Gå til innhold

Filmer som gir deg lyst til å leve og realisere drømmene dine.


Coffey

Anbefalte innlegg

Såg Into the Wild i går for fyrste gong og starta å tenkje på den tråden her. Den filmen gav meg verkeleg inspirasjon til å leggja ut på ein tur. Den fekk meg verkeleg til å tenkje på kor herleg det hadde vore å berre teke ein tur til Færøyene eller noko liknande. Berre ta seg ein månad utan alle verdas moderne hjelpemiddel. Bu i telt ute i audemarka...

 

I alle fall, ein film som verkeleg fekk meg til å tenkja over livet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den er veldig fin. Kurosawa viste at han kunne håndtere annet enn blodige samurai-historier.

 

Må nesten henge meg på Crinderman her, det virker egentlig ikke som du vet hva du snakker om. Kurosawa hadde da laget en rekke samtidsdramaer før Ikuru (det var kanskje det han var mest kjent som), blant annet Noir inspirerte Nora Inu, og blant annet en filmatisering av Dostojevskijs (min favoritt forfatter) idioten, lagt til den Japan etter krigen.

 

Det du referer til som blodig Samurai film må vel være Seven Samurai, som faktisk ble laget etter Ikuru....

Lenke til kommentar

For ikke å glemme storslåtte dramaer som tilbakeblikket på krigsårene No Regrets For Our Youth(en av mine personlige favoritter, setter den faktisk over Ikiru) og samfunns kritikken One Wonderful Sunday. Begge ekstremt sterke.

 

Og ja, den eneste Samurai filmen Kurosawa hadde laget hittil var The Men Who Tread on the Tiger's Tail og Rashomon. Teller man judo filmene hans som Samurai?

 

Utenom dette var det bare drama (og litt krim).

Endret av Crinderman
Lenke til kommentar

For ikke å glemme storslåtte dramaer som tilbakeblikket på krigsårene No Regrets For Our Youth(en av mine personlige favoritter, setter den faktisk over Ikiru) og samfunns kritikken One Wonderful Sunday. Begge ekstremt sterke.

 

Ja noen ganger virker det litt som om det er en utbredt ide at Kurosawa var en slags Japansk John Ford, som stort sett laget Western filmer og periodiske dramaer. Selv har jeg ikke sett så mange filmer av Kurosawa, men det jeg har sett å lest om ham tyder vel på at det er veldig mye mer enn Samurai filmene hans som bør trekkes fram. Mannen ble jo nevnt som inspirasjonskilde hos alt fra George Lucas og Steven Spielber, til Europeiske kunstfilmskapere slik som Fellini, Bertolucci og Bergman. Tror jeg må se mer av hans filmer, har du noen tips?

 

Den norske Wikipedia artikkelen hans er mildt sagt elendig tenkte jeg skulle utfordre deg Crinderman?

http://no.wikipedia.org/wiki/Akira_Kurosawa

Lenke til kommentar

Har du sett The Bad Sleep Well? Den er sammen med Ran min favoritt fra Kurosawa. Fantastisk noir.

 

Den wikipedia artikkelen er jo forferdelig. En av grunnene til at jeg vanligvis bruker den engelske versjonen. Har ikke wikipedia konto, men hvis jeg skaffer det er det jo mulig at jeg fyller inn litt om filmene hans. Har ikke så mye kunnskap om den faktiske personen, bare filmene han lagde.

 

EDIT: Fikset konto - skremmende lett - og skrev et par raske ord.

Endret av Crinderman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...