Shiva82 Skrevet 22. november 2009 Forfatter Skrevet 22. november 2009 Uansett - hvis noen er redde for å dø er det jo bare for dem å ta vaksinen. De trenger ikke å anklage meg på noen måte. Bortsett fra dem som er allergiske mot egg kanskje, men det er et bittelite mindretall. Jeg er fullt klar over dette, men spørsmålet mitt handler bare om det er moralsk forsvarlig å være med på å være vert og vedlikeholder og potensielt smittebærer for et virus som kan skade og/eller ta livet av noen
kjetilkl Skrevet 22. november 2009 Skrevet 22. november 2009 En annen ting å tenkte over er jo at om det hadde vært så viktig at alle tok denne vaksinen, som media/myndighetene skal ha det til - da hadde den vært gratis og obligatorisk.
Shiva82 Skrevet 22. november 2009 Forfatter Skrevet 22. november 2009 1. Bi-virkninger Det er ikke rapportert noen alvorlige bivirkninger, bare de forventede milde bivirkningene som skjer hos enkelte når man tar en hvilken som helst vaksine. 2. Svineinfluensaen har mutert So? 3. Det er mindre farlig enn vanlig influensa, burde vi ikke vaksinere oss mot den istenden? Nei, den er farligere enn vanlig influensa, men ja man godt overføre dette spørsmålet til all influensavaksine og vaksine generelt (som jo var det mitt opprinnelige spørsmålet faktisk handlet om). Den er farligere fordi den angriper og er dødelig for unge, friske mennesker. Det er bare gamle og syke som bruker å dø av vanlig influensa. Men ja, kanskje burde vi alle vaksinere oss hver sommer/høst når sesonginfluensavaksinen kommer, for da kan vi nok forhindre en del dødsfall blant eldre og syke også, og øke levetiden.
Shiva82 Skrevet 22. november 2009 Forfatter Skrevet 22. november 2009 Som kuli påpeker, er "vanlig" influensa mer farlig enn svineinfluensa. Fugleinnfluensa tok aldri av, men det ble SOLGT masse vaksiner allikevel. Og som jeg påpeker tar kuli feil.
8qk5xlv3 Skrevet 22. november 2009 Skrevet 22. november 2009 (endret) @Shiva82: Har du statistikk som viser at vanlig influensa ikke er like farlig som svineinfluensaen? For det er ingen grunn til å tro at den ikke skal være det. Hovedargumentet for å ta vaksinen er at man ikke har noen naturlig motstand mot svineinfluensaen, og vi risikerer derfor at langt flere mennesker blir smittet. Om man antar at den er like farlig som den normale influensaen, vil mange flere dø, både på grunn av kritiske tilstander og manglende sykehusplass som resultat av de mange infiserte. Endret 22. november 2009 av 8qk5xlv3
Erav Skrevet 22. november 2009 Skrevet 22. november 2009 (endret) 1. Bi-virkninger Det er ikke rapportert noen alvorlige bivirkninger, bare de forventede milde bivirkningene som skjer hos enkelte når man tar en hvilken som helst vaksine. Det ER rapportert om alvorlige bivirkninger. Som kuli påpeker, er "vanlig" influensa mer farlig enn svineinfluensa. Fugleinnfluensa tok aldri av, men det ble SOLGT masse vaksiner allikevel. Og som jeg påpeker tar kuli feil. Right back at' ya!! Endret 22. november 2009 av Erav
*F* Skrevet 22. november 2009 Skrevet 22. november 2009 Er det moralsk forsvarlig å ikke vaksinere seg? Når vaksinen koster 100kr er det absolutt det. Jeg skal ikke påtvinges en vaksine og så betale for den. Jeg skippet selv vaksinen, fordi ekte mennesker blir syke på den naturlige måten.
Ernie Skrevet 23. november 2009 Skrevet 23. november 2009 «Er det moralsk forsavarlig å ikke vaksinere seg?» Ja, definitivt. Jeg sover iallfall godt om natten på tross av at jeg har absolutt ingen planer om å ta vaksinen. Svineinfluensaen er svært opphauset og sannsynligvis langt mindre farlig enn det myndigheter o.l. vil ha det til. Folkehelseinstituttet har tidligere sagt at ca 1300 mennesker årlig dør direkte eller indirekte av sesonginfluensaen. Svineinfluensaen er ikke i nærheten av dette på tross av at Folkehelseinstituttet regner med at over 600.000 nordmenn er eller har vært smittet. Dette er langt mer enn de 5-10% (240-480.000) man årlig regner med blir syke av sesonginfluensa. Når det hittil er meldt om 18 dødsfall som følge av svineinfluensaen er det svært, svært vanskelig å påstå at svineinfluensaen er spesielt farlig for befolkningen generelt. Hvis svineinfluensaen er minst like farlig som sesonginfluensaen skulle vi hatt over 1700 dødsfall hittil. Å argumentere med at «friske dør» har ingen hensikt. Vi kjenner ikke til hva som faktisk har skjedd med disse personene. For alt vi veit har de (2-5 av de 18 døde) f.eks. pådratt seg en annen lungesykdom samtidig med svineinfluensaen, og summen av dette har medført at de har død. Kort sagt, det finnes i mine øyne ingen argumenter for at helt friske mennesker må ta vaksinen mot svineinfluensaen. Skulle jeg bli syk kan jeg «trøste» meg med at jeg får en naturlig immunitet som trolig varer langt lengre enn for de som blir vaksinert.
Shiva82 Skrevet 24. november 2009 Forfatter Skrevet 24. november 2009 En annen ting å tenkte over er jo at om det hadde vært så viktig at alle tok denne vaksinen, som media/myndighetene skal ha det til - da hadde den vært gratis og obligatorisk. 1. Dette handler om vaksinering generelt og ikke bare svineinfluensavaksinen. 2. Hadde det vært snakk om en sykdom i størrelsesorden av Svartedauden hadde det nok blitt obligatorisk regner jeg med, men siden denne sykdommen bare er alvorlig for enkelte grupper så lar de det vel være frivillig tenker jeg. Det skal nok en del til før vaksiner blir obligatorisk. 3. Hadde dette faktisk vært obligatorisk hadde du nok klaget over dette også og kalt det en konspirasjon 4. Dette har uansett ikke noe med denne tråden å gjøre, siden dette omhandler folks valg når det kommer til vaksiner. Er det moralsk forsvarlig å være en bærer og vedlikeholder av et virus som kan gjøre andre alvorlig syke (om ikke drepe dem) hvis man kan forhindre det ved å ta en vaksine til 50 kroner? (Vaksinen er jo nærmest gratis i forhold til vanlige vaksinepriser som ligger på flere tusen.)
Shiva82 Skrevet 24. november 2009 Forfatter Skrevet 24. november 2009 @Shiva82: Har du statistikk som viser at vanlig influensa ikke er like farlig som svineinfluensaen? For det er ingen grunn til å tro at den ikke skal være det. Hovedargumentet for å ta vaksinen er at man ikke har noen naturlig motstand mot svineinfluensaen, og vi risikerer derfor at langt flere mennesker blir smittet. Om man antar at den er like farlig som den normale influensaen, vil mange flere dø, både på grunn av kritiske tilstander og manglende sykehusplass som resultat av de mange infiserte. Som sagt handler dette i hovedsak om vaksinering generelt, bare så det er klart. Men når det kommer til svineinfluensaen så har jeg lest flere steder at denne influensaen er farligere ettersom unge og friske mennesker har lett for å dø av denne (eller i hvert fall bli alvorlig syk), mens dette ikke er tilfelle med vanlig influensa. Da er det som regel gamle og/eller syke som blir alvorlig syke (eller dør). Statistikk? Nei, det har jeg ikke. Har du statistikk på at det ikke er farligere? Alt jeg vet er det jeg har sett de som har peiling på saken sier og skriver, som for eksempel her. Men jeg er ikke utdannet innen feltet (er du?), så jeg må bare stole på ekspertene i dette tilfellet
Shiva82 Skrevet 24. november 2009 Forfatter Skrevet 24. november 2009 1. Bi-virkninger Det er ikke rapportert noen alvorlige bivirkninger, bare de forventede milde bivirkningene som skjer hos enkelte når man tar en hvilken som helst vaksine. Det ER rapportert om alvorlige bivirkninger. Har du eksempler på bivirkninger som ikke står under "forventede bivirkninger" hos f.eks. Legemiddelverket? Som kuli påpeker, er "vanlig" influensa mer farlig enn svineinfluensa. Fugleinnfluensa tok aldri av, men det ble SOLGT masse vaksiner allikevel. Og som jeg påpeker tar kuli feil. Right back at' ya!! Utrolig bra svar. Kan du vise meg hvor det står at "vanlig" sesonginfluensa er farligere enn svineinfluensa? For jeg har lest flere steder at det motsatte er tilfelle.
8qk5xlv3 Skrevet 24. november 2009 Skrevet 24. november 2009 Som sagt handler dette i hovedsak om vaksinering generelt, bare så det er klart. Men når det kommer til svineinfluensaen så har jeg lest flere steder at denne influensaen er farligere ettersom unge og friske mennesker har lett for å dø av denne (eller i hvert fall bli alvorlig syk), mens dette ikke er tilfelle med vanlig influensa. Da er det som regel gamle og/eller syke som blir alvorlig syke (eller dør). Hvor har du lest dette? Statistikk? Nei, det har jeg ikke. Har du statistikk på at det ikke er farligere? Alt jeg vet er det jeg har sett de som har peiling på saken sier og skriver, som for eksempel her. Men jeg er ikke utdannet innen feltet (er du?), så jeg må bare stole på ekspertene i dette tilfellet smile.gif The burden of proof lies with the accuser, men det antar jeg du visste? Så host opp statistikken din.
Mechablast Skrevet 24. november 2009 Skrevet 24. november 2009 (endret) Jeg skal selv ikke ta den, da flere og flere jeg kjenner blir syke og dårlige av vaksinen. Akkurat det er en av grunnene til at jeg ikke skal ha noe vaksine, foretrekker å være syk noen uker, fremfor å ha problemer i flere måneder. (eller lengre) Folk dør av influensaen, og folk dør av vaksinen, mange mister også smaken etter vaksinering, i tilleg til andre bivirkninger. Så vaksinen kan de ha for meg. EDIT Til det tråden handler om. Jeg får ikke dårlig samvitighet for det. Endret 24. november 2009 av arjato
Shiva82 Skrevet 25. november 2009 Forfatter Skrevet 25. november 2009 Som sagt handler dette i hovedsak om vaksinering generelt, bare så det er klart. Men når det kommer til svineinfluensaen så har jeg lest flere steder at denne influensaen er farligere ettersom unge og friske mennesker har lett for å dø av denne (eller i hvert fall bli alvorlig syk), mens dette ikke er tilfelle med vanlig influensa. Da er det som regel gamle og/eller syke som blir alvorlig syke (eller dør). Hvor har du lest dette? Flere steder som sagt, blant annet den artikkelen i Science Daily som jeg refererte til i forrige innlegg til deg. Der står det blant annet: In contrast with run-of-the-mill seasonal flu viruses, the H1N1virus exhibits an ability to infect cells deep in the lungs, where it can cause pneumonia and, in severe cases, death. Seasonal viruses typically infect only cells in the upper respiratory system. Jeg kan godt fiske opp alle nyhetsartiklene jeg har lest om H1N1-viruset i år, men jeg nøyer meg med et par. Denne saken hos VG f.eks. Og så har vi smittevernoverlegen i Oslo som sier i et nettintervju på Dagbladet sine sider at denne influensaen er farligere: Den største forskjellen på svineinfluensa og sesonginfluensa ser ut til å være at de som får alvorlig sykdom og eventuelt dør av sesonginfluensa er eldre og middelaldrende mennesker. De fleste som får alvorlig sykdom og eventuelt dør av svineinfluensa er yngre mennesker. I begge tilfeller er personer med kroniske sykdommer (eks astma, diabetes) mest utsatt. For svineinfluensa kommer i tillegg at gravide er ekstra utsatt for komplikasjoner, dette gjelder ikke for sesonginfluensa. Vaksine vil både kunne forhindre dødsfall og redusere sykefravær. Hilsen Tore Steen Det viser seg at H1N1 er en variant influensa som har lite slektskap med de "vanlige" sesonginfluensaene, dermed er det lite immunitet i befolkningen mot det. Men siden du vet bedre enn disse som har peiling på saken og som er utdannet innen feltet, så venter jeg i spenning på å få dine kilder til at H1N1-influensaen ikke er farligere enn vanlig sesonginfluensa Statistikk? Nei, det har jeg ikke. Har du statistikk på at det ikke er farligere? Alt jeg vet er det jeg har sett de som har peiling på saken sier og skriver, som for eksempel her. Men jeg er ikke utdannet innen feltet (er du?), så jeg må bare stole på ekspertene i dette tilfellet smile.gif The burden of proof lies with the accuser, men det antar jeg du visste? Så host opp statistikken din. Hva sikter du til når jeg skal gi deg "statistikk"? Dette blir da vanskelig siden dette er en ny influensa og som bare har holdt på en liten stund i forhold til den "vanlige" sesonginfluensaen som vi er en smule mer "komfortabel med".
Shiva82 Skrevet 25. november 2009 Forfatter Skrevet 25. november 2009 Er det moralsk forsvarlig å ikke vaksinere seg?Når vaksinen koster 100kr er det absolutt det. Haha, 100 kr? At det går an. Jeg vaksinerte meg nettopp mot polio og hepatitt A og B (pga. at jeg skal til Egypt) og betalte vel et par tusen for dette. 100 kr for H1N1-vaksinen betaler jeg uten problem. Men selvfølgelig, hvis du ikke kan avse 100 kr så bør du selvsagt ikke ta den Det har uansett ikke noe med spørsmålet mitt å gjøre om det er moralsk forsvarlig å avstå fra å ta vaksiner generelt. Bare glem prisen et par minutter og tenk på fordel kontra ulemper. Vil du heller ha f.eks. hepatitt B, og dermed være en potensiell smittebærer som kan ramme mange andre, enn å ta en vaksine som hindrer deg i å bli smittet og bærer av smitte? Det er det dette handler om. Jeg skal ikke påtvinges en vaksine og så betale for den. Du blir ikke påtvunget noen vaksine. Jeg skippet selv vaksinen, fordi ekte mennesker blir syke på den naturlige måten. Så da regner jeg med at du ikke har tatt noen vaksiner i det hele tatt? Du burde da holde deg hjemme i Norge og ikke reise ut i verden hvis du ikke har vaksine mot kolera, polio, hepatitt, stivkrampe, kikhoste, etc. Skulle gjerne likt å sett deg si "ekte mennesker blir syke på den naturlige måten" etter å ha pådratt deg disse sykdommene... Og tenk om du er i risikogruppen uten å vite det, eller om du smitter noen i risikogruppen som enten ikke har fått tatt vaksine eller ikke vet at de er i risikogruppen, og så blir du alvorlig syk og/eller dør, eller at dette skjer med den du smitter. Er det da verdt risikoen hvis du kan forhindre det med et nålestikk som tar noen få sekunder? «Er det moralsk forsavarlig å ikke vaksinere seg?»Ja, definitivt. Jeg sover iallfall godt om natten på tross av at jeg har absolutt ingen planer om å ta vaksinen. Svineinfluensaen er svært opphauset og sannsynligvis langt mindre farlig enn det myndigheter o.l. vil ha det til. Folkehelseinstituttet har tidligere sagt at ca 1300 mennesker årlig dør direkte eller indirekte av sesonginfluensaen. Svineinfluensaen er ikke i nærheten av dette på tross av at Folkehelseinstituttet regner med at over 600.000 nordmenn er eller har vært smittet. Dette er langt mer enn de 5-10% (240-480.000) man årlig regner med blir syke av sesonginfluensa. Når det hittil er meldt om 18 dødsfall som følge av svineinfluensaen er det svært, svært vanskelig å påstå at svineinfluensaen er spesielt farlig for befolkningen generelt. Hvis svineinfluensaen er minst like farlig som sesonginfluensaen skulle vi hatt over 1700 dødsfall hittil. Å argumentere med at «friske dør» har ingen hensikt. Vi kjenner ikke til hva som faktisk har skjedd med disse personene. For alt vi veit har de (2-5 av de 18 døde) f.eks. pådratt seg en annen lungesykdom samtidig med svineinfluensaen, og summen av dette har medført at de har død. Kort sagt, det finnes i mine øyne ingen argumenter for at helt friske mennesker må ta vaksinen mot svineinfluensaen. Skulle jeg bli syk kan jeg «trøste» meg med at jeg får en naturlig immunitet som trolig varer langt lengre enn for de som blir vaksinert. Spørsmålet mitt handler om vaksiner generelt.
Sk!ppy Skrevet 25. november 2009 Skrevet 25. november 2009 synes ikke man skal få dårlig samvittighet over å ikke ta den jeg. Selv fikk jeg tilbud på skolen idag, og valgte og avlså det, selv om de sa at denne måtte man ta selv om man hadde hatt swine flu ( som legen sier jeg har hatt uke siden. )
Ernie Skrevet 25. november 2009 Skrevet 25. november 2009 Det viser seg at H1N1 er en variant influensa som har lite slektskap med de "vanlige" sesonginfluensaene, dermed er det lite immunitet i befolkningen mot det. Men siden du vet bedre enn disse som har peiling på saken og som er utdannet innen feltet, så venter jeg i spenning på å få dine kilder til at H1N1-influensaen ikke er farligere enn vanlig sesonginfluensa Nå er det lov å bruke egen hjerne av og til også da ... Årlig blir 5-10% (som vil si 240-480.000) av befolkningen smittet av sesonginfluensaen. Av disse dør 1300 mennesker direkte eller indirekte som følge av sesonginflunsaen. Dette er tall Folkehelseinstituttet tidligere år har gått ut med (ref.). Det samme Folkehelseinstituttet har for noen uker siden sagt at i overkant av 600.000 personer i Norge er smittet (ref.). For noen dager siden døde person nr. 23 av svineinfluensa i Norge (ref.). Altså, årlig blir i verstefall 480.000 nordmenn smittet av sesonginfluensa og 1300 av disse dør. Vi hadde for noen uker siden 600.000 smittede av svineinfluensa og 23 personer har død. Ser det virkelig ut som svineinfluensaen er mer farlig enn sesonginfluensaen? Ut fra statistikken er det en helt absurd konklusjon. Eneste forklaringen man kan komme med er at det er risikogruppen som står i særlig fare og at disse har vaksinert seg i større grad enn de normalt gjør mot sesonginfluensaen. Uansett er det absurd å påstå at svineinfluensaen pr. i dag er mer farlig for friske nordmenn. Da skulle vi isåfall hatt 1700 døde ... Det blir ikke bedre av at store bedrifter heller ikke merker noe til sykefravært på tross at av over 600.000 personer er eller har vært smittet (ref.).
Shiva82 Skrevet 25. november 2009 Forfatter Skrevet 25. november 2009 Jeg skal selv ikke ta den, da flere og flere jeg kjenner blir syke og dårlige av vaksinen.Akkurat det er en av grunnene til at jeg ikke skal ha noe vaksine, foretrekker å være syk noen uker, fremfor å ha problemer i flere måneder. (eller lengre) Problemer i flere måneder? Dette må da være noen ekstreme unntak. Folk dør av influensaen, og folk dør av vaksinen, mange mister også smaken etter vaksinering, i tilleg til andre bivirkninger. Hvem har dødd av vaksinen? Mistet smaken? Hm... Til det tråden handler om. Jeg får ikke dårlig samvitighet for det. Tråden handler om vaksinering generelt. Var det det du svarte på?
Shiva82 Skrevet 25. november 2009 Forfatter Skrevet 25. november 2009 (endret) Det viser seg at H1N1 er en variant influensa som har lite slektskap med de "vanlige" sesonginfluensaene, dermed er det lite immunitet i befolkningen mot det. Men siden du vet bedre enn disse som har peiling på saken og som er utdannet innen feltet, så venter jeg i spenning på å få dine kilder til at H1N1-influensaen ikke er farligere enn vanlig sesonginfluensa Nå er det lov å bruke egen hjerne av og til også da ... Årlig blir 5-10% (som vil si 240-480.000) av befolkningen smittet av sesonginfluensaen. Av disse dør 1300 mennesker direkte eller indirekte som følge av sesonginflunsaen. Dette er tall Folkehelseinstituttet tidligere år har gått ut med (ref.). Det samme Folkehelseinstituttet har for noen uker siden sagt at i overkant av 600.000 personer i Norge er smittet (ref.). For noen dager siden døde person nr. 23 av svineinfluensa i Norge (ref.). Altså, årlig blir i verstefall 480.000 nordmenn smittet av sesonginfluensa og 1300 av disse dør. Vi hadde for noen uker siden 600.000 smittede av svineinfluensa og 23 personer har død. Ser det virkelig ut som svineinfluensaen er mer farlig enn sesonginfluensaen? Ut fra statistikken er det en helt absurd konklusjon. Eneste forklaringen man kan komme med er at det er risikogruppen som står i særlig fare og at disse har vaksinert seg i større grad enn de normalt gjør mot sesonginfluensaen. Uansett er det absurd å påstå at svineinfluensaen pr. i dag er mer farlig for friske nordmenn. Da skulle vi isåfall hatt 1700 døde ... Det blir ikke bedre av at store bedrifter heller ikke merker noe til sykefravært på tross at av over 600.000 personer er eller har vært smittet (ref.). Ja, det er selvsagt bra å bruke hjernen, og helst sin egen siden man ikke kan bruke andres Tingen er at de aller fleste dødsfallene som kommer av vanlig sesonginfluensa er pga. at gamle og syke mennesker blir smittet og dør lettere av denne typen. Det som gjør denne verre er at den rammer de unge hardest, og at vi har et "dårligere" immunforsvar mot denne typen influensa sammenlignet med "vanlig" sesonginfluensa siden H1N1 er en helt annen type. Og i den ene artikkelen du refererer til kan man også se at hadde flere tatt vaksinen mot den "vanlige" sesonginfluensaen hvert år så hadde antall døde og alvorlig syke vært langt lavere der, om ikke halvert. Og til den siste artikkelen du refererer til har du kanskje svaret på det lave sykefraværet helt til sist i artikkelen: Størstedelen av dem som smittes, er under 30 år. Det er en stor andel skoleelever og studenter. Derfor merker kanskje ikke arbeidslivet det like mye. Skolen merker det mest, sier lege Siri Hauge ved Folkehelseinstituttet til Aftenposten. Endret 4. desember 2009 av Shiva82
Ernie Skrevet 25. november 2009 Skrevet 25. november 2009 Tingen er at de aller fleste dødsfallene som kommer av vanlig sesonginfluensa er pga. at gamle og syke mennesker blir smittet og dør lettere av denne typen. Det som gjør denne verre er at den rammer de unge hardest, og at vi ikke har et "dårligere" immunforsvar mot denne typen influensa sammenlignet med "vanlig" sesonginfluensa siden H1N1 er en helt annen type.Nå er det nettopp dårligere immunforsvar som blir brukt som argument for å ta vaksinen. Svineinfluensaen påståes å være et nytt virus som ingen/få er immune mot og at det er derfor folk blir så hardt rammet og også derfor så mange blir syke. At mange blir syke er det ingen tvil om, men at dette skal være noe farligere har jeg aldeles ingen tro på. Isåfall måtte det vært langt flere døde enn vi faktisk har. Og i den ene artikkelen du refererer til kan man også se at hadde flere tatt vaksinen mot den "vanlige" sesonginfluensaen hvert år så hadde antall døde og alvorlig syke vært langt lavere der, om ikke halvert. Ja, om risikogruppene hadde vaksinert seg antar man altså at antall døde hadde blitt halvert. Det gir fortsatt ingen mening å påstå at svineinfluensaen er farligere. Det betyr jo at hvis risikogruppene har vaksinert seg mot sesonginfluensaen hadde vi allikevel sett 600-700 dødsfall årlig. Hittil har det vært 2 personer som har dødd av svineinfluensaen utenfor risikogruppen. Med andre ord, det er fortsatt store sprik mellom tallene, også når man tar med absolutt alle som har dødd av svineinfluensaen. Størstedelen av dem som smittes, er under 30 år. Det er en stor andel skoleelever og studenter. Derfor merker kanskje ikke arbeidslivet det like mye. Skolen merker det mest, sier lege Siri Hauge ved Folkehelseinstituttet til Aftenposten. Størstedelen er helt klart under 30, men det betyr ikke at de over 30 ikke blir smittet. Ut fra de bekreftede tallene for Oslo er ca33% av de smittede over 30. Er dette noen indikasjon for hele Norge og alle smittede vil det bety at ca 200.000 nordmenn over 30 er eller har vært smittet. Det skulle man tro gir utslag i sykefraværet, men det gjør det altså ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå