Gå til innhold

Lyst til å lære mer om Linux


kybstud

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt Linux i snart et år nå, og jeg har alltid brukt Linux Mint(med Gnome).

 

Det er jo veldig brukervennlig og jeg liker det veldig godt, eneste problemet er at det kan gå litt sakte og skjermkortet mitt er dårlig støttet. Og jeg lærer lite av å bruke det og vil bli flinkere og mer kunnskapsrik om Linux.

 

Det er hovedsaklig to ting jeg kan tenkt på å gjøre for å lære mer: Lese om Linux, og prøve nye distribusjoner/skrivebordsmiljø.

 

Jeg vet ikke om så mye om godt grunnleggende Linux-lesestoff, jeg tenker på å låne "Boken om Linux" fra 2004 på biblioteket. Vet noen om denne er bra?

 

Det finnes jo flere Linux-distribusjoner jeg kan prøve og feile med, noen jeg har sett på er:

Fedora

openSUSE

Debian

Xubuntu

 

Er litt interessert i å prøve et annet skrivebordsmiljø også, spesielt Xfce, da jeg hører at det krever mindre enn sine konkurrenter.

 

Jeg er avhengig av et grafisk grensesnitt, og jeg tror Gentoo og Arch er litt for komplisert for meg fortsatt, eller?

 

Så har dere noen tips? Hvordan begynte dere å virkelig lære om Linux, ikke bare bruke det så enkelt som mulig? Hvilket lesestoff, hvilket skrivebordsmiljø og hvilken distribusjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å lære grunnprinsippene funker det fett bare viritualisere OSet. Da slipper du knot med drivere og andre ting som tar lysten fra deg.

Jeg lærte veldig mye av å sette opp Arch et par ganger. Hvis du følger begynnerguiden til Arch, så går det veldig ofte bra. Senere har jeg satt opp en del Debian for å kunne tilnærme det et produksjonsmiljø, og lærer noe nytt hver gang.

 

En bok fra 2004 ville jeg vært svært skeptisk til. Kernel 2.6 kom i 2004 så den boken dekker sannsynligvis kun 2.4, og i dag vil 2.4 være for spesielt interesserte (selv om den fremdeles utvilkes). Dessuten har det skjedd sinnsykt mye annet siden 2004 også. Boken dekker nok grunnleggende terminalteknikk og UNIX/Linux-tankegang, men det finner du like godt på nettet.

 

Men for å lære hvordan du skal fikse hardware-problemer i Linux så nytter det ikke å viritualisere. Da må du finne frem noe kranglete hardware og sette opp en maskin i real life. Knote rundt med moduler, drivere og det som er.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Den læringsprosessen jeg syntes fungerer best mtp. GNU/Linux er ikke «nå skal jeg lære meg linux» men, «nå skal jeg bruke linux som primærsystem og få til å gjøre alle de tingene jeg normalt har gjort i linux. Og når jeg har lært meg å gjøre alt skal jeg lære meg å gjøre alt dobbelt så raskt/enkelt som i Windows». I det siste punktet kommer terminalbruk, shellscript, hurtigtaster og tilleggsprogrammer inn.

Lenke til kommentar

Hva vil det si å visualisere OSet?

 

Om det ikke er noe problem med å sette opp Arch med de brukerguider som finnes kan jeg gjøre et forsøk.

 

Ang. boka: Har du noen forslag til helt-fra-bunnen-innføring i Linux, men "toucher" litt høyere nivå, jeg vil f eks lære meg å bruke terminalen skikkelig.

 

Norskspråklig er en fordel.

Lenke til kommentar
Den læringsprosessen jeg syntes fungerer best mtp. GNU/Linux er ikke «nå skal jeg lære meg linux» men, «nå skal jeg bruke linux som primærsystem og få til å gjøre alle de tingene jeg normalt har gjort i linux. Og når jeg har lært meg å gjøre alt skal jeg lære meg å gjøre alt dobbelt så raskt/enkelt som i Windows». I det siste punktet kommer terminalbruk, shellscript, hurtigtaster og tilleggsprogrammer inn.

Jeg ser den.

 

Spesielt forrige installasjon brukte jeg lang tid på å optimalisere og tilpasse GNOME, men jeg lærte mest om hvordan jeg skulle bruke GUI-en, det var ganske knotete.

 

EDIT: Tusen takk for tilbakemeldinger forresten :D

Endret av Ozi
Lenke til kommentar
Hva vil det si å visualisere OSet?
Du installerer OSet i et program (f.eks Virtualbox) som kjører på et annet OS. Du kan altså installere Virtualbox på Mint-installasjonen din, og inni Virtualbox kan du installere et hvilket som helst OS som da tror det kjører på en skikkelig maskin (mens det egentlig bare kjører på Virtualbox-maskinen). Det krever litt systemressurser hvis det er et tungt OS du skal installere, så det hjelper å ha en litt kraftig maskin (dobbelkjerne og 3-4 GB RAM).

Det viritualiserte OSet dukker opp i et vindu slik som alle andre programmer på PCen din. Fordelen er at Virtualbox emulerer enkel maskinvare som ikke skaper kluss med drivere, og du slipper å feilformatere maskinen din og liknende hendelser. Den fysiske maskinen din er helt uberørt av det virituelle OSet.

Lenke til kommentar

Ønsker du å lære er mine tips (ikke begrenset til GNU/Linux):

1) Vær kravstor. Ikke aksepter bugs, feil eller ting som på andre måter er mindre enn idèelt. Utforsk og jobb for å løse slike problemer istedet for å ignorere eller jobbe rundt de.

2) Vær nysgjerrig. Prøv ut nye ting, eksprimenter. Lurer du på hvordan noe fungerer/er implementert, finn det ut med en gang! Svarene er ofte ikke langt unna.

 

I mine øyne er det primært "mindset" som skiller de som lærer mye fra de som lærer lite. Å innstalere Arch vil gi deg en rekke nye utfordringer og er noe du kan lære veldig mye av.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar
Hva vil det si å visualisere OSet?
Du installerer OSet i et program (f.eks Virtualbox) som kjører på et annet OS. Du kan altså installere Virtualbox på Mint-installasjonen din, og inni Virtualbox kan du installere et hvilket som helst OS som da tror det kjører på en skikkelig maskin (mens det egentlig bare kjører på Virtualbox-maskinen). Det krever litt systemressurser hvis det er et tungt OS du skal installere, så det hjelper å ha en litt kraftig maskin (dobbelkjerne og 3-4 GB RAM).

Det viritualiserte OSet dukker opp i et vindu slik som alle andre programmer på PCen din. Fordelen er at Virtualbox emulerer enkel maskinvare som ikke skaper kluss med drivere, og du slipper å feilformatere maskinen din og liknende hendelser. Den fysiske maskinen din er helt uberørt av det virituelle OSet.

 

Ja, jeg ser hvordan det kan være en fordel, men PC-en er langt i fra 3-4 GB ram og er en av grunnene til at jeg vil bytte.

 

Hvordan er det med Arch og proprietær programvare? Det er ikke noe problem å installere Opera o.l.?

Endret av Ozi
Lenke til kommentar
Ønsker du å lære er mine tips (ikke begrenset til GNU/Linux):

1) Vær kravstor. Ikke aksepter bugs, feil eller ting som på andre måter er mindre enn idèelt. Utforsk og jobb for å løse slike problemer istedet for å ignorere eller jobbe rundt de.

2) Vær nysgjerrig. Prøv ut nye ting, eksprimenter. Lurer du på hvordan noe fungerer/er implementert, finn det ut med en gang! Svarene er ofte ikke langt unna.

 

I mine øyne er det primært "mindset" som skiller de som lærer mye fra de som lærer lite. Å innstalere Arch vil gi deg en rekke nye utfordringer og er noe du kan lære veldig mye av.

Ja, er helt enig. Strevde mang en time før jeg ble fornøyd forrige gang.

