Gå til innhold

Ser dette kurrant ut?


Anbefalte innlegg

Alle sokler skal en eller annen gang fases ut. Men 1156 sokkelen (i5 og i7 850 og 860(?)) kom i september og er den nyeste sokkelen på markedet.

Dette er ingen ting å tenke på.

 

2x PCI-E 16x er vel det beste, men det er ikke et skremmende stort fall ned til 2x 8x.

 

Skal du spille er skjermkort den viktigste komponenten, ikke glem det.

Er det fremtidsrettet å velge i7 og et "dårlig" skjermkort hvis du må oppgradere om la oss si 6 måneder for å få maks utnyttelse i spill?

 

Eller er det mer fremtidsrettet å guffe inn penger på GPU nå, og heller oppgradere CPU når den blir den største flaskehalsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2x PCI-E 16x er vel det beste, men det er ikke et skremmende stort fall ned til 2x 8x.

 

Hehe.. Det er vel som damene sier: "15 er ok men 20 eier!". :p

 

Det er jo ikke sånn at jeg ikke vil dra nytte av i7en sånn ellers. Jeg mener, det må være en drøm å ikke måtte vente på at winrar tar evigheter med å extracte en fil fra arkivet f.eks. :mellow:

Endret av Newar
Lenke til kommentar
Det er jo slik at i7 har hyperthreading. Dette kommer vel godt med til spilling, spesielt fremover vil jeg tro?

 

Tja, nå har HT vært på markedet i flere år (selv om det mistet litt fokus mens Core 2 var det store), men jeg synes ikke vi ser så fryktelig utbredt nyttegjørelse av teknologien. Til den tid HT blir et "must" i spill, så er nok de CPUene vi sitter på nå modne for utskifting uansett. I PC-verdenen er det egentlig litt fåfengt å tenke altfor langt fremover. Det er bedre å velge et billig system som er godt tilpasset ens nåværende bruk, men som har gode oppgraderingsmuligheter.

 

Og nå er det en gang slik at CPU har minimalt å si for spillytelsen og bare skal henge med i svingene mens GPU gjør jobben sin. I spill har det vist seg at Core i7 ikke har noen store fortrinn over Core i5 eller Phenom II x4, så etter min mening blir det penger ut av vinduet. At du da også velger å nedprioritere GPU gjør at du i siste ende kommer til å sitte på et system som koster mye, men til ditt bruk yter tilsvarende en langt billigere maskin.

 

 

2x PCI-E 16x er vel det beste, men det er ikke et skremmende stort fall ned til 2x 8x.

 

Hehe.. Det er vel som damene sier: "15 er ok men 20 eier!". :p

 

Det er jo ikke sånn at jeg ikke vil dra nytte av i7en sånn ellers. Jeg mener, det må være en drøm å ikke måtte vente på at winrar tar evigheter med å extracte en fil fra arkivet f.eks. :mellow:

 

Hvis ytelse i Crossfire betyr veldig mye for deg ville jeg sett på et system basert på AMD Phenom II x4 965 på et AMD 790-basert HK. Da får du et system som ytelses- og prismessig plasserer seg ganske likt med Intel Core i5, men som samtidig gir deg full (2 x PCI-E 16x) støtte for Crossfire.

 

Ytelsen i Winrar blir nok uansett ikke noe problem med en nyere Quad.

Lenke til kommentar

HK:

ASUS AM3 PHENOM 790FX/ SB750 DDR3 1600 OC 2XPCIE2.0X16 (CROSSHAIR III FORMUL)

 

CPU:

AMD PHENOM II X4 955 BLACK EDITION 3.2 GHZ CACHE=8MB AM3 125W RETAIL

 

GFX:

SAPPHIRE Radeon PCI-E HD5850 1GB

 

RAM:

KINGSTON Valueram/ 4GB 1333MHz DDR3 CL9 DIMM KIT (KVR1333D3N9K2/4G)

 

PSU:

750W Cheiftec

 

 

Hva nå?

Lenke til kommentar

Her står du egentlig ovenfor 2 valg, maks ytelse out off the box eller oppgraderingsvennlig, tror du at 5870 ikke holder i underkant av 2 år kan det være greit med 750 w psu og 790fx og 5850.

 

Men vær klar over at det er under 2 år til flere ting som påvirker hovedkortvalg

 

USB 3.0 - Høyere båndbredde

Sata 6.0 Høyere båndbredde.

Ny generasjon cpu, Bulldozer, om den støtter AM3 er ikke avklart

Ny generasjon gpu, neste versjon etter 5xxx på 28 nm.

 

Hos datakjeden koster det du har satt opp kr 6131,- (tilsvarende deler)

 

Alternativet er:

 

msi 770 - c45

PHII 955 3,2 ghz

Radeon 5870

Kingston DDR3-1333

chieftech 550w

 

Totaly kr 6127,- Her er det ikke crossfirestøtte.

Lenke til kommentar

Nå er det desverre/heldigvis sånn at det alltid er noe nytt og spennende på vei i PC-verdenen da, så man kan risikere å sitte på gjerdet i all evighet hvis man alltid skal vente på det nyeste og det beste...

 

Når det er sagt, så er det sånn at når det er snakk om en helt ny plattform (Bulldozer) hvor det er mulig at det blir dårlig med bakoverkompabilitet, så kan det være at man skal bite i det sure eplet og gå for billigst mulig i første omgang. Det kan være du risikerer å kjøpe et HK nå som ikke støtter CPUene på markedet neste gang du skal oppgradere, som Osse sier.

 

Går du for "billigutgaven" nå tror jeg at jeg hadde satset på HD5850 fremfor HD5870. Du får veldig mye ytelse for pengene med HD5850 også, og kortet vil nok fint holde følge til neste generasjon. For å si det sånn: broder'n sitter fortsatt på et 8800GTS 320MB (altså den gamle typen) og kan spille spill som Farcry 2, Fallout 3 og Mirror's Edge med helt grei grafikk og FPS-rate fortsatt. Så lenge man ikke krever at alt skal være på high/ultra alltid, så holder ting forbausende lenge.

 

Så ville jeg heller lagt litt ekstra penger i PSU og evt. kabinett (husker ikke om du har dette) som jo er komponenter som kan følge deg over div. oppgraderinger uavhengig av overganger til nye plattformer og produksjonsteknikker ;)

Lenke til kommentar
Nå er det desverre/heldigvis sånn at det alltid er noe nytt og spennende på vei i PC-verdenen da, så man kan risikere å sitte på gjerdet i all evighet hvis man alltid skal vente på det nyeste og det beste...

 

Når det er sagt, så er det sånn at når det er snakk om en helt ny plattform (Bulldozer) hvor det er mulig at det blir dårlig med bakoverkompabilitet, så kan det være at man skal bite i det sure eplet og gå for billigst mulig i første omgang. Det kan være du risikerer å kjøpe et HK nå som ikke støtter CPUene på markedet neste gang du skal oppgradere, som Osse sier.

 

Går du for "billigutgaven" nå tror jeg at jeg hadde satset på HD5850 fremfor HD5870. Du får veldig mye ytelse for pengene med HD5850 også, og kortet vil nok fint holde følge til neste generasjon. For å si det sånn: broder'n sitter fortsatt på et 8800GTS 320MB (altså den gamle typen) og kan spille spill som Farcry 2, Fallout 3 og Mirror's Edge med helt grei grafikk og FPS-rate fortsatt. Så lenge man ikke krever at alt skal være på high/ultra alltid, så holder ting forbausende lenge.

 

Så ville jeg heller lagt litt ekstra penger i PSU og evt. kabinett (husker ikke om du har dette) som jo er komponenter som kan følge deg over div. oppgraderinger uavhengig av overganger til nye plattformer og produksjonsteknikker ;)

 

Har kabinnett som jeg synes er fett (antec hundreds)

Men må jeg kjøpe ny psu nå da hvis jeg har

 

amd phx4 (125w)

hd 5850 (157w)

6gb ram ?

1 stk dvd rw ?

1 stk hdd ?

 

det jeg har nå er 450w..

Endret av Newar
Lenke til kommentar

Ok takker for tips. Med psu lander jeg på rundt 7k, så da gikk det opp i opp.

 

Så: bare for å oppsummere valet.

 

ASUS AM3 PHENOM 790FX/ SB750 DDR3 1600 OC 2XPCIE2.0X16 (CROSSHAIR III FORMUL)

 

AMD PHENOM II X4 955 BLACK EDITION 3.2 GHZ CACHE=8MB AM3 125W RETAIL

 

A-DATA Tri-Channel 6GB Kit PC3-12800, 1600MHz, 3x240 DIMM

 

Radeon Sapphire 5850

 

750w chieftec psu

 

---

Endret av Newar
Lenke til kommentar

Pr i dag stort sett ingenting, dette fordi radeon 5850 drar de fleste spill på godt over 60 fps, de er kun noen få nye lcd monitorer som viser mer en 60 fps, dvs det samme som 60 fps.

 

Men vi vet enda ikke hvor tung de kommende direct x 11 spill er, og hvor raskt tesselation får inpass i spill, tesselation kan få selv disse korta til å knele.

 

Personlig hadde jeg greid meg uten CF støtte, for som nevnt tidligere , uansett hva du kjøper idag så er det stort sett utdatert i 2011.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...