Gå til innhold

Ny gaming-PC, 8k++, hvilket av disse oppsettene?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ja du får den ferdig montert. det å velge ut en PC er nok ikke alltid rett frem. Prosessoren i den ferdigbygde/nye PCen fra multicom er en god del bedre enn den som sitter i nr 3. Når en kommer opp i 2 stk skjermkort som GTX275 - ja da har prosessorkraft også noe å si for hvilken ytelse de skjermkortene skal gi. Tenk deg at den nr tre i et gitt spill oppnår 60 FPS. Den samme PCen erstattet med i5 750 hadde kanskje oppnådd 70 FPS i det gitte spillet. Derfor er det en sammenheng mellom prosessor og skjermkort - ehh når du er på High-end" nivået.

Du får en sterk strømforyning, godt kabinett, masse harddisk og en flott gamer i nr 3. Noen av delene i nr 3 er bedre enn den fra Multicom. Jeg foreslo den fra Multicom som et alternativ.

Som sagt er det ikke bare enkelt - men nytt innebærer garanti osv samt at HD5850 støtter DX11 - det gjør ikke GTX275....

Det er mulig at Bolson eller Osse kan svare på om AMD720 + 2XGTX275 yter bedre enn I5 750 + HD5850 i krevende spilling. Sannsynligvis er den første best.

Endret av jornboss
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved høyere oppløsning vil nok HD5850 ta 2x GTX275, iallefall den paralellen jeg tar fra HD5750 serien, de er sterke på 2xxx i oppløsning!

Jeg synes nr 3 har en sterkt overdimmensjonert PSU, sånn btw :p

Under ser du hva et tilsvarende oppsett som nr3 vil koste i dag.

523931.jpeg

Alt etter hvor mye det er brukt, har vært overklokket, hvor det har stått. Så får du tilsynelatende mye for pengene. Men du kommer bedre ut med et nytt oppsett fra AMD med med HD5850.

Skrevet

Så er den fra multicom er sprekere og vil ha et gjennomsnitlig høyere fps på spill enn opsett nr 3?

Det var vanskelig det her :p men tusen takk for svar!!! Hyggelig at dere gidder å hjelpe en som meg :D

Skrevet

Vanskelig å svare, men jeg ville gått for Multicom sitt med tanke på garanti o.l. Behandlingen delene får ved installasjon og bruk av en privat person er veldig varierende.. Tryggest å gå for handel hos en butikk :)

Skrevet

Huff Jørn, har du nå vært å sendt noen til å kjøpe en Intelrigg igjen, kan altså ikke slippe deg av synet 1 sekund......... :!:

Men fra spøk til revolver, jeg ville selsagt aldrig ha kjøpt den Multicom Intel riggen. Men ja den er brukbar, lille minuset er at det er en realtivt billig psu i den, Point of View 500w, har ikke lest tester av den. Og Desverre så er det faktisk det beste ferdigbygde tilbudet på markede, ok at mulicom har en AMD rigg som til kr 100 mindre gir samme og bere spilleytelse, ca 5% dårligere ytelse i andre program, den skulle etter delene vært 400 kr rimeligere.

Cant win them all.

Skrevet
Huff Jørn, har du nå vært å sendt noen til å kjøpe en Intelrigg igjen, kan altså ikke slippe deg av synet 1 sekund......... :!:

Men fra spøk til revolver, jeg ville selsagt aldrig ha kjøpt den Multicom Intel riggen. Men ja den er brukbar, lille minuset er at det er en realtivt billig psu i den, Point of View 500w, har ikke lest tester av den. Og Desverre så er det faktisk det beste ferdigbygde tilbudet på markede, ok at mulicom har en AMD rigg som til kr 100 mindre gir samme og bere spilleytelse, ca 5% dårligere ytelse i andre program, den skulle etter delene vært 400 kr rimeligere.

Cant win them all.

hehe, har hatt amd i mange år, helt til jeg presterte å helle et glass vann i pc'n, da sa det brått stopp!!

men nå gir jeg egentlig litt f...bare det er en meget god spillemaskin som kan oppgraderes senere!! jeg kan strekke meg til høyere beløp, så for all del folkens, hold ikke igjen. Men dere trenger ikke ta helt av heller:)

Jeg gidder enkelt å greit ikke gå for noe halveis, når jeg først kjøper ny!!Osse du kan jo alltids prøve å komme med et opsett, kanskje du vinner meg til slutt alikevel?? :p

Vil også si takk for all hjelpen,karer!!;)

Skrevet

sålenge du ikke bygger selv kan jeg desverre ikke sette opp en bedre rigg til samme pris med os, dette fordi alternativne da er å få multicom til å bygge de tar kr 1000,- og de mangler det rette hovedkortet for å komme rimeligere eller bedre ut. I tillegg så rabaterer de I5 riggen i forhold til amd riggen mer. Vel nå har jo amd riggen multicardreader hos multicom dersom det beytr noe.

andre alternativet er netshop, de er derimot dyrere så selv om de tar kun kr 370,- for å bygge blir resultatet det samme.

Derimot bygger du selv så lager vi glatt en rimeliger like bra rigg, eller litt dyrer om meget bedre gamer rigg.

For fakta er sålangt phenom II greier å vri noen få flere frames utav radeon 5850 på stock.

og så må jeg også nevne at AMD black edition er latterlig enkle å overklokke, amd har tilog med laget program hvor du foretar 1 klikk og riggen finner ut hvor mye den kan klokkes, krever 3 komponenter black edition cpu, 7xx chipset og radeon 4xxx / 5xxx

Skrevet

Jeg respektere AMD-valget ditt Osse, og kan på mange måter støtte det også (selv om jeg på langt nær bryr meg like mye - hvilket jeg kanskje må endre på - det får bli en annen sak..). Problemet med selvbyggerne er mangel på muligheter for AMD. Akkurat på dette nivået er det som du selv er inne på, Intel-oppsettet som er best. Jeg finner heller ikke konkurransedyktige muligheter hos Netshop eller Komplett.

Skrevet

Er ikke verre enn at jeg bygger selv da;) planen var egentlig å spare meg det bryet, men men. ;) gamlepc'n bygde jeg selv så :)

kanskje hvis du ser på finn.no og finner en rigg som faktisk er bra, som også sikkert kan prutes! ;) er ikke at jeg ikke gidder, men har liksom litt for lite peiling!

Skrevet

Irriterer meg akkurat det, har sendt mail til netshop, de lovte å gjøre noe med det, men nei.

Snakke med salg på multicom, pøh, hjal iallfall nok til at de satt opp link og teskst at du kan velge fritt skjermkort og de monterer de, dustin er jo bare store ord.

Og vel du Jørn vet hvorfor jeg forsøker å iallefall fortelle at det foreløbig finnes et godt alternativ til Intel rigger , iallefall i denne prisklassen og ned. Nå skal jeg ikke ta en forelesning i hva monpoltilstander, bruk av markedsmakt og skitne triks for å oppnå nettop monopol Intel har drevet med.

Men der hvor det er mulig å anbefale en bedre AMD eller like god AMD rigg gjør jeg det. Og det gjelder stort sett for alt av selbygg under ca 9500. Bortsett fra når konvertering og tallknusing er hovedoppgaven til riggen.

Skrevet (endret)

Ja kan du bygge selv , så skal vi gjøre det bedre på flere områder, samtidig skal vi ikke gjøre det dyrere. Bedre grafikkort, bedre kabinett, bedre minne, bedre psu, god nok cpu.

MSI 770 chipset HK

Phenom II 955 3,2 ghz black edition

Asus radeon 5870 1 gb

Sony DVD brenner

Antech 300 kabinett

Seagate 1 tb hdd

Windows 7 64 bit norsk

OCZ gold DDR3 - 1333 mhz

Corsiar 55ow psu

Totalt kr 8 318,-

Eventult som du ser kan vi gjøre det like bra ca 1000 kr rimeligere som Multicoms ferdigpakke. DVS du får betalt ca kr 1000,- for å bygge selv !

Endret av Osse
Skrevet (endret)
Ja kan du bygge selv , så skal vi gjøre det bedre på flere områder, samtidig skal vi ikke gjøre det dyrere. Bedre grafikkort, bedre kabinett, bedre minne, bedre psu, god nok cpu.

MSI 770 chipset HK

Phenom II 955 3,2 ghz black edition

Asus radeon 5870 1 gb

Sony DVD brenner

Antech 300 kabinett

Seagate 1 tb hdd

Windows 7 64 bit norsk

OCZ gold DDR3 - 1333 mhz

Corsiar 55ow psu

Totalt kr 8 318,-

Eventult som du ser kan vi gjøre det like bra ca 1000 kr rimeligere som Multicoms ferdigpakke. DVS du får betalt ca kr 1000,- for å bygge selv !

nå har jeg psu på 580W i den gamle pc'n da, vet ikke om den funker til det nye opsettet men. Har også vista 32bit, der kan jeg vel heller bruke pengene på bedre prosessor eller skjermkort i steden?

Endret av Nektard
Skrevet
580 w holder, vista kan du godt bruke. Hvor skal vi sløse bort ca 1500 kr.

Det er ikke bedre skjermkort å få tak i.

Det som vil bære en god oppgradering her er faktisk det enste produktet fra Intel som er ubestidt best (sålangt)

Intel 80 GB SSD gen 2 kr 1690,-

Hvis vi dytter inn 1500 i prosessor da? Har også et svært kabinett, går det ann å plassere de nye komponentene i det? er vel 2 år gammelt ca!

Skrevet

klart du kan bruke kabinettet også...... tull nå ikke :cry: amd har bare en dyrere cpu og det er 965BE, men vil du ha denne så se etter 125w versjonen, men denne oppgraderingen er ikke i nærheten å gi deg de samme fordeler som en SSD disk gir deg.

riggen din blir meget responsiv, du vil få færre framedrops, altså gjevnere spilleflyt.

Men noe som nok kan gi deg like stor glede for kr 1500,- er en ekstra skjerm :)

Pass da på at skjermen har samme oppløsning som den du nå har, fordi at vi nå er nært et eyfinityoppsett. Spilling over 3 skjermer.

Skrevet
klart du kan bruke kabinettet også...... tull nå ikke :cry: amd har bare en dyrere cpu og det er 965BE, men vil du ha denne så se etter 125w versjonen, men denne oppgraderingen er ikke i nærheten å gi deg de samme fordeler som en SSD disk gir deg.

riggen din blir meget responsiv, du vil få færre framedrops, altså gjevnere spilleflyt.

Men noe som nok kan gi deg like stor glede for kr 1500,- er en ekstra skjerm :)

Pass da på at skjermen har samme oppløsning som den du nå har, fordi at vi nå er nært et eyfinityoppsett. Spilling over 3 skjermer.

Ok, men med denne riggen kan jeg spille alle spill i absolutt hele universet uten lag med full oppløsning?

Men du sier at dette radeon kortet er det beste skjermkortet, hva med GEFORCE GTX 295? Bør jeg egentlig gå for en intel prosessor, iom at budskjettet ikke er nådd?

Skrevet

gtx 295 tyner av og til noen flere frames ut, men det har ikke direct x 11, dvs ikke full støtte for kommende spill.

Men SSD hjelper i spill også og er absolutt å anbefale.

post-68520-1257962439_thumb.png

Skal du ha raskere rigg enn dette, vel da må vi opp i crosffire 2 x 5850 eller 2 x 5870

Her trenger vi ekstra kjøler klokke cpu til 4 ghz, på amd trenger vi nok 965BE revisjon 3. Vi trenger psu rundt 700 w. helst 750 w, og dette får vi ikke for kr 1500, derimot så får vi en 80 gb ssd, det er et kjøp du ikke blir å angre.

Skrevet
gtx 295 tyner av og til noen flere frames ut, men det har ikke direct x 11, dvs ikke full støtte for kommende spill.

Men SSD hjelper i spill også og er absolutt å anbefale.

post-68520-1257962439_thumb.png

Skal du ha raskere rigg enn dette, vel da må vi opp i crosffire 2 x 5850 eller 2 x 5870

Her trenger vi ekstra kjøler klokke cpu til 4 ghz, på amd trenger vi nok 965BE revisjon 3. Vi trenger psu rundt 700 w. helst 750 w, og dette får vi ikke for kr 1500, derimot så får vi en 80 gb ssd, det er et kjøp du ikke blir å angre.

haha...du og den SSD'n, hva er egentlig så spessielt med den, eller mer korrekt hva er det?

Skrevet

Det er ultrask hardisk, bestående a flash minnebrikker. Den er perfekt som oppstartdisk, og for programmer, dette gjør at programmer starter kjappere, filer leses raskere, du kan si selv tidligere tider raske hardisker som raptoren er sinker i det meste i forhold.

Ellers så anbefaler jeg deg å lese tester av Intel 80 gb gen 2, SSD guren her på forumet heter Gullars, send han en PM, han kan nok forklare dette mye bedre en meg.

Men du ønsker å game, SSD disk er av de ting som gir gjevnere spilleflyt, swap fila vil ligge på SSD disken, mindre ventetid på å lese filer.

Skrevet
Det er ultrask hardisk, bestående a flash minnebrikker. Den er perfekt som oppstartdisk, og for programmer, dette gjør at programmer starter kjappere, filer leses raskere, du kan si selv tidligere tider raske hardisker som raptoren er sinker i det meste i forhold.

Ellers så anbefaler jeg deg å lese tester av Intel 80 gb gen 2, SSD guren her på forumet heter Gullars, send han en PM, han kan nok forklare dette mye bedre en meg.

Men du ønsker å game, SSD disk er av de ting som gir gjevnere spilleflyt, swap fila vil ligge på SSD disken, mindre ventetid på å lese filer.

så da kan jeg kutte den andre harddisken da eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...