Alt-Ctrl Skrevet 13. november 2009 Skrevet 13. november 2009 (endret) Fikk delene til den nye PCen min sist uke. Alt fulgte med i den første pakken, utenom kabinettet, det fikk jeg først på tirsdag denne uken. Det var veldig viktig for meg å få PCen opp og gå så fort som mulig i forbindelse med studiene mine så jeg puttet alle komponentene inn i et gammelt kabinett som lå og slang her. Hadde ingen problemer med det. Når jeg fikk det nye kabinettet på tirsdag og skulle flytte over komponentene prøvde jeg å være veldig forsiktig, legge komponentene inni posene de kom i osv. Men hadde et uhell med harddisken. Når jeg startet PCen ville ikke harddisken starte i det hele tatt og jeg tenkte at det måtte skyldes uhellet mitt, selv om det ikke var noe voldsomt. tl;dr Fikk den nye harddisken i dag, kobler den i PCen og er generelt forsiktig slik man gjør når man driver inne i PCen. Hadde også gjort alt klart og sjekket at PCen startet før jeg fikk harddisken. Etter jeg plugger i harddisken starter ikke PCen i det hele tatt og jeg ser det kommer røyk ut fra harddisken, det lukter ikke spesielt digg. Når jeg kobler fra harddisken starter PCen som vanlig. Har jeg vært uheldig og fått en harddisk som hadde problemer fra før av, eller er det PCen sin skyld? Og hva kan i tilfelle gjøre at harddisken kutter helt? Hadde et annet problem med PCen i forbindelse med det nye kabinettet som kanskje er relevant. Hadde koblet de to viftene som sitter i kabinettet til strømforsyninga, sjekka at alt satt som det skulle men de ville bare ikke starte. Skiftet ledning fra PSUen (den er modulær), og da virket de. Tenkte da at det kanskje var noe galt med selve kabelen. Kan det være PSUen som er problemet, og i såfall, hvordan sjekker jeg det? Det er ingen andre problemer med PCen som jeg ser, og alt av ledninger er koblet til. Jeg prøvde nettopp å installere Windows på en av de eksterne harddiskene men Windows lar meg ikke gjøre det dessverre. Er det mulig å ta den eksterne harddisken ut og koble den til som en vanlig intern harddisk? Har bygd en del PCer tidligere, og har aldri hatt problemer med harddisker på noen måte som jeg kan huske. Ble fryktelig langt dette, om det er noe du vil ha mer konkret info om er det selvsagt bare å spørre. Kjipt å ha en så dyr PC som ikke fungerer midt i eksamens-kjøret. Spesielt siden jeg faktisk trenger den til studiene. Maskinvare: Antec P138 Chieftec nätdel 750W GIGABYTE P55-UD4 INTEL CORE I5-750 CORSAIR 8GB DDR3 1333MHz/ CL9/ 1, 5V HIS Radeon 5770 Windows 7 Home Premium 64Bit Endret 13. november 2009 av Alt-Ctrl
ask99 Skrevet 13. november 2009 Skrevet 13. november 2009 Har du tilgang til et voltmeter/multimeter, så du får målt HDD utgangen på psu. Kanskje det er en produksjons feil på psu, eller sata strøm kabel. Byttet om på noen farger. Du trenger selvfølgelig ikke jumpstarte! Var det en annen psu og/eller sata kabel du brukte i det gamle kabinettet?
Alt-Ctrl Skrevet 13. november 2009 Forfatter Skrevet 13. november 2009 (endret) Huff. Ser jeg har vært en kronidiot av et uant slag på et helt nytt nivå. Nils i Mot i Brøstet og Baldrick fra Blackadder, gå og legg dere, det er en ny idiotkonge klar til å ta over tronen. Tok en ekstra grundig titt inne i PCen og så noe jeg ikke har lagt merke til før nå. Det er jo forskjellige utganger i den modulære PSUen til skjermkort og all annen maskinvare (akkurat det hadde jeg fått med meg). Tok det for gitt at de som designet den hadde folk som meg i bakhodet. Ser ut til at jeg har klart å putte strømkabelen til harddisken i en utgang den absolutt ikke skal inn i, i følge bruksanvisningen er det 12V. 1 - Pil til høyre: Det er strømkabelen til harddisken, på bildet står den forhåpentligvis på riktig plass. 2 - Pil til venstre: Der hadde jeg plassert den, så ikke at det var åtte pins kontakt før nå Fatter ikke at det er mulig. La ikke merke til at det var forskjellig antall i pins i det hele tatt. Ikke engang når jeg kikket på den før jeg monterte den i kabinettet. Når jeg dyttet inn kontakten så var det akkurat som om det var riktig kontakt. Gikk lett og greit inn og hørte en klikke-lyd som sa at "nå sitter den som den skal, bra jobba gutt". Men man jo lure på hva produsenten har tenkt med som i det hele tatt gjør det mulig å montere kabelen til feil kontakt, også så enkelt da. Uten at det frikjenner meg. Fy faen så flau, bitter, forbanna, irritert og tjukk i huet jeg føler meg nå. Har vel ikke reklamasjonsrett på harddisken heller siden det med 99,9% sikkerhet var min feil heller. Det positive er jo at man finner feilen til slutt ... Endret 13. november 2009 av Alt-Ctrl
ask99 Skrevet 13. november 2009 Skrevet 13. november 2009 (endret) Huff da, ja på den utgangen finner du bare 12V og jord, så da er det ikke rart hdd røyk. Hvis du åpner den eksterne disken, trur jeg du vil finne en ide/pata tilkobling, må sikkert sette jumper i master også, eller du kan kan gjøre den bootbar hvis du skal bruke usb tilkoblingen, det finnes mange guider til det. Edit: den utgangen er til cpu, så hvor har du koblet cpu strøm til nu? Endret 13. november 2009 av ask99
