Gå til innhold

Test: Seasonic X-series 650W


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@ATWindsor:

 

My bad, og skrivefeil. Et system med 2 stk HD 5870 i CF drar 660 Watt. Et singelsystem er langt unna det. Jeg svarte på en post vedrørende HD 5870/GTX 285 i CF/SLI, men blingset litt i skrivinga.

 

@Anders:

 

Ja, det er tydelig at PSU-er er mest effektive i området 30 - 70 % ytelse. Så har man et 200 - 300 Watts (load) system, så er det ideelle faktisk en ca 450 Watt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Ser bra ut. Bare synd at X-serien ikke kommer med en utgave på 400 W. Det hadde passet bedre for "normale" brukere.

 

Silent PC review har også en anmeldelse av PSUen:

http://www.silentpcreview.com/article986-page1.html

 

Samme respons hos de som her på HW.

I følge deres test er effektiviteten på 22, 43 og 66 W henholdvis 65, 77 og 83 %. Først på ~200 W load er effektiviteten over 90 %. Disse tallene er med 120 VAC.

Lenke til kommentar
Har aldri skjønt hva folk skal med 1000watt og mer. Som linken til Frodin viser har man ofte mye å gå på, til og med CF/650w.

 

Du kan ta en kikk på systemet til denne karen.

 

 

Edit: Det du ser etter er når benchmarken starter og Watt usage går over 900watt.

 

Edit2: Kan en snill moderator slå sammen mine 2 innlegg. :love:

Endret av Professional
Lenke til kommentar
Ahhh Seasonic <3, de og PCP&C er de eneste jeg tenker på når jeg handler PSU. De er dataverdens svar på ferrari og lamborghini. Har den gamle Seasonic 600W i dual core pcen og en 750W PCP&C i min quad core. Er utentvil Seasonic som er stillest av de 2.

 

Vel, PCP&Cs forsyninger (med unntak av bråkebøttene Turbo-Cool) produseres av Seasonic. Det gjør forsåvidt også f.eks en del av Corsairs modeller (VX/HX450, HX520/620 og TX650), og en del av Antecs modeller.

Lenke til kommentar
Ser bra ut. Bare synd at X-serien ikke kommer med en utgave på 400 W. Det hadde passet bedre for "normale" brukere.

 

Jo, men da har du valget med å kjøpe Corsair HX 450W (built by Seasonic), Corsair CX 400W (built by Seasonic). Første modulær, den andre ikke.

 

Seasonic har selv en Modulær på 500 Watt, og en rekke ikke modulære i intervallet 380 - 550 Watt.

Lenke til kommentar
Jo, men da har du valget med å kjøpe Corsair HX 450W (built by Seasonic), Corsair CX 400W (built by Seasonic). Første modulær, den andre ikke.

 

Seasonic har selv en Modulær på 500 Watt, og en rekke ikke modulære i intervallet 380 - 550 Watt.

 

Sant, det finnes andre valg. Har også S12II Bronze serien til Seasonic, der har de en på 430 W som burde holde i for min del. Men de er "bare" 80+ bronze kvalifisert. Tingen er at jeg ønsker meg høy effektivitet og ser meg derfor litt blind 80+ gold. Skulle gjerne sett en 400 W med 80+ gold kvalifisering.

Lenke til kommentar
Ahhh Seasonic <3, de og PCP&C er de eneste jeg tenker på når jeg handler PSU. De er dataverdens svar på ferrari og lamborghini. Har den gamle Seasonic 600W i dual core pcen og en 750W PCP&C i min quad core. Er utentvil Seasonic som er stillest av de 2.

 

Vel, PCP&Cs forsyninger (med unntak av bråkebøttene Turbo-Cool) produseres av Seasonic. Det gjør forsåvidt også f.eks en del av Corsairs modeller (VX/HX450, HX520/620 og TX650), og en del av Antecs modeller.

 

Jepp jepp er klar over det og delvis enig angåendes bråkebøttene. Har hørt verre som chieftec sine som kommer med deres kabinett var en horribel opplevelese og coolermaster når jeg tenker meg om.

Lenke til kommentar
Ser bra ut. Bare synd at X-serien ikke kommer med en utgave på 400 W. Det hadde passet bedre for "normale" brukere.

 

Jo, men da har du valget med å kjøpe Corsair HX 450W (built by Seasonic), Corsair CX 400W (built by Seasonic). Første modulær, den andre ikke.

 

Seasonic har selv en Modulær på 500 Watt, og en rekke ikke modulære i intervallet 380 - 550 Watt.

Men de er bronze level ikke gold level. Kanskje begrenset hvor merkbar forskjellen er i mange tilfeller, men det er tross alt en forskjell. Jeg savner veldig en 300-400W PSU som er gold level til HTPC.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Ser bra ut. Bare synd at X-serien ikke kommer med en utgave på 400 W. Det hadde passet bedre for "normale" brukere.

 

Jo, men da har du valget med å kjøpe Corsair HX 450W (built by Seasonic), Corsair CX 400W (built by Seasonic). Første modulær, den andre ikke.

 

Seasonic har selv en Modulær på 500 Watt, og en rekke ikke modulære i intervallet 380 - 550 Watt.

Men de er bronze level ikke gold level. Kanskje begrenset hvor merkbar forskjellen er i mange tilfeller, men det er tross alt en forskjell. Jeg savner veldig en 300-400W PSU som er gold level til HTPC.

 

Den er jo forsåvidt i høyeste grad merkbar her, i den forstand at vifta faktisk ikke kjører over store deler av det normale effektområdet til en rimlig normal PC.

