cwhocare Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 (endret) Hei. Er det noen som kan hjelpe meg med følgende problem, har en tråd gående hos http://www.msoffice.no/ så legger ved link dit. MS Office Brukerforum All hjelp mottas med stor TAKK NB! Ikke meningen at folk skal registrere seg på det andre forumet! I stedet for at jeg limte alt inn her så tenkte jeg at det greieste var å linke til siden slik at man kunne se tråden og komme med andre løsninger som ikke var nevnt i det andre forumet. Og med det så mener jeg reply her. Her er problem stilling: Holder på med import av data fra XML. Har googlet masse og prøvd en del rundt lås celler/arbeidsbok etc. Problemet er: Jeg har et Excel ark utformet i henhold til kunde spec og tilknyttet de cellene som skal ha data fra xml riktig. Når jeg kjører ctrl+alt+F5 så kommer data inn riktig. Problemet er at cellene forandrer størrelse på kolonne bredden til importert data. Dette er veldig irriterende da tekst i andre celler på samme kolonne "forsvinner" Alt dette gjøres automatisk fra eget VB program som eksporterer data fra database til xml og kjører ctrl+alt+F5 når Excel åpnes. Excel fila som åpnes har en fast knytning til den oppdaterte xml fila. Har prøvd med å låse arbeidsbok og la de cellene som skal oppdateres være ulåste samt redigerbare men da for jeg feilmelding om at diagrammet eller cellen er låst. Men det er de ikke??? Frustrert. Må bare si at jeg er ikke Excel guru. Før import(ctrl+alt+f5) Etter import Endret 13. november 2009 av cwhocare
kjeklulf Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 Skal du ha hjelp her så skriv spørsmålet her. Folk gidder ikke registrere seg andre steder bare for å gjøre jobben for deg lettere.
cwhocare Skrevet 16. november 2009 Forfatter Skrevet 16. november 2009 Er det ingen som har vært borti dette problemet? Dette er jo en elegant funksjon vedrørende databehandling i Excel og det er rart hvis det kun er meg som har dette problemet.
cwhocare Skrevet 17. november 2009 Forfatter Skrevet 17. november 2009 Problemet løste seg ved å knytte xml til f.eks en annen arkfane i excel bok så sette celle referanse = celle i den fanen. Når man da låste cellene slik man vil ha det og kjørte ctrl+alt+f5 så fungerte det fint
cwhocare Skrevet 17. november 2009 Forfatter Skrevet 17. november 2009 Enda enklere måte er å høyre klikke på en tilordnet celle og velg: Høyre klikk -> XML -> Egenskaper for XML-tilordning Og Huk vekk "Juster kolonnebredde" He he. Den fant jeg nå etter mye om og men. Ja ja man lærer så lenge man lever. NB! Man kan da ikke låse arket. Da vil ikke importere fungere. Men det forandrer ikke layout'en.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå