Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Problematikk med kodelås


knutby

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et innspill/tolkning, jeg har i utgangspunktet ingen juridisk kompetanse ¨å støtte dette med.

 

 

Et eksempel på falsk nøkkel ville jeg si er et dirkesett for en lås. Dette brukes vel på den måten at man "leter" seg frem til riktig kombinasjon i låsen ved å presse pinner i riktig posisjon. Man kan vel trekke en paralell til å bruke en nøkkel man har "gjettet" seg frem til i form av en kode på en kodelås.

Lenke til kommentar

Synsing:

 

Kan systematisk gjetting av kode falle under "Rett nøkkel som ulovlig er fravendt besitteren" ? Jeg ville tro at den ihvertfall kunne benyttes hvis man fysisk har tatt en lapp der koden er skrevet ned eller sett på mens eier har "tastet koden". Alternativt kan man tolke det som å bruke en falsk nøkkel, på samme måte som om man systematisk forsøkte nøkler fra andre hengelåser i en hengelås helt til man finner en som passer.

 

Uansett:

 

Paragraf 145 dekker vel alle tilfeller av åpning av låste ting, men den har en mindre strafferamme:

 

§ 145. Den som uberettiget bryter brev eller annet lukket skrift eller på liknende måte skaffer seg adgang til innholdet, eller baner seg adgang til en annens låste gjemmer, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder eller begge deler.

 

[...]

 

Og paragraf 257, med en lengre strafferamme, kan brukes hvis ting blir fjernet fra boden:

 

§ 257. For tyveri straffes den som borttar eller medvirker til å bortta en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen, i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved tilegnelsen av gjenstanden.

 

Straffen for tyveri er bøter eller fengsel inntil 3 år.

 

Er det noen spesiell grunn til at du vil at det skal falle inn under paragraf 147?

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Hvis man gjør et forsøk på å tolke intensjonen i straffebudet, er det ikke så vanskelig å lese det dithen at man ønsker å ramme den som uberettiget skaffer seg adgang til bla bla bla. Selv om de glemte å nevne "gjetting av kode", er det svært sannsynlig at vedkommende som utførte denne handlingen likevel hadde blitt dømt. Døra var låst og det var ikke meningen av vedkommende skulle ta seg inn, likevel la han seg i selen og brukte tid og systematikk for å forbigå låsemekanismen, for uberettiget å skaffe seg adgang til bla bla. Slik jeg ser det, er dette mer et teoretisk enn et prakiskt spørsmål...som så mye i jusens verden ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...