Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

eget domene som vhost


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså, dersom reverserer domenet ditt til din egen ip, da hoster man også webserveren selv :)

 

Men du kan jo alltids sette opp en egen nameserver og deretter skaffe det et annet domene.

 

For å få det domenet du har nå + at det ikke skal flyttes fra webserveren, da er eneste måte å kjøre en BNC fra webserveren.. Da må webserveren selvfølgelig støtte ssh2 tilgang :)

Lenke til kommentar

Og for de som ikke har egen IP eller webserver, sett opp IPv6 og en nameserver, sett en AAAA record på domenet til den ipv6 adressen du får tildelt, og på siden du får en IPv6 tunnel setter du IP`en til din nameserver der du setter det opp slik at IPv6 adressen går tilbake til domene... Vanskelig å forklare ifarten... Sikkert noen andre som kan forklare litt bedre... :)

Lenke til kommentar

Enkelte leverandører, slik som Catch, setter reverse dns for deg om du har domene. Merk at reverse er opp til de som styrer ip'ene, altså ISPen din. Å eie domene hjelper ikke alene.

Alternativet er som sagt lenger oppe her å få sette opp en bouncer hos noen som får styre reverse og har en ledig ip til deg. Det vil neppe gå å gjøre det på webserveren du leier plass på, med mindre du har svært sympatiske hostere. Husk at hver reverse adresse trenger sin egen ip-adresse, mens et webhotell gjerne hoster mange domener på samme ip-adresse.

Lenke til kommentar

Øh, denne skjønnte jeg ikke helt.. Du skal ha samme domene-navn til å peke på to forskjellige ip-adresser? I så fall så kan du jo bare bruke sub-domener:

 

www.mittdomene.com -> web-server

irc.mittdomene.com -> irc-server

 

Eller misforsto jeg helt nå?

 

- J

Lenke til kommentar

Er vist noen som ikke har skjønt noe her....

 

 

Man behøver ikke å endre på DNSen til domenet ditt, man må bare endre på DNSen til IP-adressene (og det gjelder enten det er IPv6 eller IPv4).

 

 

I reverse-sonen (som ISPen din har ansvaret for), skal det ikke mer til enn å legge til en PTR-record (så absolutt ikke AAAA-record, fordi det gjelder host til IPv6).

 

 

Såvidt jeg veit er det bare Nextgentel og Catch som lar deg endre reverse DNS (NGT bare når du har betalt for fast IP).

Lenke til kommentar
http://www.bogaard.no/ipv6-howto.txt

 

Lagde den for ei stund siden :)

 

 

Forklarer kun hvordan man får til ipv6, sier ingenting om nameserver.

 

 

Synes den forklaringen var litt uklar.

 

velge 2 rubrikker etter "::" F.eks 2001:618:4:11e1::bad:c0de. Tegn som kan brukes ABCDEF0123456789. Maks 4 tegn pr rubrikk.

cmd -> ipv6 rtu 2001:618:4:11e1::/64 2

 

Skal man her skrive ipv6 rtu "sin prefix"::/64 2 ? eller skal men her legge inn f.eks ipv6 rtu "sin prefix"::bad:c0de ?

 

cmd -> ipv6 rtu ::/0 2/::213.253.1.201 pub

 

ip'en over er til hva? skal man bytte den ut med sin egen ip eller er dette ip til noe med ipv6 å gjøre?

 

Flott hvis noen kunne svare på det :) Får det ikke til å fungere nå.

Lenke til kommentar

Tror dere heller burde få noen med en box og IPv6 til å gjøre det for dere. Eller kjøpe en IP, og legge vhosten "under" den ipn, og kjøre den derfra. Ulempen med en vanlig ip (ipv4) er at det koster, ipv6 koster ikke, der kan du lage så mange vhoster du vil (med domne ditt).

Lenke til kommentar

Sett opp en linux box, og les en haug med guide'r, så kommer du nok fram til det. Det er hvertfall ikke lett... For jeg har ikke helt klart det helt enda, men jeg sitter bak en router....

 

Hvis du har ngt linje, så har jeg hørt at det er ikke mulig å få det til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...