Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig for folk å svelge englegreiene til Märtha?


jonlem

Anbefalte innlegg

..kan noen svare meg på det?

 

Hvorfor er dette slik en vederstyggelighet?

 

Hvor mange myter og misforståelser ligger bak denne intoleransen og disrespekten?

 

 

 

(For ordens skyld, jeg tror ikke nevneverdig på engler, jeg bare reagerer på hvordan den stakkars dama blir behandlet i enkelte medier, og hva folk får seg til å mene om dette)

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, er jo det jeg mener, det må være greit at ikke alle tror på dette, akkurat som det må være greit at noen tror på det.

 

Det bare virker som at det er så forferdelig fordi hun er prinsesse, eller noe i den duren.

Det grenser jo til ren hets og mobbing.

 

At prinsessen svarer på det meste av kritikk og dumme spørsmål og kommentarer med et smil, synes jeg kvalifiserer til en langt større respekt enn det det virker som hun har hos de fleste.

Lenke til kommentar

Hun gjør seg selv til latter. Vi ønsker vel kanskje å ha høyere tanker om de kongelige (ihvertfall vi som ikke ønsker oss republikk).

 

Hun kommer med vås og mere vås, og tjener penger på det - ihvertfall delvis fordi hun som kongelig var garantert kjendisstatus før hun ble født.

 

Jeg overlater glatt til de håpløse "åpensinnede" alternativmessedårene å stå for rosen.

Lenke til kommentar
..kan noen svare meg på det?

 

Hvorfor er dette slik en vederstyggelighet?

 

Hvor mange myter og misforståelser ligger bak denne intoleransen og disrespekten?

 

 

 

(For ordens skyld, jeg tror ikke nevneverdig på engler, jeg bare reagerer på hvordan den stakkars dama blir behandlet i enkelte medier, og hva folk får seg til å mene om dette)

Problemet hennes er vel at hun er en slik offentlig person som tidligere var Hennes Kongelige Høyhet.

Men jeg sliter selv med å se på hvordan hun blir latterliggjort... ikke minst på Skavland.

Skavland oppfører seg og blir promotert som en kritisk journalist, men han kommer jo aldri til kjernen da han tror mobbing er ensbetydende med kritisk journalistikk.

Når hun var hos Skavland så var det ingen spørsmål for å komme inn i kjernen, men hånlige spørsmål om hun så aura'er over alt, om det var engler i studio og annet vas.

 

Men de som virkelig skal gå stille i dørene når det gjelder vår kjære Prinsesse... det er de som er religiøse. Kristne, muslimer, jøder...m.m.

Det Märtha prater om er ikke noe mer usannsynlig enn deres syn på verden, livet og døden...

Lenke til kommentar

Så det er i all hovedsak media som melker dette for å tjene penger, omtrent som jeg antar.

Mye av oppmerksomheten hadde ikke eksistert om det ikke var for media.

 

Men at det er så vanskelig for folk å respektere at hun tror på dette?

Det er jo sånn sett ikke stort verre enn en hvilken som helst religion, kanskje kan det til og med kalles temmelig uskyldig i forhold til både kristendom og islam.

Lenke til kommentar
Jeg overlater glatt til de håpløse "åpensinnede" alternativmessedårene å stå for rosen.

 

Vel, man kan ikke forvente at alle skal rose henne ukritisk for dette, det er jo greit.

 

Problemet er - i mine øyne - at det er så mange som tillater seg å snakke nedsettende om henne på grunn av dette. Det tyder jo bare på mangel på respekt og toleranse, noe jeg mener er et av de største problemene vi har i samfunnet vårt.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Hvis tråden skulle handle om at det finnes altfor mange drittsekker (særlig de som blir det på nett grunnet anonymitet) i samfunnet, så vet jeg ikke om engle-Märtha er det beste utgangspunktet.

 

Finnes det i det hele tatt gode grunner til at vi burde "svelge englegreiene"?

