, litt kjipt, når jeg har brukt så mye penger på en sauna.

 

En ting er i hvert fall sikkert jeg skal aldri kjøpe noe slikt igjen, neste gang legger jeg heller litt mer i det og kjøper en "skikkelig" sauna av tre. Men innil den tid, er den noen som vet om det går an å fikse låsen på et eller annet vis? Eler har noen andre glupe forslag på en midlertidig fiks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja for noe tull av selger.

Produktet selges som en enhet og man kan ikke da kalle deler av denne for slitasjedeler uten at dette fremgår ved gjennomføring av salget. Står det f.eks noe sted i bruksanvisningen at man må bytte ut glidelåsen ved jevne mellomrom?

 

Hvis det er slik at det virkelig er saltvann som gjør dette så er det jo en soleklar mangel med de reklamasjonsregler som følger i fkjloven.

 

PS: Du KAN jo ikke se lur ut når du bruker denne :)

Lenke til kommentar

forbrukerkjøpsloven kapittel 4

 

§ 15. Tingens egenskaper

 

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

[...]

 

§ 16. Mangel

 

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

[...]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...