Gå til innhold

[Løst]Hjelp til valg av ny mobil! -HTC Hero!


Meh.

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå er det vel på tide med ny mobil etter at skjermen på min 1 år gamle LG KF700 gikk i stykker uten videre.

 

Jeg har ikke helt bestemt meg for hvor mye jeg skal bruke på ny mobil, men disse er de jeg vurderer foreløpig:

 

- HTC Hero (Kanskje litt liten skjerm? :hmm:)

- HTC Touch HD 2 (Synd at den ikke har Android)

- HTC Dragon (Kanskje etter hvert?)

- Samsung Omnia HD (Dyr (eller? 4299,- på pixmania.no var kanskje ikke så ille?, og dessverre ikke Android)

- iPhone 3GS (Ikke noen favoritt så langt, men bra med mange apps/spill)

 

Noen kriterier:

 

Kamera: Så bra som mulig, men ikke det viktigste. Oppløsningen må være på minst 3 megapixler.

 

Skjerm: Stor og fin, som det kan være behagelig å se film på (Ikke et must, men et helt klart pluss) (Det er ingen vits i stor skjerm om ikke oppløsningen er høy ;)) Trykkskjermen må være veldig god! (I motsetning til den på KF700 som man må trykke innover)

 

Spill/Apps: Muligheter for mange (billige/gratis) spill og apps.

 

Merke/Produsent: Ikke Nokia eller DORO :p (og helst ikke LG)

 

Bluetooth: Så klart ;)

 

WiFi: VIKTIG!

 

Batterikapasitet: Så lang som mulig!

 

OS: Gjerne Android

 

Lydutgang: 3,5mm jack innebygd

 

Nettleser: Må være god og enkel å bruke.

 

Akselerometer: Ja takk!

 

3G/Super-3G: Ja, hvorfor ikke?

 

Kalender: Enkelt tilgjengelig og enkel i bruk (men mange funksjoner)

 

Minnekort: Helst Micro-SD/MicroSDHC

 

Om dere har noen kommentarer, nyttige innspill, eller andre anbefalinger er det veldig fint om dere skriver et innlegg (eller fler) :D

 

Takk for alle svar og kommentarer på forhånd! :thumbs:

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du sier "OS: Gjerne Android"... da er vell valget enkelt! Kjøp HTC Hero, er den beste telefonen jeg noensinne har prøvd på alle måter.

 

Skulle ønske det var så enkelt, men jeg vil gjerne ha større skjerm, og min favoritt er vel egentlig HD2, bortsett fra at den ikke har Android :hmm:

 

Jeg synes også det er mest praktisk å ha 3,5mm jack-en under telefonen i stedet for å ha den på toppen. Hvordan synes du det er å ha den på toppen?

 

Om du/noen kan fortelle litt om personlige meninger rund Android ovenfor Windows Moblie 6.5 e.l., hadde det vært veldig fint :D

Lenke til kommentar

Vi får begynne med 3,5mm plaseringen. Å ha den på toppen er jo best, det er dette de fleste har gått over til, grunnen er at når du har telefonen i lomma er dette den beste og naturlige plassen å ha utgangen. Hadde den vært på undersiden hadde ledningen blitt kveilet rundt telefonen. En annen ting er at ledningen ikke kommer i veien når den er på toppen.

 

Så personlige meninger om OS, dette varrierer selvsagt mye fra person til person, men for meg er ingen OS bedre en Android. Windows Mobile er knotete og virker gammeldags. Symbian ER gammeldags og utdatert. iPhone OS er for låst. Android er åpent og enkelt i bruk, med Sense kan du gjøre telefonen så personlig at det er absolutt herlig! Med Sense får du kjapp tilgang til det du trenger ved å legge det på en av startskjermene.

 

HTC Hero er den beste telefonen jeg noensinne har prøvd (å jeg har faktisk prøvd det meste). Skjermen er ikke liten, den er 0,3 tommer mindre enn skjermen på iPhone. Den oppleves dessuten skarpere pga samme oppløsning på mindre område.

