Gå til innhold

Hjemmelagde høytalere, tips til elementer


Anbefalte innlegg

Ser etter nye elementer til hjemmelagde høytalere.

trenger 4 10" basselementer, har søkt og søkt, men finner bare dynabell, resten av butikkene jeg har sett selger bare ferdig bygde kasser og ikke elementer.

Så jeg trenger egentlig tips til nettbutikker som selger løse elementer, så mange som mulig, siden jeg ser etter de mest optimale til å ha i kassa mi, til en grei pris.

 

Bilde av kassene for de interesserte :p

 

hytalere.jpg

 

hyttaler1.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet, kommer ikke til å kjøpe noen av de elementene.

 

Hva er grunden til at bilsterio bruker så mye watt? er det pga det går på 12 volt?

 

Dynabell har forøvrig ikke mange 10" basselementer, jeg har funnet 2 stykker...

Og på den ene så er det ikke oppgitt watt en gang, i tillegg så ser det ikke ut som at de har elementer som tåler bruket mitt.

Trenger elementer som tåler 250w og de eneste elementene jeg har funnet som tåler så mye er bilhøytalere.

Lenke til kommentar

Glem watt!!! Watt betyr ingenting. Sier ingenting om kvalitet eller lydegenskaper.

 

Bilstereo bruker ikke noe mer watt, men det oppgis gjerne mye fordi det er tøft.

Det er gjerne høy blingfaktor innen bilstereo av samme årsak, det skal se kult ut.

 

At Dynabel har elementer som tåler ditt bruk tror jeg nok.

 

Poenget er at hvis du skal bygge høyttalere som spiller bra må kasse og evt bassport tilpasses elementet.

 

Finn ut hva du vil ha så kan du få tips om hva du bør gjøre.

Lenke til kommentar

Det har ingenting å si hvor mange watt høyttaleren tåler. Forsterkeren din gir ikke ut mer effekt om høyttaleren tåler mye.

Det som knekker høyttalere er forvrengning. Og du kan fint "sprenge" en 500 watts høyttaler med 20 watts forsterker. Og du kan fint bruke en 500 watts forsterker på en 20 watts høyttaler, så lenge det ikke forvrenger.

 

I 99,9% av tilfellene hvor høyttalere blir ødelagt så skyldes det at fosterkeren forvrenger.

 

Watt oppgivelse på høyttalere har egentlig fint liten betydning. Slutt å heng deg opp i det!

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg henger meg opp i det er for det jeg ikke viste det du skrev nå!!

 

For det jeg trodde at høytalerene vrenges når de får mere watt en det dem tåler.

 

Grunden til at du tar knekken med et 500wats element på en 20 wats forsterker er jo pga forsterkeren gir så lite strøm at spolen blir varm og brenner opp.

 

Hva mener du egentlig med forvrengninger av lyden?

 

Mener du at selve høytaleren vrenger seg?

eller at lydbilde blir noe dårlig?

Endret av myrdan
Lenke til kommentar

Det som avgjør hvor mye effekt et element krever er heller impedansen. Men da endres forholdet mellom spenning og strøm også.

En 8 ohms høytt er en lettere last enn en 4 ohms høytt.

En høyttaler bruker det den får av effekt av forsterkeren og gjør om signalet til lyd. Selvsagt ut i fra egenskapene sine. Følsomhet har også mye og si for hvor høyt den spiller med den tilførte energien.

 

Hvor mange watt en høytt. tåler har ingenting å si for hvor mye strøm den trekker.

 

Når en høyttaler forvrenger så er det fordi forsterkeren ikke klarer og gi nok strøm i forhold til spenningen ut fra forsterkeren og motstanden i høyttaleren. Den klipper da toppen av sinuskurven og det vil i praksis bli det samme som at høyttaleren får likespenning i stedet for sinusspenning. Et musikksignal består av sinuskurver med varierende frekvenser mellom 20 til 20 000Hz(20kHz). Bass i nedre frekvensområde og lyse toner, altså diskant i øvre frekvensområde.

 

Likespenningsmotstanden i en høyttaler er ganske lav og gir statisk belastning av høyttaleren. Dvs at membranet ikke beveger seg og all energi gjøres om til varme når det tilføres likespenning. Til slutt brenner spolen i høyttaleren av og elementet er ødelagt.

 

Man kan fint bruke en liten forsterker på svære høyttalere. Man må da bare passe på at man ikke spiller så høyt at forsterkeren forvrenger signalet. Det gjelder selvsagt uansett hvilken forsterker man bruker, men det sier seg selv at jo kraftigere forsterker man har, jo høyere kan man spille før man får forvrengning.

Og tro ikke at man ikke trenger stor forsterker på små høyttalere. Små høyttalere krever akkurat det samme for å spille høyt. Små høyttalere har gjerne lav følsomhet og krever derfor mye effekt for å spille høyt.

Lenke til kommentar

Amen.

 

Det er bare tøys å se på "Max power: 500W" på baksiden av et basselement. Dette sier ingenting om de lydmessige kvalitetene eller volumet elementet kan klare. Det er først og fremst en måleenhet for fjortisser som vil se hvem som har det "beste" anlegget.

 

Koble de samme høyttalerne til ulike forsterkere, og du vil se at du kan spille ved forskjellig volum uten forvrengning avhengig av hvor strømsterk forsterkeren er. Heller ikke her er watt noen spesielt nøyaktig måleenhet for noe som helst. Jeg har testet forsterkere som har vært oppgitt med moderat effekt, som har hatt strømreserver til å drive store høyttalere med kontroll og dynamikk, på samme måte som at jeg har testet forsterkere oppgitt til relativt høyt tall, som kneler selv ved relativt lette laster.

Jeg hadde for endel år siden et par rimelige høyttalere med 2x8" bass, 5" mellomtone og 1" silkedome diskant. Disse kjørte jeg normalt på en rimelig 2x55W RMS (5x50 bullshit watt i surround) Denon receiver. Høyttalerne var oppgitt til å tåle 80W kontinuerlig. Da jeg koblet de samme høyttalerne på en kompis' Rotel 2x200W forsterker, kunne jeg spille langt høyere, faktisk max på forforsterkeren, uten at lyden hadde anntydning til forvrengning og uten skade på noe av utstyret.

 

Glem watt og forkuser heller på kvalitet.

 

Foresten så selger ljudia.no massevis av høyttaler element.

Lenke til kommentar

Mulig jeg er dum, men er det ikke egentlig watten som styrer volumet?

 

har sett litt på disse elementene

De er på 100w og 8ohm.

 

har også sett litt på disse

 

Forsterkeren min er på 650w. 250wat på hver utgang, 8ohm.

 

Hvordan blir det med de elementene? jeg får vel ikke brukt mere en halvparten av effekten forsterkeren har å gi?

 

Noen som kan anbefale noen andre elementer som kan passe forsterkeren min bedre? helst ikke over 750kr.

Endret av myrdan
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke watten som styrer volumet. Effektiviteten på høyttaleren er vel strengt tatt den viktigste enkelt faktoren i forhold til hvor høyt du kan spille. Det er selvsagt også viktig å ha en god, strømstrek forsterker, som ikke forvrenger selv ved kraftig pådrag. Du burde likevel ikke trenge å bekymre deg over det, for de aller fleste høyttaler elementer er i stand til, så lenge de får uforvrengt lyd fra forsterkeren, å spille høyere enn hva ørene dine tåler.

Det som betyr mest når du skal velge nye høyttaler elementer, er at du får noen som passer til dine kasser. Størrelsen på kassa, i liter, størrelse (diameter og lendge) på evt. bassrefleks hull osv, er av betydning for hvordan elementet vil lyde. Når det gjelder hvilke element som er av god kvalitet, så sies det jo at Peerless lager endel svært gode høyttaler elementer.

Du kan alltids maile ljudia og spørre dem hvilke de vil anbefalle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...