spetwols Skrevet 3. november 2009 Skrevet 3. november 2009 Hei. Fattern har en gammel phillips lp spiller fra 80 åra. Han husker ikke åssen noe av det virker. og jeg har jo aldri brukt det. Har masse lp plater. Men hvordan virker det ? Åssen bytter man sanger osv ? vist man skal bytte til en annen sang ? Og står noen ting på den som jeg lurer på hva er : Anit skating og cueing. Hva betyr det ? Men man trenger en forsterker ikke sant ? fattern har bare spilleren. og da er det 2 sånne kabler som det står en right og en left på. så er det en til jording eller noe siden av de 2. Takker veldig mye for svar!
southparkman Skrevet 3. november 2009 Skrevet 3. november 2009 Prinsippet er ganske enkelt. Det sitter en nål ytterst på armen på spilleren, denne går i rillene på plata. I disse rillene er det små høydeforskjeller og dette lager lyden. For å bytte sang må du plassere stiften(nåla) der sangen begynner. Når det gjelder kablene er det en for høyre og en for venstre høyttaler. Men om de må gjennom en forsterker eller ikke har jeg ikke peiling på.
Bikeridr Skrevet 3. november 2009 Skrevet 3. november 2009 Øh, hæ? Faren din husker ikke? Med forbehold om at dette ikke er et troll-innlegg, så har verden skredet frem slik jeg fryktet. Det er skremmende hvordan mp3-generasjonen av i dag har mistet grepet om hvordan musikk egentlig høres ut. MP3 = møkk, vinyl = ukomprimert fulldynamisk musikk, bedre dynamikk enn CD. Så får vi håpe Blu-Ray kan få tilbake den ukomprimerte høydynamikken igjen (Er snakk om ukomprimert lyd-BD'er i 96kHz sampling). Alle vet vi jo at DVD-Audio og SACD ble en flopp. (Og ja - jeg vet at bassen er skåret i mono på vinyl pga plassen). Nuvel, en platespiller (turn table) trenger en RIAA-forsterker da signalet er ca 1/50-del av et vanlig komponent input-signal. De fleste "gamle" eller ordentlige integrerte forsterkere og forforsterkere har denne innebygget. De selges også separat for bruk til nyere/billigere forsterkere. Mange platespillere har i tillegg en jording for å avhjelpe statisk elektrisitet som ofte oppstår når vinyl blir "agitert" (dvs "ripet" av stiften). Man bytter sanger ved å flytte stiften manuelt med hendene (og forårsaker riper og skraper om man ikke er trent). Etter 5-6 sanger må man faktisk *snu* platen for å høre 5-6 sanger til.. "Anit Skating", jeg regner med du mener Anti Skating. På noen slitte plater kan stiften ha problemer med å hoppe, skippe eller miste tracket. Da er Anti Skating bare en (billig) måte å øke stiftvekten slik at den lettere følger sporet. "Cueing" er finjustering av hastigheten på spilleren. De "moderne" platespillerne (turn tables) har to hastigheter; 33 og 45 o/min. Noen billigere spillere klarer ikke å holde denne farten konstant pga fluktueringer i elnettfrekvensen og/eller spenningen og kan derfor ha et "cueing" pot.meter for å finjustere farten igjen. De dyrere spillerne har gjerne justerte multipolete motorer som klarer å holde farten riktig uten justering og uavhengig av frekvensen på strømnettet. I Norge i dag er ikke dette et problem, men på 50-60-tallet var det gjerne litt mer fluktuering i strømnettet.
