Gå til innhold

Hjemmelagde høytalere, tips til elementer


Anbefalte innlegg

Myrdan: Beklager å muligens stikke litt kjepper i hjulene dine her, men å bygge en høyttaler er ikke bare å smelle et par elementer inn i en kasse, og koble på, og satse på at det spiller bra.

 

Du surrer ganske mye, og du burde virkelig droppe å kjøpe elementer som ikke kommer sammen med tegninger til delefilter og kasse, slik at du får brukt elementene slik de skal brukes. Uten et delefilter vil du ikke kunne ta hensyn til baffelstep og frekvensgang, etcetc.

 

Mitt råd: Kjøp et kit! Om du skal finne ut av alt på egenhånd kommer dette enten til å gå galt, eller ta fryktelig lang tid. DIY/selvbygg er veldig morsomt, men det krever litt kunnskap, og den kunnskapen finner du i grunn ikke på dette forumet i den grad som du trenger. Sjekk DIY-delen av forumet til hifisentralen.no eller avforum.no, hvor det "henger" en del som har bygget MYE forskjellige høyttalere, forsterkere, etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det volumet i kassene er passe så går det vel bra?

Og jeg har justerbart delefilter i begge kassene.

 

Lite lyst til å bygge nye kasser når de jeg har er såpass bra, veggene i kassene er ca 5-6cm tykke og de er bygd i en form for en 8 kant for å dempe mest mulig.

Bass kammerene er separert fra mellomtonen og diskanten.

Kassene er vel på ca 60 liter totalt.

Og Basserdelen er på 35-40 liter, portet!

 

De peerless elementene passer til den størrelsen..

 

Kommer til å kjøpe flere delfiltere for å "forske" ut hva som er best, men dette kommer etterhvert, første prioritering er nye bass elementer.

 

 

Ser liksom ikke vitsen i å bygge nye kasser når de jeg har er såpass brae og fine og nymalte :p

Endret av myrdan
Lenke til kommentar

Det virker som du har tenkt litt mer enn hva som fremkommer av tråden.

 

Hadde jeg vært deg så ville jeg sendt målene på kassen til Eltek og ljudia, og hørt hva de anbefaler, og om de har delefilter som eventuelt kan modifiseres, alternativt så kan du bypasse hele delefilteret og gå for en løsning med et aktivt delefilter og flere effekttrinn. Dette kan låte utrolig bra!

 

(Men - les deg litt opp på DIY-biten under hifisentralen og avforum. Det er gratis kunnskap - kanskje det blir din kompetanse?)

 

Daruu: Når det gjelder bassporten så er det trådstarters minste problem. Der kan Q-verdi og frekvens justeres veldig lett med et par små knep, både ift lengde på porten og demping/plugging/delvis plugging.

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...