Gå til innhold

Har gamle v8 kassetter med video, hvordan får jeg dem på PC'n?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har et eldgammelt (over 20 år gammelt) videokamera hjemme. Vi har også massevis av gamle v8 kassetter med film fra da jeg var liten osv. Disse vil jeg gjerne ta vare på, gjerne ved å gjøre dem om til dvd. Men her om dagen da jeg fant fram kameraet, viste det seg at det mangler en duppeditt som skal settes bakpå, som har alle tilkoblingspunktene. Jeg får mao ikke koblet kameraet til noe som helst uten den, ikke engang TV'n. Og denne duppeditten er selvfølgelig søkk borte.

Finnes det noen andre "dingser" som kan brukes til å spille av v8 kassetter? Og helst som kan kobles til en PC så jeg får overført filmene. Jeg kan ingenting om kameraer osv, finnes det noen moderne kameraer som kan spille av disse?

Takker for all hjelp som kan fås!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En dedikert Video8 avspiller blir nok vanskelig å få fatt i! De var skjeldne selv når Video8 var på moten.

Men et fullt brukbart Video8 kamera ligger nok på loftet i mange tusen hjem! Så putter du filmene dine i kamera og kobler det til en DVD-recorder, eller grafikkort med component-video inngang :thumbup:

Skrevet (endret)

Tusen takk for svar! :)

Jeg har prøvd å google, men visste ikke helt hva jeg skulle google etter, så jeg endte opp tomhendt ^_^

Så konklusjonen er, så vidt jeg kan forstå, enten å få tak i et gammalt kamera fra et eller annet loft, eller å få et selskap til å ordne filmene for meg? (hva slags dingser bruker de da, kan ikke vi dødelige få tak i det? :p )

Er det isåfall slik at alle gamle kameraer har mulighet til å spille av v8 og kan kobles til PC?

(mulig jeg spør dumt, men her er jeg altså helt på jordet selv!)

EDIT: PS! Takk for linken, jeg lagrer den!

Endret av Cundou
Skrevet
Tusen takk for svar! :)

Jeg har prøvd å google, men visste ikke helt hva jeg skulle google etter, så jeg endte opp tomhendt ^_^

Så konklusjonen er, så vidt jeg kan forstå, enten å få tak i et gammalt kamera fra et eller annet loft, eller å få et selskap til å ordne filmene for meg? (hva slags dingser bruker de da, kan ikke vi dødelige få tak i det? :p )

Er det isåfall slik at alle gamle kameraer har mulighet til å spille av v8 og kan kobles til PC?

(mulig jeg spør dumt, men her er jeg altså helt på jordet selv!)

EDIT: PS! Takk for linken, jeg lagrer den!

Du trenger et (H)DV kamera med analog inngang, som digitaliserer videoen. Koble Video8 kameraet til DV kameraet, og DV til PC.

Skrevet

Det enkleste er nok å få tak i et Sony Digital8-kamera som leser V8 og Hi8-kassetter. Men de kameraene er det neppe lett å få tak i. Let på Ebay f. eks. Ikke alle D8-kameraene leser eldre kassetter. Étt av de som kan heter DCR-TRV 320.

Skrevet (endret)
Du trenger et (H)DV kamera med analog inngang, som digitaliserer videoen. Koble Video8 kameraet til DV kameraet, og DV til PC.

Takk for tipset, men i og med at jeg mangler den duppeditten bakpå det gamle kameraet vårt, får jeg ikke koblet det til noe som helst :(

Det enkleste er nok å få tak i et Sony Digital8-kamera som leser V8 og Hi8-kassetter. Men de kameraene er det neppe lett å få tak i. Let på Ebay f. eks. Ikke alle D8-kameraene leser eldre kassetter. Étt av de som kan heter DCR-TRV 320.

Takker! Hvordan kan jeg vite om et kamera kan spille slike kassetter? Står det i så fall i beskrivelsen av kameraet på en måte som selv jeg uten noen peiling kan forstå?

EDIT: Bare for å få det oppklart: Så vidt jeg forstår ut ifra det jeg har lest, finnes det sånne VHS adapter dingser som man kan stappe mindre kasetter inn i for å spille dem av på VHS. Men ingen av dem kan brukes på v8 kassetter. Stemmer det?

Endret av Cundou
Skrevet

Takk for tipset, men i og med at jeg mangler den duppeditten bakpå det gamle kameraet vårt, får jeg ikke koblet det til noe som helst :(

Takker! Hvordan kan jeg vite om et kamera kan spille slike kassetter? Står det i så fall i beskrivelsen av kameraet på en måte som selv jeg uten noen peiling kan forstå?

EDIT: Bare for å få det oppklart: Så vidt jeg forstår ut ifra det jeg har lest, finnes det sånne VHS adapter dingser som man kan stappe mindre kasetter inn i for å spille dem av på VHS. Men ingen av dem kan brukes på v8 kassetter. Stemmer det?