 

Nei det er veldig enkelt, og ikke minst godt dokumentert i wikien. http://wiki.archlinux.org

Sorry, glemte å se der.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det beste er å bruke det som primærsystem. Etter at jeg hadde brukt Ubuntu (pluss utforsket med mange andre distroer) ved siden av Windows over en lengre periode begynte jeg å bare bruke Ubuntu. Det var da jeg begynte å lære meg mer om hvordan ting fungerte, inkl hvordan løse de få problemene jeg møtte på.

 

Men det jeg har lært mest av er å bruke ArchLinux. Da ordner du alt av oppsettet selv. Det tok dog utallige timer med prøving og feiling, inkl reinstalleringer, før jeg fikk det til å fungere slik det skal.

 

Beginners Guiden til Arch er genial. Jeg hadde bare brukt Ubuntu og lignende distroer da jeg prøvde meg på Arch og var langt fra erfaren (hverken med GNU/Linux eller terminalen) da jeg hoppet i det med hode først. Som sagt, det var langt fra enkelt, men jeg brukte beginners guide og kom meg helskinnet igjenom etter mange forsøk. Arch har en veldig bra wiki som gir deg svar på det meste. Finner du ikke svar i wikien kan jeg nesten garantere at du finner svar på forumet.

 

Om du ikke er komfortabel med terminalen vil jeg, som mange andre, anbefale deg å bli det med en gang. Du kommer ikke til å angre.

 

Så har du tid og lyst og middels tålmodighet klarer du det nok.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Arch/Gentoo vs Ubuntu/Mint syntes jeg også det er viktig å sette et klart skille. Av den første gruppen lærer du gjerne mer teknisk hvordan systemet fungerer og er satt sammen, mens den andre prøver å bare fungere minutter etter at du setter i minnepennen. Ønsker du å lære hvordan du bruker GNU/Linux hadde jeg anbefalt Ubuntu/Mint fordi der bruker du mindre tid på å konfigurere/installere systemet. Å kunne konfigurere og installere ting er selvsagt nyttig dersom du vil ha mulighet til å omgjøre, endre og fikse på ting manuelt, men er målet en rask og effektiv bruk hvor fokuset er å få ting gjort syntes jeg det er et dårlig valg.

Lenke til kommentar
Når det gjelder Arch/Gentoo vs Ubuntu/Mint syntes jeg også det er viktig å sette et klart skille. Av den første gruppen lærer du gjerne mer teknisk hvordan systemet fungerer og er satt sammen, mens den andre prøver å bare fungere minutter etter at du setter i minnepennen. Ønsker du å lære hvordan du bruker GNU/Linux hadde jeg anbefalt Ubuntu/Mint fordi der bruker du mindre tid på å konfigurere/installere systemet. Å kunne konfigurere og installere ting er selvsagt nyttig dersom du vil ha mulighet til å omgjøre, endre og fikse på ting manuelt, men er målet en rask og effektiv bruk hvor fokuset er å få ting gjort syntes jeg det er et dårlig valg.

 

det er en fordel å ha et miljø som speiler ditt bruk. Gentoo er forøvrig klar til bruk på en par-tre minutter det óg. skal du ha X og sånn blir det jo en liten halvtime ekstra kanskje, om du ikke får *for* mange problemer eller har en *for* treg maskin. så installerer du en vindusbehandler eller et skrivebordsmiljø.

 

så begynner konfigureringa. det er der man lærer. de fleste vindusbehandlere og skrivebordsmiljøer har tusen millioner ting man kan endre på. endre på dem! eller, om du er rimelig fornøyd med standard oppsett, eller bare vil heller fokusere på andre ting: installer dem. endre dem. bruk dem.

 

er ikke verre.

Endret av aarolilja
Lenke til kommentar

Bare for å ha det sagt: Jeg er ikke en type som har problemer med å bruke terminalen, jeg er en type som ikke har lært meg å bruke den :p

 

Virker som konsensusen her er at jeg skal kjøre rett på Arch da. Da er det vel best å bare begynne med å lese en del av Beginners' Guide for deretter å prøve meg frem?

 

Når jeg tenker meg om vil jeg vel komme til å trenge to PC-er, en til guiden og en å installere på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...