Gå til innhold

Diskusjon.no kårer: Tidenes beste actionfilmer


Jonas2k

Anbefalte innlegg

Periodedrama eller samuraifilm kanskje? GBU = Western, Apokalypse Nå = Krigsfilm, Gudfaren = Gangster osv...
Periodedrama og samurafilm er ikke sjangre vi skal gjennomgå i disse kåringene. Snakker jo om 'ekte' sjangre som horror, thriller, comedy osv.

 

La oss hedre actionsjangeren med ekte actionfilmer, mener nå jeg.

Uff, får vel prøve..

 

Vi var vel forberedt på denne type diskusjoner før vi satte i gang med avstemmingene, så folk burde være forberedt på forsoning og dialog framfor krig ved første mulighet ^_^

 

The Godfather har helt klart actionelementer, men det er ikke det dominerende sjangertrekket ved filmen, syns jeg. Gangsterdrama, vil nå jeg si. Men hvis man for eksempel syns at actionscenene i The Godfather overgår alt annet og liker filmen på grunn av dét, så kan man vel sette filmen opp blant sine actionfavoritter for min del.

Mhm, skal ikke være lett..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min foreløpige endelige liste;

 

01. Aliens

02. Raiders of the Lost Ark

03. Die Hard

04. Terminator 2: Judgment Day

05. Ging chat goo si (aka Police Story)

06. The Dark Knight

07. The Rock

08. Long xiong hu di (aka Armour of God)

09. Lethal Weapon 2

10. True Lies

 

 

 

Egentlig hadde jeg ikke hatt noe problem med og ha kun Jackie Chan filmer på denne lista... :fun:

Endret av Hrundi V. Bakshi
Lenke til kommentar

1. The Bourne Ultimatum

2. Terminator 2: Judgment Day

3. Kill Bill vol. 1

4. The Matrix

5. Aliens

6. The Boondock Saints

7. The Dark Knight

8. Goldfinger

9. 28 days later...

10. Shi mian mai fu

 

Skammelig lite "eldre" actionfilm på listen min når jeg tenker etter, men det får duge. Klarte ærlig talt ikke hoste opp noen jeg likte bedre enn disse, særlig når man tydeligvis er forholdsvis strenge på definisjonen "action" her.

Endret av Skreifiskaren
Lenke til kommentar
Får jeg lov å ta med City of God da? Masse skyting i den!

 

Nei!

Ingen Yojimbo, Ingen CoG? Nei, da blir det nok ingen liste fra meg.. Ikke fan av The Rock, Die Hard, The Dark Knight, osv, selv om jeg liker alle. Klarer bare ikke å lage en liste med slike filmer only.

 

Heat kunne jeg forsåvidt sett, men..

 

Cidade de Deus ligger som #7 på IMDB's top 50 action...

Mhm, synes den har nok action jeg.

Lenke til kommentar

Det er litt action i City of God, i form av at noen slumbarn løsner noen skuddsalver mot hverandre, men det er likevel ingen actionfilm. Akkurat som det er en romanse eller to i Goodfellas, uten at vi kan plassere den under romantikk. Action må være en av bærebjelkene i filmene vi lister opp, slik jeg ser det.

 

Det er en grunn til at Aliens alltid blir listet opp som en av tidenes actionfilmer og ikke Alien. Begge to handler om en gjeng mennesker som slåss mot et eller flere romvesen, men det er først i Aliens actionsekvensene blir integrert som viktige og sentrale deler av filmen.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

1. Terminator 2: Judgment Day

2. Die Hard

3. The Matrix

4. The Terminator

5. Dirty Harry

6. Top Gun

7. Rambo first blood

8. Kill Bill vol 1

9. The Dark Knight

10. The Boondock Saints

 

Vanskelig å rangere filmer. Men de ti over er ihvertfall blandt mine favoritter i en grei rekkefølge.

 

Har ikke sett District 9, Heat, Total Recall eller Alien-filmene.

 

Edit: Erstattet Munich med Kill Bill.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Ahh, action! Mange filmer jeg kunne tenkt meg et gjennsyn med(Batoru rowaiaru, Ying xiong etc) men her er en midlertidig liste:

 

1. The Matrix (1999)

2. V for Vendetta (2005)

3. District 9 (2009)

4. The Dark Knight (2008)

5. Transformers (2007)

6. The Matrix Reloaded (2003)

7. Batman Begins (2005)

8. Taken (2008)

9. Armageddon (1998)

10. Transformers: Revenge of the Fallen (2009)

 

Jeg vraker Cidade de Deus (2002). IMDb tar feil!

 

Edit: FMJ går ut og Transformers 2 kommer inn. FMJ er bedre, men etter litt tenking kom jeg frem til at det ikke er en actionfilm.

Endret av Lawliet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...