spetwols Skrevet 4. november 2009 Forfatter Skrevet 4. november 2009 (endret) Tusen takk for svar! Hjalp meg endel,men når jeg skal kjøpe forsterker. Er det samme åssen forserker jeg kjøper til plate spiller da eller må jeg ha samma type eller noe ? Men på den anti skating så er det ett hjul man kan stille alt fra 0 til 3. åssen virker det ? btw er jo nærmere 30 år siden fattern brukte plate spiller så er ikke rart at han ikke husker åssen man bruker den. Endret 4. november 2009 av spetwols
Bikeridr Skrevet 4. november 2009 Skrevet 4. november 2009 Tusen takk for svar! Hjalp meg endel,men når jeg skal kjøpe forsterker. Er det samme åssen forserker jeg kjøper til plate spiller da eller må jeg ha samma type eller noe ? Det spiller ingen rolle hvilken forsterker du kjøper eller bruker, men du må se om den har inngang for "phono". Hvis ikke må du i tillegg kjøpe/få tak i en RIAA-forsterker, f. eks denne Men på den anti skating så er det ett hjul man kan stille alt fra 0 til 3. åssen virker det ? Nå vet jeg jo ikke hvordan din platespiller ser ut, men regner med det er et hjul som sitter bakerst på pickup-armen. I såfall, når du dreier hjulet slik at det kommer nærmere stiften (mot "3"), så vil stiftvekten øke. Motsatt veg, når du stiller/vrir hjulet *vekk* fra stiften, vil stiftvekten minke. Dette er normalt justert inn fra fabrikk/forhandler og bør ikke justeres på, da for høy stiftvekt sliter ut/ødelegger platene fortere. Altså denne stilles opp hvis du allerede har en slitt plate. 0-3 er vel helst en skala, men normal stiftvekt er 3-5 gram (min platespiller er verkstedjusert til 3,5g). btw er jo nærmere 30 år siden fattern brukte plate spiller så er ikke rart at han ikke husker åssen man bruker den. Nåh, jeg trodde det var som å sykle. Har man lært det, så kan man det
spetwols Skrevet 4. november 2009 Forfatter Skrevet 4. november 2009 Takker igjen! Trur du kunne sende en link fra finn.no eller noe sånt av en forsterker ?
nebrewfoz Skrevet 4. november 2009 Skrevet 4. november 2009 Tusen takk for svar! Hjalp meg endel,men når jeg skal kjøpe forsterker. Er det samme åssen forserker jeg kjøper til plate spiller da eller må jeg ha samma type eller noe ? Det spiller ingen rolle hvilken forsterker du kjøper eller bruker, men du må se om den har inngang for "phono". Hvis ikke må du i tillegg kjøpe/få tak i en RIAA-forsterker, f. eks denne Den forforsterkeren er sikkert fin dersom du har en Moving Magnet (MM) pickup, men hva om du har en Moving Coil (MC) pickup? HiFi-Klubben har utstyr for det også, men de kan ikke uten videre brukes om hverandre. Min gamle stereoforsterker hadde platespiller-inngang og en en bryter for å velge mellom MM og MC. (Det er vel styrken på signalet som er den største forskjellen mellom de to.) Surroundforsterkeren jeg har nå har vel ikke lenger den fjerneste anelse om hva en platespiller er.
spetwols Skrevet 4. november 2009 Forfatter Skrevet 4. november 2009 Tusen takk for svar! Hjalp meg endel,men når jeg skal kjøpe forsterker. Er det samme åssen forserker jeg kjøper til plate spiller da eller må jeg ha samma type eller noe ? Det spiller ingen rolle hvilken forsterker du kjøper eller bruker, men du må se om den har inngang for "phono". Hvis ikke må du i tillegg kjøpe/få tak i en RIAA-forsterker, f. eks denne Den forforsterkeren er sikkert fin dersom du har en Moving Magnet (MM) pickup, men hva om du har en Moving Coil (MC) pickup? HiFi-Klubben har utstyr for det også, men de kan ikke uten videre brukes om hverandre. Min gamle stereoforsterker hadde platespiller-inngang og en en bryter for å velge mellom MM og MC. (Det er vel styrken på signalet som er den største forskjellen mellom de to.) Surroundforsterkeren jeg har nå har vel ikke lenger den fjerneste anelse om hva en platespiller er. vil ikke ha ny men en brukt.
nebrewfoz Skrevet 4. november 2009 Skrevet 4. november 2009 (endret) vil ikke ha ny men en brukt. Men først må du vel vite hva du trenger? For det er vel ikke noe poeng i å kjøpe en brukt forforsterker som ikke virker til ditt formål? Hvis du kan hoste opp navn/nummer på platespilleren og navn/nummer på pickup'en, så kan du kanskje få "bedre" svar her. Endret 4. november 2009 av nebrewfoz
spetwols Skrevet 5. november 2009 Forfatter Skrevet 5. november 2009 vil ikke ha ny men en brukt. Men først må du vel vite hva du trenger? For det er vel ikke noe poeng i å kjøpe en brukt forforsterker som ikke virker til ditt formål? Hvis du kan hoste opp navn/nummer på platespilleren og navn/nummer på pickup'en, så kan du kanskje få "bedre" svar her. Han ene her sa jo at : Det spiller ingen rolle hvilken forsterker du kjøper eller bruker, men du må se om den har inngang for "phono". Så da er det vel egentlig ingen sak. Men uansett kan legge ut inf om den vist noen vil finne en forsterker til meg: Phillips F7230 - Full automatic,syncho control Det er det som står på den. Noen som har hatt eller har noe forhold til denne ?