Jeg har et slikt Sony kamera! :-D

Skrevet

Det gamle kameraet vårt er forresten et Sony CCD-V100E kamera. Kanskje jeg kan finne bare den duppeditten som mangler, i en butikk... pluss kabler.

Spørsmålene fra den forrige posten min gjelder fremdeles, forresten :p

Skrevet

Har du forsøkt å se om det kan ligge en slik duppedings som du mangler på finn eller qxl ?

Mulig du finner et kamera slik du har med alle tingene komplett.

Om du har en mulighet til å koble kameraet til tv så budre det være gode muligheter for å koble det til en capture sak og få det inn på pcn.

Vet de fleste data butikker selger slike saker til å legge video fra annalog kilde og diggitaliserer det for lagring på pc´n.

PINNACLE Dazzle er ett alternativ.

Skrevet
En dedikert Video8 avspiller blir nok vanskelig å få fatt i! De var skjeldne selv når Video8 var på moten.

Men et fullt brukbart Video8 kamera ligger nok på loftet i mange tusen hjem! Så putter du filmene dine i kamera og kobler det til en DVD-recorder, eller grafikkort med component-video inngang :thumbup:

Jeg gjorde om mine små video kassetter til DVD. Kamera er 18 år gammelt Panasonic. Jeg hadde tidligere kjøpt en adapter. Jeg legger v.8 kassetten i den, setter den inn i min spiller som har både vrc og dvd. Spiller den der og til direkte opptak på en DVD-skive. Redigerer litt underveis også. Slik har jeg gjort alle de gamle video-kassettene til DVD, synes kvaliteten ble bra. Laget på PC'n et passelig cover til hver DVD også.

RandiA

Skrevet (endret)
Jeg gjorde om mine små video kassetter til DVD. Kamera er 18 år gammelt Panasonic. Jeg hadde tidligere kjøpt en adapter. Jeg legger v.8 kassetten i den, setter den inn i min spiller som har både vrc og dvd. Spiller den der og til direkte opptak på en DVD-skive. Redigerer litt underveis også. Slik har jeg gjort alle de gamle video-kassettene til DVD, synes kvaliteten ble bra. Laget på PC'n et passelig cover til hver DVD også.

RandiA

Så, med andre ord, svaret på mitt tidligere spørsmål...

...er at jo, det finnes VHS-kassett-adaptere som man kan putte v8 kassetter inn i og spille av i VHS-spilleren?

EDIT: Vel, ifølge denne tråden er det ihvertfall ikke slik...

EDIT2: I en annen tråd jeg fant ved å google (denne) nevner noen en dings som kan kobles til kameraer og ta opp filmen rett fra det: "Canopus". Blir bare mer forvirret jeg nå xD

Jeg har prøvd å søke etter Sony CCD-v100e kamera på finn og qxl uten resultater.

Endret av Cundou
Skrevet

Det finnes ingen adaptere for VHS der du kan spille V8-kassetter.

Finner du et kamera på f.eks. Ebay, er det vel ingen annen mulighet enn å søke på Internett etter opplysninger om dette kamera. Sony er det eneste firma som laget D8-kamera visstnok.

Skrevet (endret)

Så et hvilket som helst Sony D8 kamera kan spille av v8 kassetter? :hmm: Vel, det ser ut som om løsningen, med mitt kompetansenivå, er å finne et videokamera eller bruke et firma. Huff, jeg hadde håpet jeg kunne ordne dette på en lettere måte... (duste dingseboms til kameraet, hvor er du!!?)

Hvis noen har noen flere gode råd, er jeg veldig mottakelig! I mellomtiden skal jeg prøve å finne et kamera... Tusen takk for all hjelpen så langt!

(hvis noen har noen konkrete forslag til akkurat hvilket kamera jeg kan prøve å skaffe, er det veldig stor hjelp!)

Endret av Cundou
Skrevet

"Så et hvilket som helst Sony D8 kamera kan spille av v8 kassetter?" skrev Condou.

Nei, jeg skrev at ikke alle D8-kameraene kan lese V8 og Hi8. Derfor er det viktig å søke opplysninger før du kjøper.

Skrevet
"Så et hvilket som helst Sony D8 kamera kan spille av v8 kassetter?" skrev Condou.

Nei, jeg skrev at ikke alle D8-kameraene kan lese V8 og Hi8. Derfor er det viktig å søke opplysninger før du kjøper.

Takk, det var derfor jeg spurte ;) Som sagt har jeg ikke peiling på kameraer, så jeg tar ikke sjansen på at jeg vet nok til å bare gå i en nettbutikk og velge ut et kamera (derav spørsmålene mine). Jeg vet ikke hvordan jeg kan se om et kamera kan spille av v8 kassetter, med mindre det står noe sånt som "Kan spille av: v8/video 8, etc. etc.". Kanskje det finnes en fotobutikk i nærmiljøet hvor jeg kan spørre noen. Tja.

Men da har jeg noe å gå ut ifra; finne et Sony D8 kamera som kan spille av v8 kassetter. Er ihvertfall nærmere en løsning enn da jeg startet :yes:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...