Gå til innhold

Canon Powershot G11 eller S90?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Med en stadig økende avhengighet av å ta bilder, vurderer jeg å oppgradere min Canon IXUS 80IS som "veske-kamera". Jeg har blitt bortskjemt av bildekvaliteten 5D-en leverer, men 5D-en kan jeg liksom ikke dra med meg overalt.

 

Jeg har lest litt på nett om Canon Powershot G11 og S90, men blir ikke så veldig mye klokere av å studere specs. Virker som det foreløpig er få anmeldelser der ute. Så jeg lurer på om noen har noen anbefalinger eller noen som har funnet noen seriøse sammenlikningsanmeldelser de kan linke til?

 

Har G11 noen soleklare fordeler, som bedre bilder? :) S90 er jo både mindre og billigere, og f/2 på vidvinkel...

 

Kommer jeg fortsatt til å bli superskuffet sammenliknet med 5D-en uansett, selv med bilder tatt under gode forhold, sånn at jeg like godt kan beholde IXUS-en? ;)

 

Hilsen BM "Ønsker både i pose og sekk"... :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sammenligning av spesifikasjoner:

http://www.digit.no/wip4/products/detail_c...56&ids=6957

 

Viktige forskjeller:

- S90 er betydelig billigere

- G11 har 28-140 mm objektiv (35 mm ekvivalent) og S90 28-105

- S90 har største blender f2 og G11 f2,8

- G11 har bedre macroegenskaper med nærgrense 1 cm ved største vidvinkel mot 5 cm hos S90

- G11 er har korteste lukkertid 1/4000s mot S90's 1/1600s

- G11 har kraftigere blits samt blitssko

- G11 har søker, S90 mangler søker

- G11 har dreibar skjerm

- S90 er veier halvparten av G11 og er betydelig mindre

 

Test av G11 finner du her:

http://www.digitalcamerareview.com/default...n+powershot+g11

 

Skal vi tro testen er bildekvaliteten noe av det aller beste som er å oppdrive for kompaktkamera med bildebrikke på størrelse 1/1,7":

Image quality from the G11 is the best overall of any compact digital I've ever reviewed - at 100% enlargements the images are quite clean, without the artifacts that seem to pop up to one degree or another in the other guys.

 

Min favoritt er G11 p.g.a. bedre macro, kortest lukkertid, bedre blits og blitssko, søker og dreibar skjerm. Spesielt dreibar skjerm i kombinasjon med ansiktsgjenkjenning har jeg sans for.

 

Så til dine spørsmål. Jeg tror du kan regne med at både S90 og G11 leverer vesentlig bedre bildekvalitet enn Ixus 80. Forutsatt at optikken i S90 holder tilsvarende kvalitet som i G11 tror jeg at bildkvaliteten hos G11 og S90 vil være ganske jevnbyrdig.

 

Under gode lysforhold og lav ISO tror jeg ikke du vil bli superskuffet hvis du sammenligner med 5D.

Endret av Oljens
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at S90 er et bedre valg. G11 blir stor og klumpete i forhold. G11 (og forgjengere) er kamera jeg ofte anbefaler til de som skal ha et avansert kamaera, men som ikke har krav på at kamera skal være veldig lite. Dette er mennesker som ikke ønsker seg en speilrefleks.

 

S90 har mer eller mindre samme bildekvalitet og har en lomme/veske vennlig størrelse.

 

Test av S90 hos The Luminous Landscape.

 

Tom

Lenke til kommentar
G11 blir stor og klumpete i forhold. G11 (og forgjengere) er kamera jeg ofte anbefaler til de som skal ha et avansert kamera, men som ikke har krav på at kamera skal være veldig lite. Dette er mennesker som ikke ønsker seg en speilrefleks.

Jeg er helt enig at G11 er for brukere som ønsker et solid og avansert kamera - og som ikke ønsker å dra på et speilreflekskamera. Brukere som ønsker et kamera som lett glir ned i en liten lomm bør kanskje vurdere S90.

 

Mine brukererfaringer med G11 etter å ha brukt den i 2 uker er at den likevel er lett å ta med seg. Jeg har kanskje store lommer. ;) Og stroppen til kameraet er grei slik at kameraet kan henge rundt halsen og innenfor jakka når man er ute i går.

 

G11 koster en del mer, men ytelsene er etter min mening helt topp. :thumbup:

Vil du ha et lite kamera som matcher ytelsene til 5D, så mener jeg at valget er soleklart: G11.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Under gode lysforhold og lav ISO tror jeg ikke du vil bli superskuffet hvis du sammenligner med 5D.
Jeg mistenker også at under disse forholdene så skiller ikke bildene fra Ixus eller powershot A modellene seg vesentlig fra S90. Hva angår Nikon Cafe, så er det vel ikke så rart med tanke på at Nikon ikke har noen verdig konkurrent i "kvalitetskompakt med manuelle funksjoner" segmentet. Forøvrig synes jeg at S90 er vanvittig overpriset. Synd at Canon ser ut til å kutte ut powershot A serien helt, for det var knallkameraer til fornuftig pris. Endret av mandela
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+149837134
Skulle jeg kjøpt kamera til det formålet så hadde jeg uten å blunke kjøpt Canon S90 selv.

Jeg har nå kjøpt meg S90. Fikk det i dag, betalte 3700 kr inkl frakt (Pixmania, 6 dager). Har stått til lading, så nå får vi se...

Kameraet er ment å være et supplement til min dSLR med tilhørende objektivpark.

Noen som har synspunkter på hvilken minnekorthastighet man bør gå for?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...