Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Flere blå skjermer i Windows Vista eller XP (feil med RAM?)


Anbefalte innlegg

Etter som jeg har nettopp har opplevd en del BSOD i Vista og XP, vil jeg fortelle om mine problemer i håp om at dette kan hjelpe flere som opplever de samme BSOD (blåskjerm) meldingene. Jeg må understreke at det er første gang dette har skjedd meg i løpet av de 15 årene jeg har bygget mine egne PCer, og første gang siden jeg installerte Vista 64-bit beta.

 

Hvis jeg poster dette i feil emne, får en Moderator flytte det til rett emne.

 

Deretter må jeg si at jeg ikke husker alle BSODene etter som jeg fikk ørten BSOD med forskjellige meldinger. Men den første BSOD jeg fikk var i Vista, kjører mulitboot med Vista, XP Professional og openSuSe. Første BSOD var IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL, deretter fikk jeg noe a la PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA, pluss ørten flere, blant annet BAD_CONFIG_TOOL eller noe i den dur, dessverre husker jeg ikke helt hvilket feil melding det var snakk om. Først trodde jeg det var Vista som forårsaket alle BSOD, men etter å ha restartet PCen i XP, fikk jeg BSOD med IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL melding i XP også.

 

Det første jeg gjorde var å fjerne et grafikk kort fordi jeg kjører Crossfire med 2 x HD 4870 kort fordi XP ga beskjed om et problem med atimg.sys eller noe slikt, og etter det virket XP og Vista fint, i ca. 5 minutter før ny BSOD skjedde. Etter at jeg gjorde en del tester, blant annet med Memtest86+ og det viste seg at det var en RAM brikke som var kaputt. Jeg har 4x2GB Corsair Dominator brikker, og det var den siste brikken i RAM slot 4 som var kaputt, på mitt hovedkort Asus P5Q Deluxe er dette DIMM_B2 som er slot 4 hvis du regner fra CPU socket.

 

Så er det noen som får blåskjerm med noen av de samme feilmeldingene, det første dere bør gjøre er å kjøre en Memtest86+ før dere ber om hjelp her i forumet. Mer eller mindre alle Linux installasjonene har med en memtest og mener å huske at Vista pluss Windows har en mulighet for dette. Hvis ikke kan dere laste ned Memtest86+ fra denne web siden.

 

Edit: Forandret emnetittel litt.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter som jeg har nettopp har opplevd en del BSOD i Vista og XP, vil jeg fortelle om mine problemer i håp om at dette kan hjelpe flere som opplever de samme BSOD (blåskjerm) meldingene. Jeg må understreke at det er første gang dette har skjedd meg i løpet av de 15 årene jeg har bygget mine egne PCer, og første gang siden jeg installerte Vista 64-bit beta.

 

Hvis jeg poster dette i feil emne, får en Moderator flytte det til rett emne.

 

Deretter må jeg si at jeg ikke husker alle BSODene etter som jeg fikk ørten BSOD med forskjellige meldinger. Men den første BSOD jeg fikk var i Vista, kjører mulitboot med Vista, XP Professional og openSuSe. Første BSOD var IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL, deretter fikk jeg noe a la PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA, pluss ørten flere, blant annet BAD_CONFIG_TOOL eller noe i den dur, dessverre husker jeg ikke helt hvilket feil melding det var snakk om. Først trodde jeg det var Vista som forårsaket alle BSOD, men etter å ha restartet PCen i XP, fikk jeg BSOD med IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL melding i XP også.

 

Det første jeg gjorde var å fjerne et grafikk kort fordi jeg kjører Crossfire med 2 x HD 4870 kort fordi XP ga beskjed om et problem med atimg.sys eller noe slikt, og etter det virket XP og Vista fint, i ca. 5 minutter før ny BSOD skjedde. Etter at jeg gjorde en del tester, blant annet med Memtest86+ og det viste seg at det var en RAM brikke som var kaputt. Jeg har 4x2GB Corsair Dominator brikker, og det var den siste brikken i RAM slot 4 som var kaputt, på mitt hovedkort Asus P5Q Deluxe er dette DIMM_B2 som er slot 4 hvis du regner fra CPU socket.

 

Så er det noen som får blåskjerm med noen av de samme feilmeldingene, det første dere bør gjøre er å kjøre en Memtest86+ før dere ber om hjelp her i forumet. Mer eller mindre alle Linux installasjonene har med en memtest og mener å huske at Vista pluss Windows har en mulighet for dette. Hvis ikke kan dere laste ned Memtest86+ fra denne web siden.