Lenke til kommentar
Vi får begynne med 3,5mm plaseringen. Å ha den på toppen er jo best, det er dette de fleste har gått over til, grunnen er at når du har telefonen i lomma er dette den beste og naturlige plassen å ha utgangen. Hadde den vært på undersiden hadde ledningen blitt kveilet rundt telefonen. En annen ting er at ledningen ikke kommer i veien når den er på toppen.

 

Så personlige meninger om OS, dette varrierer selvsagt mye fra person til person, men for meg er ingen OS bedre en Android. Windows Mobile er knotete og virker gammeldags. Symbian ER gammeldags og utdatert. iPhone OS er for låst. Android er åpent og enkelt i bruk, med Sense kan du gjøre telefonen så personlig at det er absolutt herlig! Med Sense får du kjapp tilgang til det du trenger ved å legge det på en av startskjermene.

 

HTC Hero er den beste telefonen jeg noensinne har prøvd (å jeg har faktisk prøvd det meste). Skjermen er ikke liten, den er 0,3 tommer mindre enn skjermen på iPhone. Den oppleves dessuten skarpere pga samme oppløsning på mindre område.

 

Jeg henger på meg på her litt i tråden.

 

Jeg bruker telefonen mye til sms meldinger. Og skriver dem ved hjelp av ordbok på Nokia telefon (E66). Hvordan er det å skrive meldinger på denne touch skjermen? Og får man opp tempo? Og regner vel med at denne telefonen også har en form for ordbok...?

 

Synkroniserer den med outlook? Og har avansert kalender for gjentagende avtaler?

 

Du skriver at du har prøvd veldig mye telefoner. Jeg har null erfaring fra touch telefoner, bortsett fra at jeg har brukt en helg til å trykke på Nokia N97 for å hjelpe min far i gang med den. Likte telefonen bedre og bedre etterhvert som jeg kom i gang. Men i utgangspunktet ser jeg ikke for meg at fult tastatur er noen fordel for meg. Føler jeg skriver raskere på gamlemåten. Hvordan er Hero i sammenligning med N97 som er mitt eneste touch referanse punkt??

Lenke til kommentar

Helt klart HTC Hero. Skjermen oppleves ikke som noe særlig mindre enn iPhone med mindre du sammenlikner dem. Skjermen oppleves skarpere. Android og Sense er fantastisk. Kamera er fungerende (ikke veldig bra, men fungerende) så lenge det ikke blir for mørkt.

 

Nokie N97 liker jeg ikke. Dårlig OS og ikke så bra skjerm osv. Kort sagt så opplever jeg den generelt med dårlig brukeropplevelse. Men det er jo min personlige mening.

 

Men jeg ville velgt HTC Hero hvis jeg var deg. HD2 frister, men ut i fra det jeg forstår så er det bare den store skjermen som frister, eller er det noe mer?

 

Selvfølgelig er Leo det beste valget hvis du ønsker så stor skjerm som mulig.

Endret av program
Lenke til kommentar
Helt klart HTC Hero. Skjermen oppleves ikke som noe særlig mindre enn iPhone med mindre du sammenlikner dem. Skjermen oppleves skarpere. Android og Sense er fantastisk. Kamera er fungerende (ikke veldig bra, men fungerende) så lenge det ikke blir for mørkt.

 

Nokie N97 liker jeg ikke. Dårlig OS og ikke så bra skjerm osv. Kort sagt så opplever jeg den generelt med dårlig brukeropplevelse. Men det er jo min personlige mening.

 

Men jeg ville velgt HTC Hero hvis jeg var deg. HD2 frister, men ut i fra det jeg forstår så er det bare den store skjermen som frister, eller er det noe mer?

 

Selvfølgelig er Leo det beste valget hvis du ønsker så stor skjerm som mulig.

 

Det som frister er å gå over på touch telefon for første gang. Men samtidig er jeg nok i litt gammeldags i hva jeg bruker telefonen til... Det er først og fremst samtaler og mye sms. Kalender er viktig og Epost. Samt Wlan. Kamera må være greit slik at motiver kan tas når man ikke har andre kamera tilgjengelig. Ellers er jeg glad i trykke og dille. Men er ikke på facebook el. Twitter el noe slikt...

 

Jeg er mest spent på om jeg synes tasting er ok på slik skjerm fremfor vanlige gode sms knapper. Så i testen på Amobil at ordbok fungerte greit, men at de norske særbokstavene lå veldig mange trykk bak på knappene....men det reddes vel stort sett av ordbok. Men tungvindt under bokstavering osv... Vet ikke om FW oppdatering fikser noe slik....

 

Jeg er selvfølgelig åpen for det meste. Men har ikke særlig peil - så bare denne tråden og fikk et greit inntrykk av denne tlf. Selvfølge kunne det gjerne vært en samsung el nokia også.....

Lenke til kommentar

Nei. Norske særbokstaver ligger ikke langt bak. Bare å skru på norsk ordbok, så foreslår den alle norske ord først (også med æ, ø og å). Kan være fordi de testet den med en gang, før norsk språk kom.

 

Tastaturet fungerer veldig greit, for selv om du bommer på mange taster, så foreslår den ordene som ligger nærmest (eller er mest normale). Derfor så skriver jeg fortere på den enn på mange andre telefoner som har fysisk tastatur. Men allikevel føler jeg at jeg må konsentrere meg hakket mer med softwaretastatur enn med hardwaretastatur (helt sikkert individuelt).

Endret av program
Lenke til kommentar
Nei. Norske særbokstaver ligger ikke langt bak. Bare å skru på norsk ordbok, så foreslår den alle norske ord først (også med æ, ø og å). Kan være fordi de testet den med en gang, før norsk språk kom.

 

Tastaturet fungerer veldig greit, for selv om du bommer på mange taster, så foreslår den ordene som ligger nærmest (eller er mest normale). Derfor så skriver jeg fortere på den enn på mange andre telefoner som har fysisk tastatur. Men allikevel føler jeg at jeg må konsentrere meg hakket mer med softwaretastatur enn med hardwaretastatur (helt sikkert individuelt).

 

Ja det er nok det. Det er jo noe enklere med å kjenne en tast bli trykket ned. Men regner med man justere touch`en på skjermen litt slik at man kjenner en god vibrasjon. Det var hvertfall slik på N97.

 

Fint å høre at ordboka er ok.

 

Hva slags farge bør man velge seg..?

 

Og synkroniserer den med outlook og er enkel å få epost på.....

Lenke til kommentar
Vi får begynne med 3,5mm plaseringen. Å ha den på toppen er jo best, det er dette de fleste har gått over til, grunnen er at når du har telefonen i lomma er dette den beste og naturlige plassen å ha utgangen. Hadde den vært på undersiden hadde ledningen blitt kveilet rundt telefonen. En annen ting er at ledningen ikke kommer i veien når den er på toppen.

 

Nå er jo det helt personlig da... Selv pleier jeg for det meste å ha mobilen opp-ned i lomma slik at det ligger riktig vei i hånda når jeg tar den opp. Derfor er det enklere for meg å ha den på bunnen.

 

Så personlige meninger om OS, dette varrierer selvsagt mye fra person til person, men for meg er ingen OS bedre en Android. Windows Mobile er knotete og virker gammeldags. Symbian ER gammeldags og utdatert. iPhone OS er for låst. Android er åpent og enkelt i bruk, med Sense kan du gjøre telefonen så personlig at det er absolutt herlig! Med Sense får du kjapp tilgang til det du trenger ved å legge det på en av startskjermene.

 

Jeg har ikke helt fått med meg hva Sense er, giddet noen å forklare hovedpoenget med det?

 

Men jeg ville velgt HTC Hero hvis jeg var deg. HD2 frister, men ut i fra det jeg forstår så er det bare den store skjermen som frister, eller er det noe mer?

 

Selvfølgelig er Leo det beste valget hvis du ønsker så stor skjerm som mulig.

 

Jeg ønsker ikke nødvendigvis så stor skjerm som mulig, men da er det mer fristende å se på film ;)

 

HD2 er jo tynnere enn Hero, og det er noe av det jeg synes er flott. Og 3,5mm jack på bunden så klart...

 

Hva slags farge bør man velge seg..?

 

Det kommer jo helt an på hva du liker ;) Selv liker jeg ikke den brune fargen på Hero så godt, derfor ville jeg nok heller valgt hvit.

 

EDIT: Dere som har Hero, hvordan synes dere den ligger i hånda?

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar

Som program sier er Sense ett brukergrensesnitt eller UI om du vil som ligger oppå selve OSet. Det Sense gjør for deg som bruker er å gjøre det mer brukervennlig, mer åpent, gi deg flere muligheter og det ser vanvittig bra ut.

 

Det går fint ann å se film på skjermen til Hero, jeg har ofte sett episoder av Entourage på den, jeg må også her nevne at telefonen gir meget god lydkvalitet.

 

Reggy: Den synkroniserer med outlook og skjermen er mye bedre i bruk en N97. Hadde N97 før, men var så missfornøyd med den at den ble byttet ut kjappt. Heroens skjerm reagerer bedre og er langt mer presis ved bruk av fingrene. En annen ting med Hero kontra N97 er at Android er langt bedre enn det gammle og utdaterte OSet i N97.

Lenke til kommentar
Som program sier er Sense ett brukergrensesnitt eller UI om du vil som ligger oppå selve OSet. Det Sense gjør for deg som bruker er å gjøre det mer brukervennlig, mer åpent, gi deg flere muligheter og det ser vanvittig bra ut.

 

Det går fint ann å se film på skjermen til Hero, jeg har ofte sett episoder av Entourage på den, jeg må også her nevne at telefonen gir meget god lydkvalitet.

 

Hvilke hodetelefoner/ørepropper brukte du? Jeg tror kanskje vi har litt forskjellig oppfatning av begrepet "meget god lydkvalitet"...

Lenke til kommentar

Med mindre du også er Audiofil har vi nok forskjellig oppfatning av begrepet "meget god lydkvalitet" :)

Bruker AKG hodetelefoner ved lengre reiser, ellers Sennheiser propper til vanlig.

 

Du finner selvsagt mediespillere og enkelte telefoner med bedre lydkvalitet. Men til å ikke være en utpreget musikktelefon er dette svært bra :) men noen Samsung Beat DJ er det ikke. Lyden er dog bedre enn lyden i iPhone 3Gs

Lenke til kommentar
Med mindre du også er Audiofil har vi nok forskjellig oppfatning av begrepet "meget god lydkvalitet" :)

Bruker AKG hodetelefoner ved lengre reiser, ellers Sennheiser propper til vanlig.

 

Du finner selvsagt mediespillere og enkelte telefoner med bedre lydkvalitet. Men til å ikke være en utpreget musikktelefon er dette svært bra :) men noen Samsung Beat DJ er det ikke. Lyden er dog bedre enn lyden i iPhone 3Gs

 

Da har vi vel så og si samme oppfatning av begrepet :p Selv bruker jeg AKG K324P til vanlig, men har også brukt Beyerdynamic DT770 litt. (Sistnevnte var ødelagte da jeg fikk dem, så derfor har jeg returnert dem :dontgetit:)

Lenke til kommentar

Hva synes du/dere om kula som er på Hero? Er det ikke litt unødvendig å ha den der? Tror dere den vil bli like fort slitt/defekt som joystick-er ofte blir? Jeg har store problemer med joystick-en på W800i, så jeg vil ikke ha en mobil som lett kan bli vanskelig i bruk pga litt støv e.l.

 

EDIT: Virker Hero treg på noen som helst måte? Merker man det om man kjører mange programmer samtidig?

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...