Gå til innhold

Ny 50" plasma - Pioneer vs. Samsung vs. Panasonic


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg kjøpte for noen år siden en 37" LCD-skjerm fra Hitachi (eller Toshiba, blander alltid de to sammen, og sitter på jobben nå så jeg ikke får dobbelsjekket). Grei nok, men jeg gjorde nok litt for dårlig forarbeid, og har aldri vært helt fornøyd med TVen. Dårlig svartnivå og dårlig på bevegelser (kraftig detaljblurring).

 

Nå vurderer jeg å oppgradere TVen, og dra med meg en PS3 samtidig for Blu-Ray og HD-spilling. Jeg har analog kabel (har også en boks fra Consoll eller hva de nå heter etter at de gikk konk og ble kjøpt opp, digitalt bilde med forferdelig kvalitet, så jeg bruker analog plugg i veggen i stedet). Ser ikke så mye på TV, litt på onsdager (Trygdekontoret) og fredager (Nytt på nytt), og litt spredt titting nå og da. TVen brukes hovedsaklig til DVD-titting - i fremtiden Blu-Ray og HD-spill, men også DVD, har ikke planer om å kaste de hyllemeterne jeg har stående.

 

Jeg følger litt med på nyheter i markedet, og har halvveis landet på at jeg vil ha plasma-TV neste gang. LED-LCD virker også fristende, men det ser ut til at de fleste enes om at plasma fortsatt er overlegent på ren bildekvalitet, alle hensyn tatt i betraktning. Alternativt kan jeg vente på Sharp sine nye LED-modeller, de virker spennende.

 

Uansett, valget akkurat nå står mellom Samsung PS50B855 (20 000,-) og Pioneer Kuro PDP-LX5090H (23 000,-). Jeg har også sett litt på Panasonic TX-P50V10 (23 000,-), men tror den utgår, det virker som om Kuroen er bedre.

 

Hva bør jeg gjøre, kjøpe Samsung eller Pioneer? Eller er det noe bedre (evt. like bra, men merkbart billigere) rett rundt hjørnet? Tusen takk for innspill :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kuroen har bedre sortnivå, men P50V10 skal være bedre på bilder i bevegelse.

 

Jeg vurderer selv P50V10, men bare den til 16k inkl frakt.. Link

 

Alternativt er G10 til Panasonic også en god TV. Den koster 12 500,- inkl frakt.

 

Alle Samsunger jeg har sett har vært kresen på analoge signaler. Dette er dog et problem som snart er ikke-eksisterende for folk flest. Vurderte lenge 7070 til Samsung, men høy input lag gjorde at jeg ga opp Samsung i denne runden. Vi får se hva som skjer ved neste korsvei, hvor langt man er kommet med OLED osv.

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på Pioneer Kuro LX5090H og LX5090? Det ser ut til at H-modellen har innebygget Riks-TV, stemmer dette? Finner ikke all verden med info om den på nett. Kan jeg i såfall se på de gratis Riks-TV-kanalene (NRK?) uten å betale noe ekstra (noe som jeg antar da vil gjelder alle TVer med innebygget Riks-TV-tuner)?

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar

Da blir jo prisforskjellen på Samsung (som er Best i test i Aftenposten nå sammenlignet med Pioneer og Panasonic) og de to andre mer dramatisk enn jeg trodde, siden Amenio selger Samsung-TVen til 17 000 kroner.

 

Jeg klarer imidlertid ikke å helt få på det rene hvilken TV Aftenposten foretrekker. Her vinner Samsung, men de skriver at Pioneer fortsatt er kongen på haugen...

