Gå til innhold

2. bataljon eller Panserbataljon? - Førstegangstjeneste


-Spartakus-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er i kullet som hadde rekrutten i 2.Bn og overflyttes til Pbn mot jul.

 

Personlig anbefaler jeg Pbn, da befalet i 2.Bn i stor grad virker inkompetente (generelt sett), dog har Skjold en betydelig mye bedre velferd, men i det hele har jeg erfart at tjenesten i Pbn er bedre. Jeg har vært omtrent like mye tid i Pbn og 2.Bn nå.

 

Det er så klart ikke bare negative ting med befalet i 2. Bn, men utifra egne erfaringer og av venner som har hatt hele tjenesten i Pbn vil du få mye mer ut av tjenesten i Pbn, selv om de i 2.Bn skryter av at de gir den beste GSU-en.

Lenke til kommentar
Hvalder:

Det er egentlig det samme for meg når jeg kommer inn,

bare det blir rett etter videregående ;)

 

Begynner å helle mer mot panser.. men tenker også på å søke HBS, og evt. være i panser eller artelleribataljon.. Høres det fornuftig ut?

 

Hvis du vil inn rett etter videregående så vil jeg anbefale deg Panserbataljonen. Hvis du ønsker å dra inn i 2. bataljon så må du vente et halvt år etter at vgs. er slutt.

 

Befalskolen i panser høres ikke ut som en dum idè. Når det kommer til artilleribataljonen har jeg ikke så mange formeninger om tjenesten, så skal ikke uttale meg om akkurat det.

Men ønsker du en lederutdannelse så er det absolutt kurant med befalskolen!

Lenke til kommentar
Hvis du vil bruke meir enn eit år på det så kan du jo ta eit år som grenader for å bli sersjant også (hugsar ikkje kva opplegget heiter). 2. året blir da ganske avslappande :)

 

evt. Hvordan gjør jeg det da ? får jeg noen utdannelse da?

Verver jeg meg for et år da eller? blir førstegangstjenesten inkludert i det?

 

 

Vurderer sterkt HBS og så panser/artelleri ;) siden jeg skal ut i førstegangstjeneste uansett så hvorfor ikke være der 2 år og få lederutdanningen i tillegg :)

 

Noen som har noen erfaringer fra HBS, evt. panserbataljon?

Lenke til kommentar
Det var ikkje det eg meinte, som eg nevnte i parantesen er det eit opplegg på det, men eg hugsar ikkje kva det heiter.

Vel, det er ikke så lett. "opplegget" heter GBK (grunnleggende befalskurs), og er et tre-fire måneder langs kurs. Hvis du ser bort fra tidligere velf. asser og lignende i luft/sjø som har fått adm. off.-jober o.l., så er det forbeholdt svært erfarne, godt motiverte og over gjennomsnittet faglig dyktige grenaderer. Det er ikke bare bare å få GBK i hæren, og det er DEFINITIVT ikke en "lettere" vei til befalsutdannelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...