Gå til innhold

[Løst]Ny spille-TV. Tips?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg ser nå etter en ny TV som jeg kan bruke til spilling. Har en som begynner å bli veldig gammel og støvete. Jeg har VELDIG lite peiling på TV'er, men hadde vært fint om den var "ganske" stor, med bra bildekvalitet. (Beklager dårlig bruk av fagspråk ;) )

 

Den übermaksgrensen på pris er 8 tusen kr. Er det noe snertent til denne prisen? Har sett noen anbefalinger på denne: Panasonic 42plasma-TV full-hd 600Hz TX-P42G10E , men vet ikke om det er noe særlig ettersom jeg har lite peiling på slikt.

 

Evt. finnes det noe nærmere 5-tusenklassen som er å anbefale?

 

Er det egentlig noe særlig merkbar forskjell på HD-Full og HD-Ready? Kanskje den forskjellen blir litt større ettersom jeg sitter så nærme TV'en? (Ca 1 m - 1,5 meter)

Er det noe merkbar forskjell på LCD og Plasma-TV?

 

Jeg spiller på PS3!

 

Tusen takk på forhånd for alle svar på spørsmål, og forslag til TV'er.

 

NB: Denne TV'en blir så og si kun brukt til spilling, så det er definitivt hovedbruksområde.

Endret av coolio1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plasma er generellt sett ikke anbefalt for gaming, fordi de skjermene fokuserer mere på en optimal filmopplevelse med duse koselige farger. Du kan rett og slett ende opp med å ikke greie å lese bitteliten tekst på skjermen.

 

LCD-TV er mere skreddersydd for gaming, bildet er skarpere og mindre treghet.

Jeg ble helt satt ut når jeg boota opp Xbox'n i 1080p på min 40" LCD-skjerm, hvor mye klarere bildet er, hvor mye enklere det er å se liten tekst, hvor mye klarere symbolene ble.

Men husk at hvis du har 360 må du inn i dashboard-menyene og velge 1080p/i oppløsning, ellers ser det helt horribelt ut.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Plasma er generellt sett ikke anbefalt for gaming, fordi de skjermene fokuserer mere på en optimal filmopplevelse med duse koselige farger. Du kan rett og slett ende opp med å ikke greie å lese bitteliten tekst på skjermen.

 

LCD-TV er mere skreddersydd for gaming, bildet er skarpere og mindre treghet.

Jeg ble helt satt ut når jeg boota opp Xbox'n i 1080p på min 40" LCD-skjerm, hvor mye klarere bildet er, hvor mye enklere det er å se liten tekst, hvor mye klarere symbolene ble.

Men husk at hvis du har 360 må du inn i dashboard-menyene og velge 1080p/i oppløsning, ellers ser det helt horribelt ut.

 

Hvis du har en skikkelig plasmaskjerm så blir ikke teksten soft når du kobler til pc.

 

Det er en lcd skjerm som har treghet! En plasma har en respons på 0,001 millisekunder mot en lcd som ligger på rundt 8ms.

 

I tillegg har de fleste plasmaskjermer langt lavere input lag enn lcd skjermene.

 

”Input lag” som er tiden det tar fra du trykker på spillkontrollen til det faktisk skjer på skjermen er noe produsentene styrer unna som best de kan siden problemet bare har blitt større de siste årene. Lcd panelet er i utgangspunktet svært dårlig som billedfremviser så det må utrolig mye digital billedbehandling til for at bildet skal bli bra.

 

Dette medfører ”TREGHET”!

 

Derfor har flere og flere sensitive ”gamere” trukket mot plasma fremfor lcd.

 

Panasonic G10 går for å være en av de bedre spillskjermene som finnes der ute. NeoPDP panelet har langt større lysutbytte enn andre skjermer slik at det nesten ligger på linje med en lcd skerm og i tillegg har den så og si ikke input lag. Det er så lite at du selv ikke klarer å reagere fortere.

 

Plasma har ikke vært anbefalt til gaming på grunn av innbrenningsfaren, men denne er kraftig redusert. Hvis man tar noen enkle forhåndsregler så er ikke dette noe stort problem. G10 har i tillegg en timer som viser hvor lenge du har spilt.

 

Med andre ord er det slik at du må finne ut hvor høyt lag tv-en har hvis du skal ha lcd. Dette vil særlig gi seg utslag på spill som krever kjapp reaksjon.