 

Eller hvis du får disse meldingene, spesielt den første, og kjører Outpost Firewall/Suite versjon 6.7 og oppover = avinstaller Outpost, problem løst :)eller søk på forumet om en Register "hot fix" som KANSKJE fikser det. eller kødder til windowsen din, hehe

Lenke til kommentar

Du sier ikke noe om hva du gjorde med denne minnefeilen du fant...

 

Hva skjer om du prøver å bruke maskinen litt med kun 1 RAMbrikke i slot1? Pass også på at RAM får riktig spenning. I noen tilfeller autodetecter ikke hovedkortet dette riktig, og brikker som er laget for høyere enn standard spenning ender opp med for lite - hvilket kan føre til ustabilitet i RAM selv om det ikke nødvendigivs er noe fysisk galt med brikken.

 

Når du får bluescreens som er tilsynelatende tilfeldige, og spesielt når det er mange forskjellige typer feilmeldinger så er dette helt tyisk for korrupt data i RAM.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Du sier ikke noe om hva du gjorde med denne minnefeilen du fant...

 

-Stigma

 

Stigma, selv om jeg glemte å si at jeg skiftet RAM brikken i slot 4, så sier jeg at jeg til slutt visste at det var den RAM brikken som det var feil med. Dessuten kjørte jeg Memtest86+ med kun en RAM brikke av gangen i slot 1 inntil den fjerde RAM brikken feilet. At jeg fjernet den etterpå sa jeg kanskje ikke klart nok.

 

XanderZ, jeg ble ganske fort klar over at det var en RAM brikke som forårsaket BSODene mine, og som sagt, jeg har bygget PCer i over 15 år, så mener å tro at jeg vet hvordan jeg skal gjøre en feil søking. Jeg postet dette fordi jeg trodde at det kunne hjelpe andre med lignende blåskjermer. Det er jo tross alt en del personer som opplever noe slikt eller hva?

 

ChainDoG, Outpost har ingenting med dette å gjøre, dessuten har jeg ikke det installert. Hadde du lest posten min godt nok, ville du ha lest at jeg hadde BSOD i både Vista og XP, og jeg nevner ikke en gang at jeg mistenker software for å lage til disse blåskjermene.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Sorry, jeg skummet bare den første posten. Jeg så ikke at du faktisk allerede hadde løst problemet. Da var jo det litt meningsløst for meg å poste et svar... beklager det.

 

-Stigma

 

Ingen grunn til å beklage, Stigma. Jeg gjør ofte samme feilen selv, skumleser og så svarer jeg og ofte driter jeg på draget. :whistle:

Lenke til kommentar
Så er det noen som får blåskjerm med noen av de samme feilmeldingene, det første dere bør gjøre er å kjøre en Memtest86+ før dere ber om hjelp her i forumet. Mer eller mindre alle Linux installasjonene har med en memtest og mener å huske at Vista pluss Windows har en mulighet for dette. Hvis ikke kan dere laste ned Memtest86+ fra denne web siden.

 

Posten kan egentlig oppsummeres til dette, dog er jeg ikke helt enig :p

 

Det finnes et par fine verktøy som man bør også bruke, deriblandt hendelseloggen , denne kan faktisk ofte fortelle deg hva som har gått galt og i noen tilfeller er den nok til å fikse problemet kjappere.

 

Det kan også være lurt å gå inn i bios og sjekke om at ikke noen innstillinger er forandret der, noen problemer kan være forårsaket av feks at batteriet ikke lenger har ladding og dermed så blir innstillingene nullstillt hver gang pcen slås av. Noe som kan føre til problemer om Volt og timings på minnet / cpu forandres.

 

Min personlige feilsøkingssuite består av : Memtest86 , Occt perestroika, prime95 / orthos , Mab og spybot blandt annet.

Lenke til kommentar
Du sier ikke noe om hva du gjorde med denne minnefeilen du fant...

 

-Stigma

 

Stigma, selv om jeg glemte å si at jeg skiftet RAM brikken i slot 4, så sier jeg at jeg til slutt visste at det var den RAM brikken som det var feil med. Dessuten kjørte jeg Memtest86+ med kun en RAM brikke av gangen i slot 1 inntil den fjerde RAM brikken feilet. At jeg fjernet den etterpå sa jeg kanskje ikke klart nok.

 

XanderZ, jeg ble ganske fort klar over at det var en RAM brikke som forårsaket BSODene mine, og som sagt, jeg har bygget PCer i over 15 år, så mener å tro at jeg vet hvordan jeg skal gjøre en feil søking. Jeg postet dette fordi jeg trodde at det kunne hjelpe andre med lignende blåskjermer. Det er jo tross alt en del personer som opplever noe slikt eller hva?

 

ChainDoG, Outpost har ingenting med dette å gjøre, dessuten har jeg ikke det installert. Hadde du lest posten min godt nok, ville du ha lest at jeg hadde BSOD i både Vista og XP, og jeg nevner ikke en gang at jeg mistenker software for å lage til disse blåskjermene.

 

og hadde du tolka posten min riktig, så hadde du skjønt at jeg bare la til litt informasjon, i tilfelle noen får blåskjerm med de error meldingene du skrev OG har Outpost innstallert xp/vista, for da slipper dem jo kanskje å kjøre memtest som var din konklusjon ;)for faen skal vite at jeg har kasta bort mye tid på drivere og hardware feilsøking pga det programmet (pressiserer 6.7 og oppover.. på 5 maskiner, xp og vista, så det er ikke tilfeldig eller tvil om årsaken). for posten din handler jo om "hvordan fikse bsod i xp/vista" ikke sant? ofte greit å begynne med det enkle først..

Lenke til kommentar
Det finnes et par fine verktøy som man bør også bruke, deriblandt hendelseloggen , denne kan faktisk ofte fortelle deg hva som har gått galt og i noen tilfeller er den nok til å fikse problemet kjappere.

 

Det kan også være lurt å gå inn i bios og sjekke om at ikke noen innstillinger er forandret der, noen problemer kan være forårsaket av feks at batteriet ikke lenger har ladding og dermed så blir innstillingene nullstillt hver gang pcen slås av. Noe som kan føre til problemer om Volt og timings på minnet / cpu forandres.

 

Min personlige feilsøkingssuite består av : Memtest86 , Occt perestroika, prime95 / orthos , Mab og spybot blandt annet.

 

Jepp, Malvado, er helt enig i at hendelseloggen er et fint verktøy, problemet mitt var jo at jeg ikke kom så langt at jeg fikk sett på den. Så snart jeg startet et program i Vista, hvis jeg kom så langt før BSOD, fikk jeg garantert BSOD. Som du sier, Memtest er et fint verktøy, og det fortalte meg at en RAM brikke var kaputt. Jeg får ny RAM brikke på tirsdag etter som den var dekket av garantien. Kjørte Memtest86+ natten over og hadde vel 41000 feil. :cry:

 

ChainDog, jeg har selv kastet bort masse tid på drivere etc som har forårsaket blåskjermer, dog aldri i Vista før dette med RAM skjedde. Men du har helt rett, jeg leste nok ikke posten din godt nok, sorry.

Lenke til kommentar
Det kan også være lurt å gå inn i bios og sjekke om at ikke noen innstillinger er forandret der, noen problemer kan være forårsaket av feks at batteriet ikke lenger har ladding og dermed så blir innstillingene nullstillt hver gang pcen slås av. Noe som kan føre til problemer om Volt og timings på minnet / cpu forandres.

 

Min personlige feilsøkingssuite består av : Memtest86 , Occt perestroika, prime95 / orthos , Mab og spybot blandt annet.

 

Jaha, så var det tilbake til "Square one" som det heter. Fikk i morges atter flere BSOD, selv om den dårlige RAM brikken ikke var tilstede i PCen. Har nå 3 x 2 GB, totalt 6 GB RAM.

Kjørte Memtest86+ og fikk flere feil på minnet. Retstartet PCen, ny Memtest og fikk ingen feil. Oppstart i Vista og fikk BSOD igjen, ny omgang med Memtest, ingen feil. Restartet og kjørte Memtest igjen, feil på RAM.

 

Ingen av BSODene ga samme feil melding og innstillingene i BIOS har ikke vært rørt. De har vært de samme hele tiden, ikke forandret på noe.

Ny BSOD, kjørte så chkdsk /f på C: disken, ingen feil funnet. Restartet i Vista, etter ca. 15 minutter ny BSOD, ingen programmer kjørte da unntatt dem under normal oppstart.

