Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Innehøyttalere" i russebil.. ?


Xaserr

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er en gjeng som akkurat har kjøpt oss bil og skal bygge den om litt til russetiden. Anlegg hører selvfølgelig med! :thumbup: Det jeg lurer på er;

Vi har 2 stk cerwin vega høyttalere

Vi har også Forsterker

 

Hva skal til av en bil forsterker for å dra dette rundt? (Ca pris)

Og vil dette tappe batteriet fort, eventuelt seriekoble noen batterier?

Ville det vært bedre å hatt et agregat som dro disse og hatt ett anlegg nummer 2 som vi bruker når vi kjører?

 

Håper på gode svar.

Mvh

Bjørnar Aassveen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk forsterkern og høyttalerne sammen, kjøp en omformer og koble denne til batterie(ne) på bilen. Det kan lønne seg å kjøpe et ekstra batteri ,sette dette bak og koble det på batteriet foran så det lader derfra. Sjekk også hvor stor dynamoen deres er, og det batteriet som står i bilen fra før.

 

Vil anbefale to anlegg hvis dere både skal ha inne- og uteanlegg. Vil spille mye bedre.

 

Sådet, Bjørnar.. :p

Lenke til kommentar

Okei, så du mener det er bedre å kjøpe en vanlig bilforsterker til cerwin høyttalerne? Er det da muligheter for å kjøpe en som er såpass kraftig at den drar de og anlegget vi skal ha i bilen? :) Og ettersom cerwin vega høyttalerne går på 230v, vil ikke det blir problemer da?

Lenke til kommentar

Høyttalere går på watt, ikke volt for å si det slik. Om watt'en kommer fra en 230-volts forsterker eller en 12-volts har ikke høyttalerne noen mulighet for å merke, enkelt sagt. I en 230-volts forsterker blir spenningen regulert ned fra 230 til 20-50volt omtrent, mens i en 12-volts forsterker blir den regulert opp til 20-50volt omtrent. Derfor er det lite vits å først bruke en omformer fra 12volt til 230volt, for at forsterkeren deretter skal dra dette ned igjen. Masse effekt som blir borte i varme på den måten.

 

Er det da muligheter for å kjøpe en som er såpass kraftig at den drar de og anlegget vi skal ha i bilen?
Ja. Hadde dere tenkt å stroppe fast CV'ene på taket eller noe slikt?

 

Og i parentes bemerket; Når du/dere foreslår å seriekoble batterier for å øke spilletiden, vil jeg nok anbefale kyndig veiledning både ved prosjektering/innkjøp og helst ved monteringen av anlegget, uansett hva som skal inn. ;) Sånn sett er jo forumet her en god start. :thumbup:

Og nei; ikke seriekoble batterier til dette, det øker spenningen fra 12 til 24volt og herper alt av vanlige komponenter som blir tilkoblet.

Lenke til kommentar
Høyttalere går på watt, ikke volt for å si det slik. Om watt'en kommer fra en 230-volts forsterker eller en 12-volts har ikke høyttalerne noen mulighet for å merke, enkelt sagt. I en 230-volts forsterker blir spenningen regulert ned fra 230 til 20-50volt omtrent, mens i en 12-volts forsterker blir den regulert opp til 20-50volt omtrent. Derfor er det lite vits å først bruke en omformer fra 12volt til 230volt, for at forsterkeren deretter skal dra dette ned igjen. Masse effekt som blir borte i varme på den måten.

 

Er det da muligheter for å kjøpe en som er såpass kraftig at den drar de og anlegget vi skal ha i bilen?
Ja. Hadde dere tenkt å stroppe fast CV'ene på taket eller noe slikt?

 

Og i parentes bemerket; Når du/dere foreslår å seriekoble batterier for å øke spilletiden, vil jeg nok anbefale kyndig veiledning både ved prosjektering/innkjøp og helst ved monteringen av anlegget, uansett hva som skal inn. ;) Sånn sett er jo forumet her en god start. :thumbup:

Og nei; ikke seriekoble batterier til dette, det øker spenningen fra 12 til 24volt og herper alt av vanlige komponenter som blir tilkoblet.

Hehe, okei. Har du noen tips til en god forsterker vi kan bruke til disse cerwin høyttalerne og anlegg til bilen? :) Skulle også hatt hjelp til et oppsett vi kan bruke inne i bilen, budsjett på 5-7k. Cerwin høyttalerne skal bygges inn i bilen bak, så vi bare kan åpne luka bak og dunke i vei :yes:

Lenke til kommentar

Jeg husker sjelden forskjellen på seriekobling og parallellkobling, men det jeg mente var at de drar + og - fra batteriet foran til batteriet bak og kobler på dette. Dette burde være ganske grove kabler når dere skal ha både CV og bilstereo koblet til.

 

Spørsmål transmedia.no: Hvordan blir det med deling (hpf/lpf) hvis man bruker en bilforsterker? Blir det akkurat som å bruke et frontsett beregnet for bil?

 

EDIT: Anbefaler også å titte innom www.bilstereoforumet.no

Endret av DJ Ovin
Lenke til kommentar

Kjapt svar men hvis jeg var dere ville jeg kjøpt en grei bilforsterker. Har selv brukt omformer en liten stund på en hjemmeforsterker og for å si det kort. Fortserkeren liker i strømmen. Detter har noe med at omformeren "kutter" opp dcen til ac slik at det blir nesten som en firkantet sinusrytme. Det er ikke helt av det goe til en forsterker.

 

EDIT: Omformeren "kutter" ikke opp dcen. Den snur polene 50 ganger i sekund ergo 230v@50hz (samme som i hjemmet) Dermed for du som sagt ovenfor en ganske firkantet sinusrytme. Brukte en omformer engang for å drive en hjemmekinosub. Forsterkeren gjorde slik at jeg fikk mekanisk støy i begge elementene (som spilte faktisk veldig bra i heimen på 230v@50hz fra stikkkontakt) Det ble en slik klakke lyd ved noen frekvensområder.

 

Hvis du går for bilforsterker slepper du dette. Samtidig som sagt ovenfor så slepper du mye effekt som blir omgjort til varme pga omforming.

 

btw

 

Paralellkobling = + til + og - til - Dette vil øke batteritiden.

Seriekobling = + til - og - til + (med mindre jeg tar feil) Dette vil øke spenning på batteri. si dere kobler 12v med 12v så vil dere få en spenning på 24v.

 

En siste ting. Husk og bruk godt dimensjonerte kabler når dere skal legge opp strømkablene. Når dere jobber med 12v så øker strømmen høyt som igjen gjør at dere må har større tverrsnitt for at det ikke skal bli for mye varme i kablene.

 

Eks: 400w på 12v = 33.3333 A

400w på 230v = 1.739 A

P / U = I

P = Effekt (Watt)

U = Spenning (Volt)

I = Strøm (Amper)

 

Som du ser øker strømmen no vannvittig.

 

Ble litt lengre enn planlagt men uansett jeg satser på at dere fatter dealioen

Endret av tmolberg
Lenke til kommentar
Kjapt svar men hvis jeg var dere ville jeg kjøpt en grei bilforsterker. Har selv brukt omformer en liten stund på en hjemmeforsterker og for å si det kort. Fortserkeren liker i strømmen. Detter har noe med at omformeren "kutter" opp dcen til ac slik at det blir nesten som en firkantet sinusrytme. Det er ikke helt av det goe til en forsterker.

 

EDIT: Omformeren "kutter" ikke opp dcen. Den snur polene 50 ganger i sekund ergo 230v@50hz (samme som i hjemmet) Dermed for du som sagt ovenfor en ganske firkantet sinusrytme. Brukte en omformer engang for å drive en hjemmekinosub. Forsterkeren gjorde slik at jeg fikk mekanisk støy i begge elementene (som spilte faktisk veldig bra i heimen på 230v@50hz fra stikkkontakt) Det ble en slik klakke lyd ved noen frekvensområder.

 

Hvis du går for bilforsterker slepper du dette. Samtidig som sagt ovenfor så slepper du mye effekt som blir omgjort til varme pga omforming.

 

btw

 

Paralellkobling = + til + og - til - Dette vil øke batteritiden.

Seriekobling = + til - og - til + (med mindre jeg tar feil) Dette vil øke spenning på batteri. si dere kobler 12v med 12v så vil dere få en spenning på 24v.

 

En siste ting. Husk og bruk godt dimensjonerte kabler når dere skal legge opp strømkablene. Når dere jobber med 12v så øker strømmen høyt som igjen gjør at dere må har større tverrsnitt for at det ikke skal bli for mye varme i kablene.

 

Eks: 400w på 12v = 33.3333 A

400w på 230v = 1.739 A

P / U = I

P = Effekt (Watt)

U = Spenning (Volt)

I = Strøm (Amper)

 

Som du ser øker strømmen no vannvittig.

 

Ble litt lengre enn planlagt men uansett jeg satser på at dere fatter dealioen

 

 

Så du råder oss til å kjøpe en bilforsterker eventuelt agregat til CV høyttalerne? Har du noe formening om hvor mye vi burde legge i et bil anlegg? Har ingen erfaring med dette, så mye mulig jeg stiller dumme spm :whistle:

Lenke til kommentar

Aggregat? Strømaggregat du snakker om?