 

AtW

Lenke til kommentar
Men de er bronze level ikke gold level. Kanskje begrenset hvor merkbar forskjellen er i mange tilfeller, men det er tross alt en forskjell. Jeg savner veldig en 300-400W PSU som er gold level til HTPC.

 

Det har du rett i, men jeg har en HX450 i en HTPC - og jeg har ennå ikke hørt PSU-vifta. HX450 er egentlig silver level, men Corsair ville ikke putte på det merket. HTPC-en brukte tidligere en Seasonic S12 II 550W Energy+. Også den hørte jeg ikke, men modulære kabler er veldig greitt i en HTPC - så jeg sjonglerte litt rundt.

Lenke til kommentar

Skal til innkjøp av ny strømforsyning og lure litt på om eg skal gå får 750watt eller 650watt versjonen? Tvile på at eg kommer til å kjøre 2x skjermkort noen gang. Blir nok helst ein i7,6GB ddr3, 3 hardisker, noen vifter, og eit skjermkort. Kor mye trekker eit slitk system? Kan vere mulig eg går for eit 2 skjermkort oppsett senere. Er ikkje sikker :(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er litt i samme gate.. Har et BFG 285 gtx/2x hdd/i7 920 og er opptatt av å ha et så stillegående system som mulig..

 

På BFG sine hjemmesider anbefaler de en PSU m. minst 575 W og 42A på 12V. (regnet ut fra et system med i7 965)

 

Så å ha en større strømforsyning enn nødvendig er jo bare tull, men min Hiper Type R 580 w har sunget(ja den synger..til tider høyt) på siste verset et års tid og den greier ikke å drive gtx285 ordentlig..

 

Vel nok prating, det jeg tenker er vel egentlig bare at denne stillegående 650W må jo være perfekt?

 

men hvor får man tak i noe sånt mon tro? Er den å få kjøpt i Norge?

 

de andre alternativene som har vært oppe til (intern) diskusjon er corsair sine 650/750, mist, og chill, men merker jeg ikke har helt godfølelsen for noen av de..

Lenke til kommentar
Jeg er litt i samme gate.. Har et BFG 285 gtx/2x hdd/i7 920 og er opptatt av å ha et så stillegående system som mulig..

 

På BFG sine hjemmesider anbefaler de en PSU m. minst 575 W og 42A på 12V. (regnet ut fra et system med i7 965)

 

Så å ha en større strømforsyning enn nødvendig er jo bare tull, men min Hiper Type R 580 w har sunget(ja den synger..til tider høyt) på siste verset et års tid og den greier ikke å drive gtx285 ordentlig..

 

Vel nok prating, det jeg tenker er vel egentlig bare at denne stillegående 650W må jo være perfekt?

 

men hvor får man tak i noe sånt mon tro? Er den å få kjøpt i Norge?

 

de andre alternativene som har vært oppe til (intern) diskusjon er corsair sine 650/750, mist, og chill, men merker jeg ikke har helt godfølelsen for noen av de..

 

Jeg vil bare tipse om at når du skal beregne strømforbruket til en maskin som er baser på i7 920, er det ganske så genialt og bruke skjermkort-testene våre som veiledning.

 

http://www.hardware.no/artikler/msi_geforc...ghtning/73084/3

 

Effektforbruket i grafene der er en meget god pekepinn. Legg på noen titalls watt per harddisk, så vet du hvor du maksimalt kan havne.

 

For deg virker et maksimalt forbruk på rundt 400 Watt som reelt, så en 650-750 watter er ikke dumt.

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

Takk for tipset, visste ikke at testoppsettet deres var så likt mitt.(rent bortsett fra skjermen.. heldiggriser!)

 

Blir nok seasonic x750 så snart den er å se i en norsk nettbutikk.. håper den gamle hiperen holder noen uker til.. men for å se det fra den lyse siden, det at den nesten konka har lært meg en masse om strømforsyninger!(utifra at jeg ikke kunne noe fra før..)

Lenke til kommentar
Hvorfor får du ikke godfølelsen for f.eks. Corsair TX650? Den er Seasonic-produsert.

 

Nei er vel fordi HW testerne i sine tester av Corsair 750 tx hadde støynivå på minussida.. Liker at seasonic x serien har en vifte som ikke starter opp på lav load.

 

Ikke for å være slem mot HW-testene, men se heller hos Silent PC Review om du er ute etter lydtester. De hadde TX650 som en anbefalt PSU for ikke så altfor lenge siden (har oppdatert anbefalt-sidene siden den gang). De anbefaler utelukkende helt knusk stille produkter.

 

Jeg har TX650 selv, og på lavest mulig RPM (opp til et sted mellom 300 og 400W), så har jeg vanskeligheter med å lokalisere om det lille jeg hører av lyd kommer fra en 120mm Noctua på lavest mulig RPM eller PSU-en. Dvs. den er i praksis lydløs.

 

Hvis du skal bruke mer enn 300-400W, så kommer du kanskje til å høre den. Eller kanskje ikke.

 

Det er klart, om jeg skulle ha kjøpt PSU nå så ville jeg ha prøvd å fått tak i en Seasonic X-650, men Seasonic-produsert og rebranded er glatt nest best (av de PSU-ene med vifte).

Lenke til kommentar

Og TX750 er heller ikke produsert av Seasonic (som TX650), men Channel Well, som er kjent for bra kvalitet men ikke absolutt stillhet, så derfor var støynivået høyere. Har også selv hatt TX650, og som Cat-scan sier, der var det ikke mye støy å høre.

 

Men uansett... Seasonic X-serien er kongen på haugen støymessig ser det ut som (av PSUer med vifte vel å merke). Så om den dukker opp, regner jeg med den ikke blir billig. Men burde fortsatt være verdt pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...