 

Kjørte så memtest i 6 timer, ingen feil funnet på RAM. Jeg må ærlig talt si at jeg begynner å mistenke at det er HK som holder fan med meg. :roll:

 

Noen forlsag?

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Mye likt det der ja, eneste forskjellen er at mine RAM brikker har kjørt på 1066 MHz hele tiden og gjør det enda. Jeg gjorde ikke PCen strømløs mellom hver Memtest.

 

Grunnen til at jeg begynner å mistenke HK er at selv om PCen slås av, er det fortsatt lys i tastaturet, har et Logitech G15 tastatur, og lyset (les strømmen) forsvinner ikke. Må slå av PSUen for at det skal bli avslått.

 

Men jøss, klart det kan være at HK eller chipset ikke liker Corsair sine brikker, selv om de er oppført på QVL listen til Asus mener jeg å huske.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

På tide å nappe ut rambrikkene og teste i en annen pc.

Fungerer brikkene bedre i et annet hk og gir ikke feil så tror jeg nok at det er problemer med hovedkortet ditt.

 

Du kan jo selvsagt prøve å øke volten litt på minnebrikkene , men prøv å hold deg innen spesifikasjonene. I noen tilfeller så kan disse bsods som du opplever komme av litt ustabil psu.

Lenke til kommentar

Jeg har jo tenkt på å teste RAM i en annen PC, kan jo prøve i madamen sin PC selv om det HKet støtter kun opp til 667 MHz minne. Men jeg vil vel ikke få samme nytten av det etter som mitt minne er 1066 MHz.

 

Nå har jo PCen vært stabil siden i går kveld, har satt RAM frekvens til 1066 i BIOS og satt spenning til 2.2 V. CPU er klokket til 3.4 GHz uten at jeg har økt på vCore. Den er nå 1.256 V. Men virker som Speedstep er inne så får sjekke settinger i BIOS igjen.

 

Mulig at PSUen er ustabil, men kjørte OCCT PSU test og ikke noe rart der. Har en Gigabyte Odin GT 800 W PSU.

Lenke til kommentar

Etter at jeg installerte windows 7 64-bit så fikk jeg de samme blåskjerm-meldingene som du har fått. Feilsøkte minnet med memtest86 og fikk mange feil. Kjørte samme minnetesten på nytt noen dager etter og da fikk jeg ingen feil. Trodde kanskje det hadde hjulpet at jeg hadde flyttet minnet fra de gule til de røde sporene, men fikk selvsagt blåskjermene tilbake.

Så byttet jeg minnebrikker med en kompis og har ikke fått blåskjerm på over en uke. Jeg brukte 2x1GB Crucial Ballistix PC8500 (1066mhz), mens nå bruker jeg noe billig minne fra Kingston på 667mhz. Jeg tror kanskje feilen lå i spenningen til minnet. Det sjekket jeg aldri ut. Anbefalte minneinstillinger fra Crucial var 2,0V og timings 5-5-5-15.

Håper dette hjalp noe.

Lenke til kommentar

Minnet jeg har skal ha 2,2 V og timing 5-5-5-15, noe det har nå. Har nettopp kjørt OCCT i en halv time, og ingen feil noe sted bortsett fra litt høy temperatur på CPUen, var oppe i 92 grader. :dribble: Alle spenninger dønn stabile, så nå skjønner jeg ikke noe.

 

Jeg har uansett bestilt nytt HK etter som det jeg har nå roter til RAIDen min da jeg satte inn et Adaptec SCSI kontroller kort. Det ikke nok minne ledig i BIOS til å laste inn alt under POST. Men får håpe det blir bedre med det nye hovedkortet.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Temperaturen på Cpu er alt for høy.

Har du slått av Eist / Thermal throttling?

 

Jepp, er klar over at temperaturen er for høy. Thermal throttling er ikke slått av.

Skal se om jeg får slått av den Speedstep setting, den ligger inne enda, men vet ikke om det har noe å si da. Ser bare i OCCT monitoring at CPU klokker ned hele tiden.

 

Uansett så stormet det inn med blåskjermer i går. Det er ingen regelmessighet i når de kommer. De kan komme etter 4 timer eller etter 5 minutter. Memtest86+ viser ingen feil på minne, chkdsk ingen feil på hard disken, en SCSI Seagate Cheetah 15K disk.

 

Edit: Den Speedstep settingen finner jeg ikke i BIOS. Skulle ha vært under CPU Configuration, men ikke noe der. :nei:

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...