Lenke til kommentar

Hvis du har en skikkelig plasmaskjerm så blir ikke teksten soft når du kobler til pc.

 

Det er en lcd skjerm som har treghet! En plasma har en respons på 0,001 millisekunder mot en lcd som ligger på rundt 8ms.

 

I tillegg har de fleste plasmaskjermer langt lavere input lag enn lcd skjermene.

 

”Input lag” som er tiden det tar fra du trykker på spillkontrollen til det faktisk skjer på skjermen er noe produsentene styrer unna som best de kan siden problemet bare har blitt større de siste årene. Lcd panelet er i utgangspunktet svært dårlig som billedfremviser så det må utrolig mye digital billedbehandling til for at bildet skal bli bra.

 

Dette medfører ”TREGHET”!

 

Derfor har flere og flere sensitive ”gamere” trukket mot plasma fremfor lcd.

 

Panasonic G10 går for å være en av de bedre spillskjermene som finnes der ute. NeoPDP panelet har langt større lysutbytte enn andre skjermer slik at det nesten ligger på linje med en lcd skerm og i tillegg har den så og si ikke input lag. Det er så lite at du selv ikke klarer å reagere fortere.

 

Plasma har ikke vært anbefalt til gaming på grunn av innbrenningsfaren, men denne er kraftig redusert. Hvis man tar noen enkle forhåndsregler så er ikke dette noe stort problem. G10 har i tillegg en timer som viser hvor lenge du har spilt.

 

Med andre ord er det slik at du må finne ut hvor høyt lag tv-en har hvis du skal ha lcd. Dette vil særlig gi seg utslag på spill som krever kjapp reaksjon.

 

Takk for kongesvar!! :)

 

Hvordan finner jeg ut om det er "input lag" eller ikke?

 

Denne Panasonic G10 er nok i det dyreste laget... ;)

 

Hva synes du om denne?

http://www.deal.no/produkt.cfm?id=119866&a...elaterte_tittel

Endret av coolio1
Lenke til kommentar

Jeg kan varmt anbefale lcd tven LG4xLH3000 som spilltv. Den har så og si null imputlag og utterslep. Bildet er også bra, og dersom du ikke har annlegg kan det nevnes at den har veldig bra lyd til å være en tv. Har spilt spill som cod4, gow 1 og 2 på den, og både fps og 3ps fungerer veldig bra. Merket stor forbedring fra tven jeg hadde før, som var en Samsung LE32A336 (om jeg ikke husker feil).

Lenke til kommentar

Panasonic X10 burde du ikke kjøpe. Det er en ganske halvhjertet oppgradering av fjorårets PX80 hvor sistnevnte fremdeles er en langt bedre skjerm. Hvis du skal ha Panasonic så skaff deg en med NeoPDP panel.

 

LG kan du sjekke ut...

Selv om det ikke gjøres så mange tester eller skrives så mye om dem så lager de meget gode flat tv-er til svært gunstige priser.

Lenke til kommentar
Plasma er generellt sett ikke anbefalt for gaming, fordi de skjermene fokuserer mere på en optimal filmopplevelse med duse koselige farger. Du kan rett og slett ende opp med å ikke greie å lese bitteliten tekst på skjermen.

 

LCD-TV er mere skreddersydd for gaming, bildet er skarpere og mindre treghet.

Jeg ble helt satt ut når jeg boota opp Xbox'n i 1080p på min 40" LCD-skjerm, hvor mye klarere bildet er, hvor mye enklere det er å se liten tekst, hvor mye klarere symbolene ble.

Men husk at hvis du har 360 må du inn i dashboard-menyene og velge 1080p/i oppløsning, ellers ser det helt horribelt ut.

Dette er bare tøv. Antar at Bytex ikke har prøvd en nyere plasma med 1:1 pixelmapping, ellers ville han neppe ha hevdet at plasma har "duse koselige farger" eller at man "ikke greier å lese liten tekst på skjermen". Tipper Bytex har hatt en gammel plasma, så kjøpt en ny LCD og hatt en subjektiv opplevelse av kvalitetshevning som han så bruker til å skjære alle TVer av samme type over en kam med. Min plasma dårlig, min LCD bra -> alle plasma dårlig, alle LCD bra.

 

LCD har generelt større input lag enn plasma, og plasma har bedre responstid. På en moderne plasma er ikke burn-in noe problem heller, så plasma er bedre egnet til spill enn LCD.

