Gå til innhold

754 socket og 64 bit ?


Tdale

Anbefalte innlegg

Jeg har et gammelt socke 754 asus hovedkort, med en 32 bit prosessor...athlon tror jeg det er. Jeg har kjøpt ny maskin, men tenkte jeg ville oppdatere den gamle litt, for å ha som en tilleggsmaskin.

 

Spørsmålet er: Kan jeg kjøpe en Athlon 64 bit prosessor og sette på dette hovedkortet uten videre? Eller er det ikke nok at prosessoren har 754 socket, slik at jeg må sjekke om hovedkortet støtter 64 bit prosessor i tillegg?

 

Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo fler faktorer som spiller inn her. Men om socketen er 754 på prosessoren, så skal det ikke være noe stort problem.

 

Men er det ikke bedre å kjøpe et billig 775 kort og prosessor? Det er ikke store summen for noe minimalt som fungerer helt greit :)

 

Men kan jeg spørre hvorfor du er ute etter 64-bit operativsystem for en ytelsesøkning? Kjører du over 3 GB RAM? :)

Lenke til kommentar

Er du sikker på at prosessoren din kun er 32bit kapabel.

(Sjekk med CPU-Z om det under instructions står X86-64)

 

Nå var vel alle Socket 754 cpu fra Hammer/K8 prosjektet med 64bit støtte via AMD64 instruksjons sett (Athlon64). Unntaket er Sempron til socket 754 som ikke kom med 64bit instruksjons sett før 2005 på noen enkelte modeller , disse ble av pressen/folkemunne kalt Sempron 64.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det har litt med win7 å gjøre. Men jeg kan vel bare få tak i win 7 32 bits..

 

Det er et Aopen AK77-333 hovedkort som står i. Kunne selvsagt kjøpe nytt kort og, men målet var å få oppgraderingen så billig som mulig, og da tenkte jeg at mer minne og en ny prosessor, helst 64 bits for å kunne bruke win versjonen jeg har, ville være det enkleste.

 

Tommy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...