Gå til innhold

Nytt objektiv 350D


Anbefalte innlegg

Har hatt et EOS 350D i kanskje etpar år nå. Har ikke tatt så mye bilder enda, men har i det siste utforsket kameraet litt, og blir mer og mer gira på å ta bedre bilder. Har ikke kjøpt noe utstr enda, har kun det som følgte med i pakken (pluss etpar minnekor).

 

Vurderer derfor å sette et objektiv på ønskelista nå som det snart er jul. Har somsagt kun 18-55 kit objketivet. Vet ikke hvor mye man må opp i pris for å få et objektiv som gir bedre bilder.

 

Har ikke så mye peiling på kamera enda at det gjør noe, men har forstått at det er det første man må begynne med? Hva annet kan være lurt å ha. Merker feks at det blir svært dårlige bilder innendørs om det er mørkt. Blitzen som sitter på kamera gir et rimelig utrivelig lys, selv med de rette innstillingene. Vil det hjelpe å kjøpe ny blitz?

 

Bruksområdet er litt vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CptZiggy:

"Har hatt et EOS 350D i kanskje etpar år nå. Har ikke tatt så mye bilder enda, men har i det siste utforsket kameraet litt, og blir mer og mer gira på å ta bedre bilder.

...

Har ikke så mye peiling på kamera enda at det gjør noe, men har forstått at det er det første man må begynne med? Hva annet kan være lurt å ha.

... "

 

 

-Kunnskap.

 

Lån fotobøker på biblioteket.

Søk fotograferingssider på www.

Meld deg på et kurs.

Gå på møte i den lokale fotoklubben.

Gå på kunstutstilling.

Lek deg med kameraet.

 

 

Forslag til ønskeliste til jul:

Lånekort på biblioteket.

Fotoboken "Digital fotografi i praksis" av Magnar Fjørtoft.

Fotokurs.

Bussbillett til et sted hvor du har særlig lyst til å fotografere.

Minnekort, enkel bag og ekstra batteri for en hel fotodag.

 

 

...

 

Om du synes dette var fryktelig tåpelige svar som ikke svarte på spørsmålet, så tar du feil. ; )

Her er svaret jeg tror du vil ha: Canon EF-S 18-55 IS, Tamron 17-50/2.8 (med eller uten "IS") eller Canon EF 50/1.8. Prisene finner du i produktguiden.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Å ta flere bilder vil være en mye sikrere og rimeligere investering enn et nytt objektiv. I hvert fall siden du ønsker bedre bilder. Erfaring og kunnskap er viktigere enn dyrt utstyr. Etter hvert som du har lært litt mere, vil det være enklere for deg å vite hvilket utstyr du trenger og er ute etter.

 

En ekstern blitz kan anbefales dersom du er gla i å ta bilder innendørs. Da får du flere muligheter enn med den interne blitzen.

Lenke til kommentar

Er klar over at det er mye mer enn bra utstyr som skal til for å få tatt bra bilder. Begynner å få teken, og føler at kitobjektivet ikke holder lenger.

 

Skal sjekke ut Tamron objektivet nærmere.

 

Det jeg er litt usikker på er om jeg skal oppgradere til en bedre allround linse type 17-50, eller om jeg skal skaffe et på 50.

 

Blir nok ny blitz også. Har lyst til å ha mulighet til å ta bra bilder inne også. Føler blitzen holder meg litt tilbake der.

 

Noen sigma objektiver jeg bør sjekke ut?

Lenke til kommentar

Hva med Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro for Canon?

 

Ser at det ligger på rundt 2800 på japanphoto.

 

Noen andre objektiver i ca samme prisklasse?

 

Sliter litt med å bestemme meg om det blir et fast på typisk 30 eller 50, eller om det blir et 17-70 typisk.

Endret av CptZiggy
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Jeg hadde heller valgt Tamron 17-50mm f/2.8. Skarpere, mere lyssterkt og ikke minst fast blender over hele brennviddeområdet. Ikke la deg lure av makrofunksjonen til Sigma 17-70mm. Det er ikke "ekte" makro.

Lenke til kommentar
Allright.. takk for hjelpen.

 

Så får jeg prøve å bestemme meg mellom 30mm eller det Tamrom 17-50.

 

Canons 18-55mm som fulgte med 350D var ikke noe superobjektiv, men (gitt at du ikke har et elendig ekspemplar) er det ikke fryktelig dårlig heller. Før du bestememr deg for noe nytt synes jeg det ville være lurt å tenke gjennom hva du mener er galt med det du har. Savner du større blender, større zoomområde, mer vidvinkel, mer tele eller noe helt annet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...