Gå til innhold

Hvordan ta skarpe bilder uten blitz inne i dagslys?


Anbefalte innlegg

Jeg sliter med uskarpe bilder når de tas inne uten blitz. Liker ikke å ta med blitz da jeg syns lyset blir for skarpt.

 

Kameraet mitt er Canon 350 D.

 

Fins det noe litteratur om dette på nettet som ikke er alt for vanskelig forklart? Jeg tenker at det kanskje kan gå an å endre på innstillingene eller noe mht iso verdiene eller liknende?

 

På forhånd tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Uskarpe bilder skyldes nok i all hovedsak for lang lukkertid, noe som ikke er helt uvanlig om det ikke er så mye lys.

 

Som du selv sa, så er øking av iso verdien en god ide for å få kortere lukkertid. Du kan øke den oppover og se når du får så rask lukkertid at bildene blir skarpe. Merk imidlertid at jo mer du øker den, desto mer støy vil du få på bildene dine.

 

I tillegg kan du også åpne blenderen for å slippe mer lys inn i kameraet. Alt etter hva slags objektiv du har og hvor lyssterkt det er, kan du åpne blenderen. Jo lavare tall jo mer lys, f.eks f/3.5.

 

En kombinasjon av disse vil gjøre at du får raskest mulig lukkertid, og bildene blir skarpere. Har du i tillegg bildestabilisator kan det være en ide å sette denne på.

Men alle disse grepene går bare til en viss grense, er det for lite lys så må du nesten ty til blitz eller stativ

Lenke til kommentar

En annen fordel med ekstern blits er at du får et rødt hjelpelys til å fokusere hurtig og korrekt hvis det er mørkt i rommet.

 

Og som andre her sier er nok det å kjøpe Canon sin orginale blits 430 EX II veien og gå,du får uorginale blitser billigere med da kan du få problemer med og bruke kamera på full auto.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Du sier at det er inne i dagslys ? Jeg ser for meg at det skal være ganske greie forhold å ta bilder i. Du kunne jo kanskje legge inn et eksempel på ett bilde du har tatt, så kan vi få sett hva slags lysforhold det er snakk om =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...