Gå til innhold

Studiespes noe sjans innen IT?


EyN

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en elev fra Greveskogen Videregående skole. Går i første klasse og bare lurte på om jeg har tatt et godt valg.

 

Jeg liker IT og ting basert rundt grafikk/webdevelopement/spilldevelopement, osv. Faktisk alt som er basert på datamaskiner.

 

Jeg har tatt Studiespesialisering og er ikke noe god i matte, tror jeg kommer mest sannsynlig til å få 2 eller 3 på kortet, og det er noe jeg ikke er stolt av men får leve med. Jeg vet ikke om de forskjellige fagene rundt IT har noe matte, men fikk høre fra en god venn av meg oppi lofoten at det ikke var MATTE i visse IT avdelinger..

 

Så hvilke IT-avdelinger har jeg sjangs på?

 

MvH

 

EyN

 

PS: Har dere spørsmål får dere rope dem ut!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt 2 år på skole og 2 år i lære.

Da har du kun 1året på vgs med matematikk, og siden slipper du unna det.

Jeg tok 1 året på Service og samferdsel (Er en del økonomi der) men du stiller sterke til 2 året på IKT-servicefag for du får litt økonomi som er helt lik økonomien fra 1 året...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det finnes forskjellige utdannelser du kan velge uten at du behøver realfag. F.eks tilbyr Universitet i Bergen to fag (som jeg vet om) hvor du ikke trenger realfag, men hvor det tekniske også gjerne er av varierende grad.

 

Nye Medier - vet ikke mye om dette, men tror de driver endel med design, er også et par kurs om Java.

 

Informasjonsvitenskap - "kombinerer det beste fra IT, forskning og samfunn". Man må ta ett lite kurs som heter "Discrete Mathematics for Computers", men dette er i bunn og grunn et rent logikkfag og for en som ikke liker matte noe videre overlevde jeg dette faget ganske greit. Er mye databaser, programmering / systemutvikling og fokus på ymse informasjonssystemer, På master-nivå blir man skolert i mye IT teori, men det er også her endel programmering (noe du bør kunne før du begynner her). Jeg mener personlig at denne utdannelsen holder godt for en som setter kreativitet foran 0 og 1.

 

Går selv informasjonsvitenskap og ville ikke nølt et sekund om jeg skulle velge igjen. Jeg føler utdannelsen min gir meg mye av den samme bagasjen som tyngre IT-studier, samtidig som den gir meg mer teori, historie og generell forståelse av overordnede mål i bransjen eller prosessene den omgir seg med.

Endret av scavenger
Lenke til kommentar

Hmm.. Jeg har funnet ut at jeg har et litet talent innom photoshop, http://www.facebook.com/home.php#/photo.ph...p;id=1031315465

 

Jobber for www.jpx.no akkurat nå og tenker ikke slutte der.

 

Har fått en viss sans for økonomi siden jeg har startet å like P matte siden det går via regneark som oftest, og det er noe jeg trives godt med.

 

Vi får se om det blir noe IT, er ikke engang noe flink i det enda, men bare en tanke siden verden forrandrer seg mot dette yrket.

 

Noen mer forslag eller info er selvfølgelig akseptert!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er ikke mulig å bestemme at du er ikke er flink i matte så tidlig på vgs. Jobber du hardt med faget, gjør oppgaver og spør læreren når det er noe du ikke forstår vil du fort lære mye mer. Synes du at du ligger litt bak de andre i klassen må du gjøre litt ekstra innsats for å komme på plan med de. Uavhengig av om du får 2 eller 3 på prøver i dag kan dette bli både 4 og 5 ved årslutt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...