Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Astra starter ikke


corsa91

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en Opel Astra 2000 mod STV. Problemet er at bilen ikke starter. Vet ikke om det er batteriet som er lav. Jeg kjører veldig lite. Bruker bare fredagen og i helgene. Hvordan tester jeg om det er noe feil med dynamoen? Hvordan tar jeg den ut? og hvordan kommer jeg til den? Noen andre tips? Har brukt startboost men den funket ikke og ble nødt til å bruke en annen bil sin batteri. Brukte startkabler og da virket den. Startboosten var fulladet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er batteriet like gammelt som bilen, bytt det.

 

Sjekk spenninga ved batteriet når motoren er i gang, skal være ca 14.4V der om dynamoen fungerer skikkelig.

 

 

Jeg skiftet batteriet for ca 2 år siden. Det er OPEL orginal batteri type.

 

Det er automat gir men når turtallet går lavt så slår bilen av seg. Når jeg ikke gasser.

Jeg tror batteriet er lavt ellers så er det dynamoen. Bilen har kjørt 88 000 km

Lenke til kommentar

Har du et multimeter? hvis ikke kan du skaffe et til en liten 100 lapp på f.eks biltema.

 

Sjekk først volten på batteriet når bilen er avskrudd for å sjekke tilstanden på batteriet. det burde ligge på rundt 12v.

 

Start bilen og så sjekk hva dynamoen lader ved å koble multimeteret til batteriet igjen. Hvis den lader skikkelig burde den være rundt 13-14 volt. Er den bare på 12v så er det godt mulig at dynamoen er gåen.

Lenke til kommentar
Har du et multimeter? hvis ikke kan du skaffe et til en liten 100 lapp på f.eks biltema.

 

Sjekk først volten på batteriet når bilen er avskrudd for å sjekke tilstanden på batteriet. det burde ligge på rundt 12v.

 

Start bilen og så sjekk hva dynamoen lader ved å koble multimeteret til batteriet igjen. Hvis den lader skikkelig burde den være rundt 13-14 volt. Er den bare på 12v så er det godt mulig at dynamoen er gåen.

 

Jeg har en multimeter men vet ikke hvordan jeg skal bruke den. Det er den fra Clas Ohlson. Den blå

Lenke til kommentar
Sett den på likestrøm 20V. Det er det måleområdet som er angitt med en rettstrek med en stiplet strek under.

 

Original batteriene til Opel har jo en tilstandslampe på batteriet (se på toppen). Grønt da er det OK, hvit lading, og svart er dødt/skift ut om jeg ikke husker feil

 

 

Ikke den jeg har. Det har ikke noe på toppen. Har skjekket nøye. Har sett at biltema batterier har det.

Lenke til kommentar
Vet ikke åssen ditt ser ut, men stort sett er det V og Com portene er merket med der kablene skal stå i når du skal måle Volt.

 

 

Fikk målt 14,4 med motoren på. Brukte en annen bilbatteri. Jeg prøvde å bruke sånn Jump Start men det virket ikke. Ladet den fult i 12 timer slik det står i bruksanvisninga. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Jumpstarten må kobles rikitg. Som regel rød klemme på pluss og en svart på minus. Det er ofte også en knapp for å slå de på. Vent et par min og så starter man fra Jumpstart.

 

Ja men jeg brukte den i fjor og da virket den. Den jeg har har en liten skala som viser at det står på 14V også etter 2 min starter jeg og da vil ikke bilen starte og da trykker jeg igjen så ser jeg at den har sunket til 13 eller 12 V

Lenke til kommentar
Kan vel si at det ikke er batteriet eller dynamoen da. Skift plugger først. Er vel best og ta den med på verksted slik at de kan lese av feilkoder og få den til å gå igjen.

 

 

Ok men det var på verkstedet i midten av September. De sa at vis det kommer noen feilkoder så vil cd displayet varsle men det har ikke kommet. På motoren så er det en slags cower ovenpå. Hvordan fjerner jeg den. Hadde en Corsa for 3 måneder siden og der var alt åpent så man kunne se alt men det er ikke slik på denne.

Lenke til kommentar
Du får ikke opp feilkodene der, det lyser bare en lampe. De blander nok med omega der det er slik. Du må ha torx for å få av det dekselet. Det er vel 2 stjerneforma skruer på deselet.

 

 

Ok men jeg har sett det lyse en gang og det var i sommer da sensoren til varme i setene fikk dårlig kontakt. Da lyste den lampa og den varslet. Gikk til Opel og de leste ut feilkodene at det var det som var feilen. Jeg spurte om bare den lampa lyser om det var noe feil og de sa ja. Fikk det bekreftet. Men den lyser ikke nå. Kanskje det er bare lite batteri igjen. Men hvordan er det med jumpstart. Den gule fra Bilextra

Lenke til kommentar
Kan du ikke bare prøve et batteri fra en annen bil da?

 

 

Jo det går greit. Jeg har jo bare en bil men for hjelp fra naboer. Men synes at det ikke passer å spørre de hver eneste gang. Det er derfor jeg kjøpte den jumpstarteren

 

Om du har tilgang til strøm ved bilen, kjøp deg en slik c-tek lader med kontakt. Der medfølger det to runde polsko som du fester på batteriet. I enden her er en kontakt du kan trekke gjennom grill f.eks. Så kan du bare tilkoble ladern når bilen står. Den vedlikeholdlader når det er fult. Ladern er også liten at den kan ligge nedi motorommet under lading. Da har du alltid fult batteri i helgene. Et tomt batteri fryser også lettere.

Lenke til kommentar
Kan du ikke bare prøve et batteri fra en annen bil da?

 

 

Jo det går greit. Jeg har jo bare en bil men for hjelp fra naboer. Men synes at det ikke passer å spørre de hver eneste gang. Det er derfor jeg kjøpte den jumpstarteren

 

Om du har tilgang til strøm ved bilen, kjøp deg en slik c-tek lader med kontakt. Der medfølger det to runde polsko som du fester på batteriet. I enden her er en kontakt du kan trekke gjennom grill f.eks. Så kan du bare tilkoble ladern når bilen står. Den vedlikeholdlader når det er fult. Ladern er også liten at den kan ligge nedi motorommet under lading. Da har du alltid fult batteri i helgene. Et tomt batteri fryser også lettere.

 

 

ok men jeg har liten grill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...