 

Min '09-modell 50" plasma er svært bra til HD-spilling (PS3) - sylskarp og uten tendenser til problemer. Uansett, jeg har ikke så mye spesifikt å komme med av anbefalinger, men ville bare si at du ikke skal droppe plasma pga. gamle fordommer :)

Lenke til kommentar

----------------------------------------------------

 

PROBLEM:

 

 

Hei!

 

Jeg har nå kjøpt ny tv: Philips 32PFL7694H (http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/cpindex.pl?&hlt=Link_Overview&scy=NO&slg=NOR&mid=Link_Overview&session=20091101183450_66.249.65.34&ctn=32PFL7694H/12)

 

Når jeg monterer den opp til PS3, via en 3 meter lang HDMI-ledning. Problemet er at det er en slik forsinkelse, fra da jeg trykker på kontrollen til tv'en reagerer. Er vel på omtrent 0,5 sekund, og dette gjør at det blir umulig å spille spill, iallefall CoD: Modern Warfare 2 online. (Iallefall om du vil prestere greit.)

 

Før hadde jeg en gammel svart boks av en tv, uten noen forsinkelser, så skjønner ikke helt det her.

 

Kan noen fortelle meg hva problemet er? Løsning?

 

Takker for raske svar!

Lenke til kommentar
----------------------------------------------------

 

PROBLEM:

 

 

Hei!

 

Jeg har nå kjøpt ny tv: Philips 32PFL7694H (http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/cpindex.pl?&hlt=Link_Overview&scy=NO&slg=NOR&mid=Link_Overview&session=20091101183450_66.249.65.34&ctn=32PFL7694H/12)

 

Når jeg monterer den opp til PS3, via en 3 meter lang HDMI-ledning. Problemet er at det er en slik forsinkelse, fra da jeg trykker på kontrollen til tv'en reagerer. Er vel på omtrent 0,5 sekund, og dette gjør at det blir umulig å spille spill, iallefall CoD: Modern Warfare 2 online. (Iallefall om du vil prestere greit.)

 

Før hadde jeg en gammel svart boks av en tv, uten noen forsinkelser, så skjønner ikke helt det her.

 

Kan noen fortelle meg hva problemet er? Løsning?

 

Takker for raske svar!

 

Forsinkelsen du beskriver kalles for "input lag" og det er tiden det tar fra du trykker på konsollen til det faktisk skjer på skjermen. Dette kan du redusere ved å sette på "game mode"(hvis den har) eller rett og slett skru av det meste tv-en har av ekstra billedbehandling.

 

På Philips har du vel både pixel pluss og 100hz. Gjø først en test ved å skru av disse funksjonene... Input lag skal dreie seg om forskjellige grader av millisekunder. Noe som også vil påvirke spillingen, men ikke i like stor grad som nå...

Lenke til kommentar
----------------------------------------------------

 

PROBLEM:

 

 

Hei!

 

Jeg har nå kjøpt ny tv: Philips 32PFL7694H (http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/cpindex.pl?&hlt=Link_Overview&scy=NO&slg=NOR&mid=Link_Overview&session=20091101183450_66.249.65.34&ctn=32PFL7694H/12)

 

Når jeg monterer den opp til PS3, via en 3 meter lang HDMI-ledning. Problemet er at det er en slik forsinkelse, fra da jeg trykker på kontrollen til tv'en reagerer. Er vel på omtrent 0,5 sekund, og dette gjør at det blir umulig å spille spill, iallefall CoD: Modern Warfare 2 online. (Iallefall om du vil prestere greit.)

 

Før hadde jeg en gammel svart boks av en tv, uten noen forsinkelser, så skjønner ikke helt det her.

 

Kan noen fortelle meg hva problemet er? Løsning?

 

Takker for raske svar!

 

Forsinkelsen du beskriver kalles for "input lag" og det er tiden det tar fra du trykker på konsollen til det faktisk skjer på skjermen. Dette kan du redusere ved å sette på "game mode"(hvis den har) eller rett og slett skru av det meste tv-en har av ekstra billedbehandling.

 

På Philips har du vel både pixel pluss og 100hz. Gjø først en test ved å skru av disse funksjonene... Input lag skal dreie seg om forskjellige grader av millisekunder. Noe som også vil påvirke spillingen, men ikke i like stor grad som nå...

 

 

Takk du! Fungerer strålende uten noen som helst problemer når jeg setter "mode" til "spill". Hjertelig!! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...