Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reklamasjon ved privatkjøp (Ipod)


Bruker-161582

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei. Solgte en fake Ipod for en stund siden (1år) eller noe. Er ikke sikker. Nå sier kjøperen at Ipod´n er ødelagt og at han krever pengene tilbake. Er løpet kjørt for meg? Eller har han ikke krav på pengene tilbake?

Hahaha, hvis du har kvitteringen på ditt kjøp kan han kanskje reklamere på den til der den ble opprinnelig kjøpt.

 

Du kan bare ta det med ro....

Lenke til kommentar

Som sagt... dersom du har kvittering, så kan han ta det mot butikken dersom garantien fortsatt holder.

Evt. reklamasjon.

En ting hvis ipod'en ikke fungerte ved overtakelse...men ett år etterpå? Noe drøyt mener jeg.

Han må i allefall vise til at du har misledet ham... at du visste den ikke ville holde lengre, men holdt tett. Noe som er utrolig usannsynlig.

Lenke til kommentar
Hei. Solgte en fake Ipod for en stund siden (1år) eller noe. Er ikke sikker. Nå sier kjøperen at Ipod´n er ødelagt og at han krever pengene tilbake. Er løpet kjørt for meg? Eller har han ikke krav på pengene tilbake?

 

Kjøpsloven gjelder for kjøp mellom privatpersoner, se http://www.lovdata.no/all/nl-19880513-027.html .

 

§ 32 gir kjøper inntil 2 års reklamasjonsrett ved mangler. Se § 17-18 for å se hva som legges i ordet mangel.

 

Hvis du har solgt Ipdoen som ekte har du ihvertfall brutt § 17-18, i tillegg til at du har brutt andre lover.

 

Hvis du har opplyst at Ipoden er fake og prisen er tilsvarende lav kan man kanskje argumentere for at tingen ikke var ment å vare i mer enn 1 år.

Lenke til kommentar
Kjøpsloven gjelder for kjøp mellom privatpersoner, se http://www.lovdata.no/all/nl-19880513-027.html .

 

§ 32 gir kjøper inntil 2 års reklamasjonsrett ved mangler. Se § 17-18 for å se hva som legges i ordet mangel.

 

Hvis du har solgt Ipdoen som ekte har du ihvertfall brutt § 17-18, i tillegg til at du har brutt andre lover.

 

Hvis du har opplyst at Ipoden er fake og prisen er tilsvarende lav kan man kanskje argumentere for at tingen ikke var ment å vare i mer enn 1 år.

 

"Solgt som den er"

 

Særlig ved salg av brukte gjenstander kan en ofte støte på vilkåret "solgt som den er". Hensikten med en slik bestemmelse er å begrense kjøperens rettigheter. Til tross for et vilkår som "solgt som den er", kan kjøperen likevel ha sine rettigheter i behold. Dette gjelder hvis gjenstanden ikke svarer til de opplysninger selgeren har gitt, eller hvis selgeren har unnlatt å gi opplysninger av betydning.

 

Det gjelder også hvis gjenstanden er i vesentlig dårligere stand enn man kunne vente. Det stilles strengere krav til en yrkesselger enn til en privatselger mht. opplysninger om gjenstanden. Å selge en ny gjenstand "som den er" vil ofte være urimelig og er derfor ikke tillatt.

Altså, jeg er her enig med det som ble sagt i siste tråd. Har du tatt 5000,- for en fake, men forbedret iPod som er omtrent ny f.eks., så er du screwed... Men har du sagt den er brukt i 5 år og selges for 300,- så kan kjøper ikke forvente at den skal vare lengre.

Dette var to opplagte eksempler, men jeg vet ikke hvor opplagt trådstarters tilfelle er.

 

Jeg vet i allefall med meg selv at dersom jeg kjøper småting brukt og de slutter å virke etter en liten stund, så tar jeg den kosten på meg selv. Det er liksom risikoen med å kjøpe brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...