Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er sex så big deal ?


Krispod

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det jeg mener er at alle( eller de fleste ) ser på sex i ungdoms alderen som no no. Men hva er egentlig så farlg med det? vis man er forsiktig og bruker besktyelse burde det ikke være så big deal! Og jeg mener da at det som oftest er jentene som støtter under dette

 

Det virker som du har et ganske platonisk syn på hva sex faktisk er, og det er greit, hvis det bare er fysisk nytelse du forbinder det med.

 

For mange er det en hel del mer med i bildet når de tenker på sex, og dette gjelder både gutter og jenter. Å ligge med noen er en veldig intim opplevelse, og mange ønsker å dele denne intimeten med noen de er glad i. Det blir ikke den samme opplevelsen dersom man ligger med en tilfeldig, bare for å ligge med noen.

 

At dette er spesielt for jenter, er jeg ikke helt enig i, men i mange tilfeller kan det skyldes noe så enkelt som oppdragelse og samfunnets normer. Det forventes en annen oppførsel av jenter enn det gjøres av gutter, ikke minst med tanke på den enkeltes seksualitet.

 

Denne tråden er vel forøvrig litt feilplassert?

Lenke til kommentar
Det jeg mener er at alle( eller de fleste ) ser på sex i ungdoms alderen som no no. Men hva er egentlig så farlg med det? vis man er forsiktig og bruker besktyelse burde det ikke være så big deal! Og jeg mener da at det som oftest er jentene som støtter under dette

 

Det virker som du har et ganske platonisk syn på hva sex faktisk er, og det er greit, hvis det bare er fysisk nytelse du forbinder det med.

 

For mange er det en hel del mer med i bildet når de tenker på sex, og dette gjelder både gutter og jenter. Å ligge med noen er en veldig intim opplevelse, og mange ønsker å dele denne intimeten med noen de er glad i. Det blir ikke den samme opplevelsen dersom man ligger med en tilfeldig, bare for å ligge med noen.

 

At dette er spesielt for jenter, er jeg ikke helt enig i, men i mange tilfeller kan det skyldes noe så enkelt som oppdragelse og samfunnets normer. Det forventes en annen oppførsel av jenter enn det gjøres av gutter, ikke minst med tanke på den enkeltes seksualitet.

 

Denne tråden er vel forøvrig litt feilplassert?

Når jeg var 15 hadde jeg en kjæreste som jeg var sammen med i 6 måneder. En gang ble det veldig hett, vi var alene og vi kysset og litt av vært. Men så plutselig trakk hun seg unna. Gikk å satt seg i en stol. Her er det ikke jeg som trakk meg, og vi var ikke vilt fremmede!

Lenke til kommentar
Når jeg var 15 hadde jeg en kjæreste som jeg var sammen med i 6 måneder. En gang ble det veldig hett, vi var alene og vi kysset og litt av vært. Men så plutselig trakk hun seg unna. Gikk å satt seg i en stol. Her er det ikke jeg som trakk meg, og vi var ikke vilt fremmede!

 

Du forstår at du ikke automatisk får sex selv om du er i et forhold, right?

 

Det kan være som SaitekQ sier, at hun faktisk ikke var klar ennå. 15 er ikke veldig gammelt.

Lenke til kommentar

Hvorfor jenter ikke bare tar sex for å være sex?

 

Pga samfunnet vi lever i. Jenter blir så mye hardere dømt for å ha sex enn hva gutter blir, derfor har jenter også det vanskligere for å "bare ha sex" uten videre.

 

Det skal sies at dette er kanskje mer på et høyere aldersplan enn 15 år.

 

Hvis du vil kan du gjerne dykke mer ned i det ved å lese et innlegg i bloggen min jeg har skrevet om akkurat det:

http://33761.vgb.no/2009/02/23/sex-og-holdninger/

 

Lykke til,

Jopri :-)

Lenke til kommentar
Er jo også en fordel å faktisk være tiltrukket av partnern du skal ha sex med.

 

Sex er ikke en big deal om jenta er major turned on, og hun selv mener det bare skal være fysisk. Sex er derimot en big deal om det er følelser involvert.

 

Helt enig, men hva med å ha sex før man utvikler følelser?

For meg er sex bare en måte å bli kjent med ei jentes intime side på :-)

Lenke til kommentar
Er jo også en fordel å faktisk være tiltrukket av partnern du skal ha sex med.

 

Sex er ikke en big deal om jenta er major turned on, og hun selv mener det bare skal være fysisk. Sex er derimot en big deal om det er følelser involvert.

 

Helt enig, men hva med å ha sex før man utvikler følelser?

For meg er sex bare en måte å bli kjent med ei jentes intime side på :-)

Jeg har det hele tiden :p

Lenke til kommentar
Det jeg mener er at alle( eller de fleste ) ser på sex i ungdoms alderen som no no. Men hva er egentlig så farlg med det? vis man er forsiktig og bruker besktyelse burde det ikke være så big deal! Og jeg mener da at det som oftest er jentene som støtter under dette

Det handler om litt mer enn dette. En 15-åring kan lett tenke "Hva er so big deal? Det er jo bare sex" men det handler om samfunnets normer og hvilken moraler vi har. Nå skal det sies at vi her i den vestlige kulturen har en veldig mild moral når det kommer til sex i forhold til mange andre kulturer.

 

Du ser på sex som en objektiv handling. Veldig mange andre ser ikke på det som bare en objektiv handlig. De ser på det som moral, oppførsel, psykiske tanker (her inngår følelser bla) og alt dette. Da blir det mye mer komplisert og plutslig er det faktisk en big deal når du har sex og hvem du har sex med.

Sex i ungdomsalderen er for veldig mange "no no" som du sier det, dette kommer nettopp av hva samfunnet vårt aksepterer og hva vi er opplært til å akseptere. Du kan jo lett finne folk her i norden som synes det er helt greit å ha flere sexpartnere og eksprimentere seksuelt i lav alder. Det finnes jo flere foreldre som nærmest lar barna sine gjøre hva de vil og barna selv eier nærmest ingen form for seksuell moral.

 

Hva med din neste? Tenker du aldri på dette? Når du en gang skal gifte deg og får vite om alt den framtidige kona di har delt med andre. Det å ikke være jomfru er greit nok og forsåvidt ganske normalt, men når vi snakker lav sexmoral i ungomsårene med mye drøye ting, så tviler jeg sterkt på du synes dette er så stas. Man blir ikke atraktiv lenger med en slik fortid (nå snakker jeg av alvorlig/ekstrem karakter)

 

Tipper du er veldig ung enda, og du vil nok endre synes ditt på seksualitet veldig mye når du får deg en fast kjæreste og alt dette her. Nå som du er ung, uerfaren og sannsynligvis nyskjerrig på alt, så tenker du mer på sex som en enkel handling - noe det jo i bunn og grunn ikke er for veldig mange.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...