 

http://www.aftenposten.no/forbruker/digita...icle3305656.ece

 

...mens her er Samsung "best i test", i det de skriver er en direkte sammenligning med Panasonic og Pioneer:

 

http://www.aftenposten.no/forbruker/digita...icle3308001.ece

 

Jeg ender vel opp med å tolke det dithen at Pioneer fortsatt er best, men både Samsung og Panasonic er gode valg. Kanskje det er rett og slett er prisen som avgjør, når Pioneer er over 5000 kroner dyrere enn de to andre? Vanskelig dette her - det er jo heller ingen ulempe at Samsung har strømforbruk på 240 (W?) i forhold til ca 430 for de to andre (i følge prisguide.no)

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar

Du sier at du vurderte Samsung 7070, men forkastet denne. Greit nok, men det er en LCD, og ikke en plasma. Har du erfaring med plasmaskjermene til Samsung? Du ser ut til å foretrekke Panasonic, men jeg er usikker på hvorfor, om du bare generelt "liker" Panasonic eller om du har gode grunner til å foretrekke Panasonic foran Samsung i akkurat dette tilfellet :)

 

Ikke misforstå, jeg er bare nysgjerrig, og setter stor pris på at du tar deg tid til å hjelpe til her. Selv har jeg ingen formening om hva som er best, jeg har bare lest noen tester (som favoriserer Samsung) pluss det du skriver her (som favoriserer Panasonic).

Lenke til kommentar

Jeg vurderte Samsung først og frems på grunn av deres LED-LCD. At de samtidig sannsynligvis har en av markedets beste plasmaskjermer gjør dem ikke mindre god.

 

For meg er Samsung og Panasonic sine plasmaskjermer tilnærmet likestilt. Samsung har finere design/flatere skjerm, men jeg har lest at de ofte er plaget med litt elektrisk støy.

 

Lyden fra TV er på Panasonicen litt bedre, men de fleste kobler kanskje opp anlegg til den typen bruk i dag. Selv kjøpte jeg (dum som jeg var) et hjemmekinoanlegg uten digital lyd/bilde inn i form av en pakke fra Samsung for en del år siden. Dette skal ut med tiden, men først må TV på plass.

 

Enda en test som sammenligner Samsung og Panasonic sine toppmodeller (plasma i normal prisklasse. Det finnes sikkert noe til 50k+)

 

Overflaten til Samsung sin LCD og Samsung sin plasma er begge blank, noe som gjør at "fordelen" LCD har med mindre gjenskinn i lyse rom ikke lenger er et tema.

 

Liker du designet på Samsungen (hvem gjør ikke det?), blir du nok fornøyd med den. Jeg er nok svak for Panasonic fordi en tidligere modell (PX80) har levert det beste bildet jeg har sett på fotballsendinger. Sammenligningsgrunnlaget er dog relativt tynt. A656/A556, et par LG skjermer, en gammel Philips med ambilight samt en rekke billigskjermer hos venner og kjente.

 

Edit:

Kom over en av disse modellene til 50k+

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Ville kjøpt V10, komplett kjører knalltilbud der nå. Pioneer'n er bedre på sortnivå og farger, men panasonicen er fortsatt jævlig bra + man har interpolering og antirefleksjonsbelegg som faktisk fungerer ganske bra. Glassplata tåler også en støyt, har sett en kar fra panasonic slå hardt på tven uten at noe skjedde. Er en fet tv.

Lenke til kommentar

Endte opp med en Samsung, siden jeg endte opp med å tro at bildekvaliteten er omtrent like bra på Samsung og Panasonic, men Samsungen er mye penere. Uhyggelig tynn (jeg tar meg i å kikke litt ekstra på den iblant), og med veldig bra bildekvalitet etter en del tweaking. Overraskende bra på analoge sendinger, utrolig behagelig bilde.

 

Jeg tar med de tingene jeg har lagt merke til som ikke er perfekte, i folkeopplysningens navn:

 

- TVen har litt å gå på når det gjelder sortnivå, det sies at Kuro er bedre enn både Samsung og Panasonic her, og det tror jeg nok stemmer.

- Rett ut av boksen er bildekvaliteten altfor mørk på HDMI-signaler, jeg fikk skrekken i starten helt til jeg fant ut at man bør sette HDMI Black Level til normal! Idiotisk default-setting.

- Tendenser til burn-in, men det blir ikke værende (har googlet dette for bekreftelse), og det oppstår uansett ikke i "normale" tilfeller (mer typ om du lar et eller annet høykontrast-pausebilde stå på veldig lenge).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...