 

Jeg synes ikke hun fortjener hverken mer eller mindre respekt enn en hvilken som helst annen person (mer respekt enn det jeg pleier gi til noen jeg ikke kjenner forutsetter at de gjør seg fortjent til det). Jeg hadde hverken skjelt ut henne eller HM Kongen om jeg skulle støte på dem (jada, usannsynlig), men man tenker jo sitt uansett - og jeg synes ikke Märtha er noen god representant for kongehuset eller landet.

Lenke til kommentar
Finnes det i det hele tatt gode grunner til at vi burde "svelge englegreiene"?

 

Jeg synes ikke hun fortjener hverken mer eller mindre respekt enn en hvilken som helst annen person (mer respekt enn det jeg pleier gi til noen jeg ikke kjenner forutsetter at de gjør seg fortjent til det). Jeg hadde hverken skjelt ut henne eller HM Kongen om jeg skulle støte på dem (jada, usannsynlig), men man tenker jo sitt uansett - og jeg synes ikke Märtha er noen god representant for kongehuset eller landet.

 

Tja, svelge og svelge. Det bare virker som dette av en eller annen merkelig grunn er så mye mer tullete enn en hvilken som helst religion. Jeg ser ikke forskjellen, og dermed ikke behovet for mobbing.

 

Jeg respekterer ikke Märtha pga. alt tullet hennes, "Engleskole"? Hva faen, noen har tatt litt for mye syre.

 

"Kristendom"? Hva faen, noen tok litt mye syre der også?

 

"Ateist"? Tullinger!

 

Hva er forskjellen?

Lenke til kommentar

For all del, det er ikke noe rarere enn ting & tang man finner de store religionene.

 

Men dette er ikke noe argument for å respektere (noe som trolig er) vrangforestillinger. La være å mobbe? Javisst. La være å kritisere? Nei. Hvis man ikke tar et menneske på alvor, men sier: "Jada, du kan få tro på akkurat hva du vil" - dette er ikke respekt, det er å være nedlatende.

Endret av Cyberfrog
Lenke til kommentar
Stakkar?

Hun bruker ta prinsessetittelen for alt hva den er vært. Faktisk slik at man kan kalle kongehuset hallik.

 

Ja? Gjør hun? Eller er det egentlig media som skaper mesteparten av oppstyret?

 

@Cyberfrog

Det er det jeg prøver å si, det er lov å være uenig, akkurat som det er lov å tro på hva man vil av slike greier. Det er jo bare på sin plass at folk er kritiske, til alle typer "overtro", på samme måte som det så absolutt er forventet at man skal godta og respektere folk som velger å tro på slikt.

Om det i dine øyne er vrangforestillinger, er det ofte blodig alvor for andre. Hvem er du til å definere hvilken tro som er "riktig" ?

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Jeg er ikke særlig interessert i å drøfte ulike syn på det mentalt avvikende.

 

En generell norm som sier at man skal godta også mennesker som velger å tro på [sett inn noe virkelighetsfjernt] (så lenge det de tror på ikke skader dem selv eller andre) har jeg forsåvidt ikke så store problemer med. Men man trenger ikke godta og respektere det de tror på. Med slik eksponering det har vært (uavhengig av hvem man skylder på), blir det i praksis riktignok vanskelig å skille den offentlige kongelige personen fra det hun selger.

 

 

Folk med "spesielle" idéer som befinner seg i en gruppe med "ja-mennesker" ender fort opp med enda mer radikale idéer. Dette kan noen ganger bære skikkelig galt av sted. Så hvis du får noen til å innse at det kanskje ikke er en Sannhet med stor S de går rundt og tror på, så kan dette være en svært god handling. Vi må ikke bli så redde for å kritisere en "tro" at den troende uhindret havner utfor stupet (og i verste fall trekker andre med seg i undergangen). Det er ikke alltid det beste valget å la noen seile sin egen sjø.

 

For ordens skyld: I det siste avsnittet tenker jeg ikke spesifikt på tilfellet Märtha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...