Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tisser meg ut om natta


Gjest Sengevæter

Anbefalte innlegg

Gjest Sengevæter

Hei

 

Jeg er en gutt på 27 år. Jeg har lenge vært plaget med hyppig vannlating. Var hos lege med dette i mai. Leverte urinprøve og det ble tatt blodprøve men de fant ingenting galt. Jeg har kuttet ned på vannmengden, og det har hjulpet litt. Men i forbindelse med trening er jeg nødt til å drikke mye vann.

Det hender ofte at jeg våkner på natta og må på do. Men nå har det altså hendt 4 ganger at jeg har tisset meg ut i søvne. Sist gang det skjedde var natt til i går (tirsdag). Da hadde jeg gått på do rett før jeg la meg. i 4-tiden våkner jeg søkkvåt av urin. Ikke noe morsomt. Sånn kan jeg ikke ha det. Hva skal jeg gjøre?

Ser ikke helt poenget å gå til lege når det ikke er noe hjelp å få...

Jeg drikker selvsagt ikke noe rett før jeg legger meg. Tar heller ikke noe vanndrivende medisiner. Eneste jeg bruker er Zyrtec mot allergi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg er en gutt på 27 år. Jeg har lenge vært plaget med hyppig vannlating. Var hos lege med dette i mai. Leverte urinprøve og det ble tatt blodprøve men de fant ingenting galt. Jeg har kuttet ned på vannmengden, og det har hjulpet litt. Men i forbindelse med trening er jeg nødt til å drikke mye vann.

Det hender ofte at jeg våkner på natta og må på do. Men nå har det altså hendt 4 ganger at jeg har tisset meg ut i søvne. Sist gang det skjedde var natt til i går (tirsdag). Da hadde jeg gått på do rett før jeg la meg. i 4-tiden våkner jeg søkkvåt av urin. Ikke noe morsomt. Sånn kan jeg ikke ha det. Hva skal jeg gjøre?

Ser ikke helt poenget å gå til lege når det ikke er noe hjelp å få...

Jeg drikker selvsagt ikke noe rett før jeg legger meg. Tar heller ikke noe vanndrivende medisiner. Eneste jeg bruker er Zyrtec mot allergi.

Hei.

 

Det finnes effektiv behandling for ufrivillig sengevæting. Ber fastlegen din om en henvendelse til psykiater.

 

Vaio :)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Letteste er nok å roe ned vanninntaket. Jeg har vært i lignende situasjon når jeg hadde stort vanninntak, og da kuttet jeg all mat og vann etter kl. 20-21 så var problemet borte.

 

Hvis de ikke fant noe galt med urin og blodprøve så kan det jo være at du rett og slett får i deg for mye vann. Hvis du trener mye så drikk heller vann på morgenen og dagen, men du trenger det ikke i store doser.

 

Det er riktig som Vaio sier at nattevanning kan ha psykisk bakgrunn, men for meg høres det mest ut som du forårsaker det med for mye veske i kosten.

 

Prøv å spis litt rosier som siste måltid i 20-21 tiden og ta noen selleristilker til og se hva som skjer.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Trådstarter sengevæter

Hei

 

Etter jeg skrev her virket det som problemet forsvant. Det skjedde ikke flere ganger, før plutselig for ca 2 uker siden. Da skjedde det 2 ganger. Så i natt skjedde det igjen.

I natt drømte jeg faktisk at jeg gikk på do. Så våkner jeg opp søkkvåt i min egen urin :cry:

Dette er så ekkelt. Jeg har ikke gått til lege, men prøvde å sende fastlegen min en e-post. Fikk ikke svar. Synes det er flaut og har ikke lyst å bestille time. Det at jeg har sosial fobi hjelper absolutt ikke.

Kan dette fungere for meg Curbicin kaps

Lenke til kommentar
I natt drømte jeg faktisk at jeg gikk på do. Så våkner jeg opp søkkvåt i min egen urin :cry:

Ahahaha den er så kjip! Kjenner meg igjen der. Dumt at du sliter med dette enda, for meg gikk det over av seg selv når jeg ble litt eldre. Tror ikke det hjelper å gå til psykiater, det er medisinsk. Du mangler et stoff i hjernen som gjør det lettere å våkne når du må tisse. Drittkjipt å våkne om natta av det der når det er kaldt, mørkt og man er som regel dødtrøtt.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Skudd i blinde fra min side, begynn med kreatin? Dette er et kosttilskudd ment til sportsutøvere for å øke ATP-innholdet i cellene. Det binder vann i cellene, og kanskje dette vil være med på å gjøre vannmengden mindre på en måte, og dermed også tissetrengtheten.

 

Ellers, har du potensproblemer? Jeg har en teori om at fenomenet "morgenbrød" skyldes at man må tisse (eller at man har hatt en seksuell drøm da), og at når kroppen skal holde tisset inne så strammes det der nede osv, noe som fører til ereksjon. Om du hadde hatt problemer med å få ereksjon til vanlig kunne jo dette vært grunnen.

 

Uansett, lykke til ;P

Lenke til kommentar

De som har kompetanse på dette mener at det kommer av to ting; overaktiv blære og/eller svekket lukkemuskel.

 

Hvis du får i deg høyt væskeinnhold gjennom drikke og mat før du legger deg så kan det forårsake problemet.

 

Det er også koblet til psykiske problemer. Forsvaret pleier å være raske med å dimitere de som har dette problemet.

Lenke til kommentar

Fra NRK, seksjon for kjerringråd;

 

Gresskarkjerner roer ned en nervøs blære og er et godt råd mot sengevæting.

 

Gresskarkjerner virker avgiftende på kroppen, og er også kjent for å roe ned en nervøs blære.

 

En mor forteller at hennes 10 år gamle sønn sluttet å væte sengen etter å ha inntatt en spiseskje gresskarkjerner før sengetid i noen dager.

 

Gresskarkjerner smaker godt. Vel verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...