Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

horn fungerer ikke, har jeg koblet rett?


blehnda

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

 

har drevet å prøvd å koblet opp hornet på bilen min. men det fungerer ikke,

hva er feil? synes å ha koblet det har koblet det slik! :s

horneksempel.png

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hornet er enkelt. Du må alltid ha jording og det er ofte jording som tilslutter hele kretsen for lyd.

Sjekk om rele gir klikkelyden når du trykker på knappen. Da er det nok hornet som har tatt kveld....

Skrevet (endret)

I følge tegningen har han ikke koblet igjennom relé.

 

Prøv å trekk en kabel direkte til pluss på hornet og se om det fungerer da.

 

 

PS. Vent litt. Fra knappen må du til +, ikke til jord! Du har jo ikke koblet noe på plussen...

Endret av BeFs
Skrevet

det er jo det jeg har gjort, ser jo det ifølge tegningen min.

ledning fra plussen på Tuteknappen på rattet---------> direkte til hornet.

minuspolen på hornet går direkte til karosseri.

minuspol på knapp går i rattstamme? right?

 

nei, er ikke koblet gjennom rele.

 

her er rattet, og her ser dere de røde kablene, som er koblet i en skinne, dette er +

78569928wg6.jpg

 

 

ellers vet jeg ikke helt hva jeg har gjort feil.

Skrevet

Etter tegningen din så har hornet fast minus/jord. Brytern din på plussledningen kobles bare på minus. Du ser vel at det blir helt feil? Hornet kan ikke virke med minus og minus. Det er rett og slett ikke noe gjennomgang av strøm.

Skrevet

+ går gjennom hele rattstammen den.

men skal det altså være 2kabler opp til rattet?

en signal fra hornet og en med spenning fra sikring?

Skrevet

alt av original kabling til hornet er vekk, så skal legge opp nytt.

de røde kablene er +.

 

her fant jeg diagrammet fra en servicemanual:

koblingsdiagram.jpg

Skrevet (endret)

Agvg har vel rett.

Jeg vil også tro at pluss går direkte til hornet, og at du jorder den via knappen i rattet. Så den ledningen du har i rattet er vel minus.

 

Har du multimeter?

 

 

Edit:

I følge koblingsskjemaet ditt så ser du at knappen i rattet går til jord.

Endret av BeFs
Skrevet

Yapp!

 

Men om du kobler opp ledningene selv, så spiller det ingen rolle om det er + eller - du bruker i bryteren. Men har du lagt inn ledning i rattstammen selv?

Skrevet (endret)
Yapp!

 

Men om du kobler opp ledningene selv, så spiller det ingen rolle om det er + eller - du bruker i bryteren. Men har du lagt inn ledning i rattstammen selv?

 

Det er en "prefiks ish" kabel som går opp hele rattstammen. jeg har sporet opp lederen som går fra skinnen med de røde kablene i rattet, og plintet meg videre fra kontakten under dashen til horn. det er dit jeg har kommet:p

 

beklager mange dumme innspill her, det var vel egentlig ganske enkle greier dette, men avogtil glemmer man å tenke,

takker dere alle for hjelpen!

 

edit: må vel gjerne ha litt tverrsnitt på den kabelen fra sikringen. siden sikringen går på bremselys også, og er 20A

Endret av blehnda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...