Alt-Ctrl Skrevet 13. november 2009 Forfatter Skrevet 13. november 2009 (endret) Mod kan slette denne, dobbeltposta når jeg skulle redigere innlegget. Endret 13. november 2009 av Alt-Ctrl
Alt-Ctrl Skrevet 13. november 2009 Forfatter Skrevet 13. november 2009 (endret) Hvis du åpner den eksterne disken, trur jeg du vil finne en ide/pata tilkobling, må sikkert sette jumper i master også, eller du kan kan gjøre den bootbar hvis du skal bruke usb tilkoblingen, det finnes mange guider til det. Gikk i bios og gjorde den bootbar, men Windows 7 ville visst ikke installeres på USB-harddisk. Ellers hadde jeg gjort det. Skal ta backup og prøve å ta den ut av kabinettet. Får se om det ikke ryker en harddisk til i dag ... Edit: den utgangen er til cpu, så hvor har du koblet cpu strøm til nu? Det går en 4-pins kabel ut av PSUen som en fast kabel. Plasserte den oppe ved CPUen, og den ser ut til å virke som den skal. Har i hvert fall ikke hatt noe problem med den. Det er plass til åtte pins oppe der Det forklarer kabelen som lå i esken som har svart farge i begge ender og som ligner på en PCI-E kabel. PCI-E kablene har en rød og en svart ende. Puslebitene faller på plass. Regner med at det da lønner seg å bruke kabelen med 8-pins fremfor den med 4-pins? Hva er egentlig forskjellen på de to? Bortsett fra at den ene har flere pins selvsagt. Endret 13. november 2009 av Alt-Ctrl
ask99 Skrevet 13. november 2009 Skrevet 13. november 2009 (endret) Hva er egentlig forskjellen på de to? Bortsett fra at den ene har flere pins selvsagt. Forskjellen er bare at du øker tversnittet på kabelen, så du kan kjøre mere strøm til cpu, som er anbefalt på 130 watt prosessorer, din er 95W. Den eneste guiden jeg fant til å installere win7 på usb hdd er, How To Install Windows 7 On USB Flash Drive Edit: Bruk 12V linje PCI-E V3 til skjermkortet, fordi du bruker 12V linje V4 til hdd osv. 12V linje V1 og V2, ser ut til å være forbeholdt cpu. Hvis du noen gang oppgraderer til et skjermkort med 2 stk PCI-E strøm innganger, eller installerer et til skjermkort, bruker du selvfølgelig PCI-E V3 og PCI-E V4 utgangen. skrive leif Endret 13. november 2009 av ask99
Alt-Ctrl Skrevet 13. november 2009 Forfatter Skrevet 13. november 2009 (endret) Forskjellen er bare at du øker tversnittet på kabelen, så du kan kjøre mere strøm til cpu, som er anbefalt på 130 watt prosessorer. Sikkert en god ide å bytte da tenker jeg. Fint du nevnte det, ellers hadde jeg kjørt på med 4-pins Den eneste guiden jeg fant til å installere win7 på usb hdd er, How To Install Windows 7 On USB Flash Drive Aight. Skal prøve den. Kan gi tilbakemelding her om det virker eller ei om det er ønskelig Edit: Koblet i 8-pins CPU kabelen nå. Litt ironisk i grunn at den var utstyrt med en ekstra stor "klemme" i den ene enden slik at det kun var én måte å feste den på. Altså, den ene enden måtte festes i PSU og den andre måtte festes på hovedkortet. Bittert at de ikke lagde noe lignende sikringssystem for de vanlige kontaktene. Endret 13. november 2009 av Alt-Ctrl
ask99 Skrevet 13. november 2009 Skrevet 13. november 2009 Aight. Skal prøve den. Kan gi tilbakemelding her om det virker eller ei om det er ønskelig Ser ikke ut som det skal fungere i ditt tilfelle, leste i kommentar: No what I was looking for. This requires an operating system already installed on an internal hard drive to function. I am looking for a power on solution that will boot from USB into Windows 7
Alt-Ctrl Skrevet 13. november 2009 Forfatter Skrevet 13. november 2009 (endret) Det virka ikke nei. Har tatt ut den ene eksterne disken fra kabinettet sitt nå. Det er faktisk samme modell som den jeg fikk i posten i dag. W7 installeres og alt ser ut til å være i orden så langt. WD Caviar Green 1TB. Da ser det ut til å ordne seg til slutt, selv om det ble ekstra dyrt. Endret 13. november 2009 av Alt-Ctrl
Rambo82 Skrevet 13. november 2009 Skrevet 13. november 2009 Det virka ikke nei.Har tatt ut den ene eksterne disken fra kabinettet sitt nå. Det er faktisk samme modell som den jeg fikk i posten i dag. W7 installeres og alt ser ut til å være i orden så langt. WD Caviar Green 1TB. Da ser det ut til å ordne seg til slutt, selv om det ble ekstra dyrt. Ja man lærer så lenge man lever.. Modulære psuer krever jo kansje litt mer lesing i manualen Vanlige er jo mer PNP hehe
Alt-Ctrl Skrevet 13. november 2009 Forfatter Skrevet 13. november 2009 Modulære psuer krever jo kansje litt mer lesing i manualen Vanlige er jo mer PNP hehe hehe, har skjønt det nå ja Med det samme. Vet dere om det er mulig å få tak i kabler til modulære PSUer som er lengre/kortere enn de som følger med? Harddisken er bare noen cm fra PSUen så en kabel som rekker fra bun til topp i kabinettet blir litt overkill. Mye kabelrot kan du si.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå