Gå til innhold

Full lisens - antall re-installasjoner


Taxman

Anbefalte innlegg

Jeg har nå akkurat bestilt Windows 7 home premium full license. Kostet meg ca det dobbelte av en oem lisens, men jeg har forstått det slik at da kan jeg installere, aktivere, avinstallere så mange ganger jeg vil.

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg nå har en PC med Vista (oem lisens), skal bygge meg ny pc i løpet av året, men vil gjerne leke meg med W7 fram til da.

 

Spm - Er det slik at jeg kan gjøre hva jeg vil med full license versjonen min så lenge det bare er på 1 pc om gangen (dvs jeg kan teste 32/64 bit om hverandre på både stasjonær, bærbar nr1 og 2, så lenge jeg ikke reinstallerer før jeg har avinstallert på forrige PC). Stemmer dette? Regner med jeg slipper å ringe til MS hver gang jeg skal aktivere også, hvis ikke er jo full versjonen ikke særlig snadder allikevel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg levde i troen at hvis jeg hadde en oem fra før, fikk upgraden samme status. Uansett, jeg betalte litt over 1400 for en fullversjon av W7 Home premium, mot ca 850 for en oem. Upgraden vet jeg ikke hva ligger i. Har 1 XP oem , 1 vista OEM på den pc'n jeg skal installere systemet på, så lisenser har jeg i "fleng" :-)

 

Jeg betaler "gladelig" 1400 kr for OS'et dersom jeg vet jeg slipper krøll og baluba hver gang jeg putter i/skifter noe HW.

 

Det er bare OEM som har de begrensingene du nevner.

--> Så da trekker jeg konklusjonen at jeg oppnår det jeg vil, dvs kunne installere, skifte HW og styre på som jeg vil med mitt OS. Da har jeg fått svar nok. Takker.

 

EDIT : Dessuten så får jeg både 32 og 64 bit versjonen med full.

Endret av Taxman
Lenke til kommentar

Stemmer at det kun er OEM som har begrensninger ang låsing mot pcen du installerer og aktiverer på første gang.

Både oppgradering og fullversjonen kan installeres så mange ganger du vil, og bytte hardware (som hovedkort) uten brudd på lisens betingelsene. Så lenge du kun har installert det på en pc om gangen.

 

Det finnes en enkel hack for å legge inn i oppgraderings versjon på en ny pc:

 

http://samfunn.myhken.com/?p=939

 

Ang ringe inn til MS eller ikke. På en full versjon har jeg aktivert automatisk etter bare fire dager. Men om du bytter ofte og aktiverer ofte, vil du nok måtte ringe inn.

Tipset til deg er å ikke aktivere (du trenger ikke å gjøre dette under installasjonen, bare å trykke neste). Da har du 30 dager på å aktivere. Denne kan forlenges med rearm funksjonen. (søk på google). På denne måten kan du teste Windows 7 inntil 120 dager om jeg ikke tar feil (eller 90).

 

Er du "redd" for å ringe inn til MS, så anbefaler jeg deg metoden over. Så slipper du det styret.

Lenke til kommentar
Jeg levde i troen at hvis jeg hadde en oem fra før, fikk upgraden samme status. Uansett, jeg betalte litt over 1400 for en fullversjon av W7 Home premium, mot ca 850 for en oem. Upgraden vet jeg ikke hva ligger i. Har 1 XP oem , 1 vista OEM på den pc'n jeg skal installere systemet på, så lisenser har jeg i "fleng" :-)

 

Dette stemmer ikke, du får den versjonen du kjøper av Windows 7 uavhengig av hva du har fra før. Så har du en Vista OEM og kjøper en W7 fullversjon, så er det det du får.

Samme gjelder også fra Vista OEM til W7 oppgradering.

 

Men om du benytter deg av tilbudene fra diverse pc produsenter om gratis oppgradering, så får du tilsendt samme bit versjon som du har fra før. Så har du Vista 32bit så får du kun Windows 7 32bit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...