nebrewfoz Skrevet 5. november 2009 Skrevet 5. november 2009 (endret) Han ene her sa jo at :Det spiller ingen rolle hvilken forsterker du kjøper eller bruker, men du må se om den har inngang for "phono". Så da er det vel egentlig ingen sak. Da får du velge hvem av oss du vil tro på. 1) Han sier at det ikke spiller noen rolle 2) Jeg sier at forsterkeren må ha en inngang som er tilpasset (eller kan tilpasses) den type pickup som platespilleren er utstyrt med - Moving Magnet (MM) eller Moving Coil (MC). Denne Wikipedia-artikkelen forklarer hva dette går ut på, og hva forskjellen mellom MM og MC betyr for valg av forsterker. Det enkleste er å benytte en stereoforsterker med phonoinngang som kan settes i enten MM eller MC modus. Da er det bare å prøve seg fram; hører man nesten ingenting når den står på MM, så er det bare å øke forsterkningen ved å sette den på MC. edit: Etter det jeg har funnet ut ved å snoke litt rundt, er det ofte sparsomt med informasjon om det er MM eller MC. De få tilfellene jeg har sett, oppgav MM - som nok er det vanligste. Vær også oppmerksom på at mange misforstår uttrykket "phonoinngang". De tror det gjelder alle innganger som benytter "phono-plugger" (RCA-plugger), men dette er ikke tilfelle. "Phono-plugger" brukes til alt mulig av både lyd- og bilde-signaler, både analoge og digitale. Det må være en "phonoinngang" beregnet på platespillere. edit: Hvis du allerede har et "moderne" anlegg med en ledig linje-inngang av et eller annet slag, så er nok det enkleste å kjøpe en separat forforsterker. Enten en av MM-type som foreslått ovenfor, eller en som takler både MM og MC, som f.eks. denne. Endret 5. november 2009 av nebrewfoz
Bikeridr Skrevet 5. november 2009 Skrevet 5. november 2009 @nebrewfoz: Her tror jeg du tar bittelitt feil. MC-pickup'er fås både som "hi-output" og "low-output". Jeg har flere forsterkere og alle har knapp for MM/MC. Det som skjer hvis du skifter mellom MM/MC er at lyden blir mer "bass'ete" ved bruk av en MM pickup og skru forsterkeren til MC. I tillegg er "low-output" MC pickup'er svært dyre, så jeg tviler sterkt på at denne spilleren med 150-kroners pickup er MC. Men til TS, kanskje denne kan være mer aktuell da? Den har MM/MC velger, i tillegg til USB, så du får det direkte inn på PC'n din.
nebrewfoz Skrevet 5. november 2009 Skrevet 5. november 2009 Jeg aner ikke hva slags pickup som sitter i TS' platespiller, det var derfor jeg anbefalte TS å enten finne ut av det eller velge en forsterker som takler både MM og MC.
spetwols Skrevet 5. november 2009 Forfatter Skrevet 5. november 2009 Takker for svar ! Men er det noen som kunne sende meg en link fra finn ? Vil gjerne ha en brukt mest fordi at jeg ikke har så mye penger. og at jeg føler det er litt mere sjarm og ha en gammel en,blir jo i mere stil med plate spilleren også.
Bikeridr Skrevet 5. november 2009 Skrevet 5. november 2009 Skal du ha en "gammel" forsterker, eller stereoanlegg, så tror jeg faktisk det er lettest og billigst å finne det på Fretex..
spetwols Skrevet 5. november 2009 Forfatter Skrevet 5. november 2009 Skal du ha en "gammel" forsterker, eller stereoanlegg, så tror jeg faktisk det er lettest og billigst å finne det på Fretex.. er ikke fretex bare klær da ?
nebrewfoz Skrevet 5. november 2009 Skrevet 5. november 2009 Skal du ha en "gammel" forsterker, eller stereoanlegg, så tror jeg faktisk det er lettest og billigst å finne det på Fretex.. er ikke fretex bare klær da ? Tydeligvis ikke ... Vareutvalget varierer fra butikk til butikk. Mange "gjenbruksstasjoner" i tilknytning til søppelplassene kan vel også ha slikt .. Men hva er du egentlig på jakt etter? Et stereoanlegg med forsterker & høyttalere? Bare en stereoforsterker? En forsforsterker som du kan bruke sammen med det anelgget du har nå? osv.
spetwols Skrevet 5. november 2009 Forfatter Skrevet 5. november 2009 ja jeg har plate spiller. Så jeg på jakt etter forsterker og høytalere.
nebrewfoz Skrevet 5. november 2009 Skrevet 5. november 2009 Hva med denne? (Spør selger om phonoinngang.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå