Gå til innhold

Ekstern blitz (EX270) og AF-hjelpelys?


Anbefalte innlegg

Har eit Canon EOS450D kamera, og eg kjøpte meg ein ekstern blitz (Speedlite 270EX)for nokkre veke sidan.

Men der kameraet tidlegare har brukt den interne blitzen for å få hjelp under fokusering, så er det ingenting som skjer no.

 

Har prøvd å leite litt i menyane, og under "Brukerfunksjoner" og nr 7, dvs Autofokus/drive AF-hjelpelys. Så kan eg velge mellom

0:Aktivt

1:Ikke aktivt

2: Kun ekst. blits emitterer.

 

Men det ser ikkje ut til å fungere på nokon av innstillingane?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EX-270 har ikke hjelpefokuslys sånn som de andre modellene har,og den har heller ikke ettl styring hvis jeg ikke tar helt feil.Så om det kan gi noen "preflash" før du tar bildet vet jeg sannelig ikke noe om.

De andre modellene gir et rødt hjelpefokuslys når du holder utløserbryteren halveis inne,helt til kameraet har fokusert.

Lenke til kommentar
EX-270 har ikke hjelpefokuslys sånn som de andre modellene har,og den har heller ikke ettl styring hvis jeg ikke tar helt feil.Så om det kan gi noen "preflash" før du tar bildet vet jeg sannelig ikke noe om.

De andre modellene gir et rødt hjelpefokuslys når du holder utløserbryteren halveis inne,helt til kameraet har fokusert.

 

Denne informasjonen er hentet fra http://www.the-digital-picture.com/Reviews...ash-Review.aspx

 

Canon Speedlite 270EX Flash 89' (27m)1 28mm, 50mm 90°/0° 2.6/3.9 sec Series of flashes E-TTL II Yes 2

 

Så det ser ut til å gå an å få den til å fyre av "series of flashes" og den har E-TTL II.

 

 

Men korleis?

Lenke til kommentar

Som andre allerede har påpekt så skal den blitsen kunne gi pre-flash for fokushjelp om du stiller "AF hjelpelys" enten til "0: Aktivt" eller "2: Kun ekst. blits emitterer."

 

Men, dette med "pre flash" både for internt og ekstern blits er noe man etter min mening bør styre langt unna. Om du tar bilder av mennesker så kan du være sikker på at i hvert fall noen blir *sinte* av den pre-flashinga. Og blir de ikke sinte så kan du være sikker på at de lukker øynene av den hersens pre-flashinga slik at de har øynene lukket i det du tar bildet. Det siste kan du unngå om du venter et sekund+ før du tar bildet etter å ha fokusert - men at folk blir sinte er vanskelig å unngå :)

 

Løsningen er å kjøpe en ekstern blits som bruker infrarødt lys for hjelpefokus, som for eksempel 430EX II. Da slipper du sinte mennesker med lukkede øyne på alle bildene dine! :thumbs:

Lenke til kommentar

Kanskje ein firmware oppdatering hjelper:

http://web.canon.jp/imaging/eosd/firm-e/eo...4/firmware.html

 

It includes the following improvements:

 

1.Supports AF assist beam feature of the new flash, Speedlite 270 EX, which is scheduled to be released in April 2009

In low light situations, the AF assist beam fires to assist with autofocusing.The AF assist beam does not fire if the firmware is Version 1.0.9 or earlier.

Lenke til kommentar

Har prøvd fleire innstillinger uten å få den til å fyre av blitsen for å fokusere.

 

Spook: Blitsen er kjøpt inn og betalt, og slik autofokushjelp vil nok hjelpe meg. At du føler du kan kaste den funksjonen på bussen, får ver opp til deg, men det er ikkje relevant i tråden her.

 

Blitsen blei btw valgt forran 430EX II pga den fysiske størrelsen.

 

 

Men er det ingen som veit kva som skal til?

Lenke til kommentar

Du har den nyeste firmware'n 1.1.0. ?

 

Bare et vilt forslag :)

 

Kamera står ikke i følgefokusmoduset,kan hende blitsen da ikke vil gi preflash.Du kan også prøve og resette kamera til fabrikkinnstillinger.

 

Er nok dessverre ikke så mange her som har erfaring med 270 EX'en,har faktisk lest endel men finner ikke noe relevant informasjon angående problematikken utenom og oppgradere kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...