 

Det jeg sier er at du burde gå for en bilforsterker grunnet ac-dc converter vil mest sannsynlig gjør at du får ulyder på noen av elementer, kommer litt an på kvaliteteten på omformeren samt med omformer så vil jeg tørre å påstå at du ikke kan dra ut mer enn rundt 300watt maks som er en del men alikevel, dere hadde komt lengre enn forsterker til bil.

 

Men planen din hørres egentlig ganske grei ut å sette opp 3 batteri som du parralellkobler, hiver du på en grei 2 kanals bilforsterker så burde dette klare å drive CV høytalerne i en viss grad.

 

Skal dere ha høytalerne inni bilen eller er det bruk til utendørs og for litt extra party?

Endret av tmolberg
Lenke til kommentar
Aggregat? Strømaggregat du snakker om?

 

Det jeg sier er at du burde gå for en bilforsterker grunnet ac-dc converter vil mest sannsynlig gjør at du får ulyder på noen av elementer, kommer litt an på kvaliteteten på omformeren samt med omformer så vil jeg tørre å påstå at du ikke kan dra ut mer enn rundt 300watt maks som er en del men alikevel, dere hadde komt lengre enn forsterker til bil.

 

Men planen din hørres egentlig ganske grei ut å sette opp 3 batteri som du parralellkobler, hiver du på en grei 2 kanals bilforsterker så burde dette klare å drive CV høytalerne i en viss grad.

 

Skal dere ha høytalerne inni bilen eller er det bruk til utendørs og for litt extra party?

Strømagregat ja. Det vi nå har kommet fram til er at som sagt skal CV høyttalerne skal brukes til ekstra anlegg når vi står rolig, så vi fant ut at vi kanskje skulle kjøpe med en liten tilhenger der vi kan ha strømagregat som kan drifte CV høyttalerne når vi står rolig og kjøpe et anlegg til vi bruker når vi kjører. Så da er neste spørsmål, hva vil vi trenge til anlegg nummer 2? Vi har ingeting fra før, vi vil ha bra lyd, til en god pris. Budsjett 7-8000,- :innocent:

Lenke til kommentar

Anlegg 1 = CV høytalerne som dere skal bruke når dere er stillestående?

Anlegg 2 = Bilhøytalere, ergo et lydsystem dere skal bruke til når dere cruiser?

 

Hvis du tenker på å bruke strømaggregat til cv høytalerne burde det gå greit med en hjemmekino forsterker eller en steroforsterker (ikke nødvendigvis bil) Hvis dere derimot bruker dc til ac omformer så ville jeg heller gått for en bilforsterker.

 

Men siden du sier at dere skal bruke strømaggregat så burde dette gå greit uten bilforsterker.

Lenke til kommentar
Anlegg 1 = CV høytalerne som dere skal bruke når dere er stillestående?

Anlegg 2 = Bilhøytalere, ergo et lydsystem dere skal bruke til når dere cruiser?

 

Hvis du tenker på å bruke strømaggregat til cv høytalerne burde det gå greit med en hjemmekino forsterker eller en steroforsterker (ikke nødvendigvis bil) Hvis dere derimot bruker dc til ac omformer så ville jeg heller gått for en bilforsterker.

 

Men siden du sier at dere skal bruke strømaggregat så burde dette gå greit uten bilforsterker.

Helt riktig som du sier, okei. Da vil vi bruke den originale forsterkeren vi har på CV høyttalerne :)

Lenke til kommentar

Jeg regner med spenning du får ut av aggregatet er ac som skal fungere bra.

 

Skal se om jeg får satt opp noe når jeg kommer hjem.

 

btw hva regner du som bra lyd?

I mine ører er det lyd som spiller bra sammen, diskant, mellomtone, bass osv.

 

Til russevan derimot ville jeg gått for mye lyd. I og med at det er russebil er det jo mening at det skal være litt harry? :p

Lenke til kommentar
Jeg regner med spenning du får ut av aggregatet er ac som skal fungere bra.

 

Skal se om jeg får satt opp noe når jeg kommer hjem.

 

btw hva regner du som bra lyd?

I mine ører er det lyd som spiller bra sammen, diskant, mellomtone, bass osv.

 

Til russevan derimot ville jeg gått for mye lyd. I og med at det er russebil er det jo mening at det skal være litt harry? :p

Hehe, høres bra ut! :) Bra lyd så mener jeg mye lyd, men ikke så mye at det blir bråk. Må høre sangen, men dog dunke en god del. Som du sier, det skal være harry! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...