Gå til innhold

Hvilken rettigheter har jeg og hvordan skal jeg gå frem?


Kjelsli

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har levert inn en mobiltelefon til reparasjon da jeg mistet den i toalettet.

Det har nå gått over 2 uker, og det har ikke skjedd noe endring i statusen.

Forrige gang jeg hadde den på reparasjon gikk det 7 uker før jeg fikk den tilbake,

med samme feil.

 

Tidligere i dag var jeg hos Expert og sa at hvis det tar over 4 uker, så vil jeg kreve å få hevet kjøpet.

For forbrukerkjøpsloven sier nemmelig at reparasjonen skal skje innen rimelig tid. 2 uker er rimelig tid, 3 uker er lang tid,

og 4 uker er urimelig lang tid.

 

Da jeg nevnte dette med ekspeditøren lo han nærmest av meg. Først så nektet han for at det var en slik lov, og etter hvert

sa han at for å kunne heve kjøpet med denne loven,

Måtte jeg ha levert inn et produkt som fungerer.

Men da spør jeg meg selv: Hvem er det som leverer inn et produkt

til reparasjon, hvis det fungerer som normalt?

 

Jeg lurer på hvilken rettigheter jeg har ang. denne situasjonen, og hvordan jeg skal gå frem.

Og om det er noe forskjell når det er en forsikringssak.

 

Føler Expert ikke tar meg seriøst nok, og latterliggjør meg som kunde.

 

Mvh. Daniel K.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varen har ikke en mangel om den blir ødelagt av å bli mistet i toalettet (med mindre den er laget for å kunne tåle det). Så vidt jeg vet har ikke forbrukerkjøpsloven noe å gjøre med forsikringssaker. Jeg vil heller anta at man da må se på forsikringsvilkårene, og eventuelle lover som regulerer forsikringer. Det forundrer meg også om de ønsker å reparere en telefon som har falt i skittent vann. Vanligvis er det ingen verksteder som reparerer væskeskadde mobiler.

 

Og angående rimelig tid; det som går igjen i FTU-avgjørelser er vel rundt seks uker.

Endret av eught
Lenke til kommentar
Hei.

 

Har levert inn en mobiltelefon til reparasjon da jeg mistet den i toalettet.

Det har nå gått over 2 uker, og det har ikke skjedd noe endring i statusen.

Forrige gang jeg hadde den på reparasjon gikk det 7 uker før jeg fikk den tilbake,

med samme feil.

 

Tidligere i dag var jeg hos Expert og sa at hvis det tar over 4 uker, så vil jeg kreve å få hevet kjøpet.

For forbrukerkjøpsloven sier nemmelig at reparasjonen skal skje innen rimelig tid. 2 uker er rimelig tid, 3 uker er lang tid,

og 4 uker er urimelig lang tid.

 

Da jeg nevnte dette med ekspeditøren lo han nærmest av meg. Først så nektet han for at det var en slik lov, og etter hvert

sa han at for å kunne heve kjøpet med denne loven,

Måtte jeg ha levert inn et produkt som fungerer.

Men da spør jeg meg selv: Hvem er det som leverer inn et produkt

til reparasjon, hvis det fungerer som normalt?

 

Jeg lurer på hvilken rettigheter jeg har ang. denne situasjonen, og hvordan jeg skal gå frem.

Og om det er noe forskjell når det er en forsikringssak.

 

Føler Expert ikke tar meg seriøst nok, og latterliggjør meg som kunde.

 

Mvh. Daniel K.

 

I det du mista telefonen din i dass gikk vel rettighetene dine samme veien. Det er nå hverken en garanti eller reklamasjonssak.

 

Slik tolker ihvertfall jeg situasjonen, men for all del kan jeg ta feil.

Endret av JonTj
Lenke til kommentar
Varen har ikke en mangel om den blir ødelagt av å bli mistet i toalettet (med mindre den er laget for å kunne tåle det). Så vidt jeg vet har ikke forbrukerkjøpsloven noe å gjøre med forsikringssaker. Jeg vil heller anta at man da må se på forsikringsvilkårene, og eventuelle lover som regulerer forsikringer. Det forundrer meg også om de ønsker å reparere en telefon som har falt i skittent vann. Vanligvis er det ingen verksteder som reparerer væskeskadde mobiler.

 

Og angående rimelig tid; det som går igjen i FTU-avgjørelser er vel rundt seks uker.

 

Takk for hurtig svar :)

 

Jeg tenkte også på at det er forskjell mellom forsikring og garranti, men på den andre siden er det expert sit ansvar å få varen på verksted, og se til at den bli reparert/kondømt. Det skal vel uansett ikke ta 5-6 uker for å ikke reparere den i d hele tatt?

 

Forige gang tok det 7 uker++, og da hadde de bare formatert mobilen å sendt den tilbake med samme problemene. Frustrerende :wallbash:

 

Men med Bil er det slik at jeg får velge hvilket verksted som skal reparere en skade, hvis det er en forsikringssak. Er det slik med mobiler også?

 

 

 

I det du mista telefonen din i dass gikk vel rettighetene dine samme veien. Det er nå hverken en garanti eller reklamasjonssak.

 

Slik tolker ihvertfall jeg situasjonen, men for all del kan jeg ta feil.

 

Forsikringen dekker dette.

Endret av Dee-Key
Lenke til kommentar

Om forsikringen din dekker det, er en ting, men du har likevel ikke krav på å heve kjøpet bare fordi det tar lang tid å reparere/kondemnere telefonen din.

 

Du nevner bil - om du hadde kræsja bilen din, hadde det vel ikke vært selvsagt at du skulle få heve kjøpet bare fordi du hadde kjørt den i elva og det tok tid å fikse?

Lenke til kommentar
Om forsikringen din dekker det, er en ting, men du har likevel ikke krav på å heve kjøpet bare fordi det tar lang tid å reparere/kondemnere telefonen din.

 

Du nevner bil - om du hadde kræsja bilen din, hadde det vel ikke vært selvsagt at du skulle få heve kjøpet bare fordi du hadde kjørt den i elva og det tok tid å fikse?

 

hehe, nei du har vel rett i det :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Siden dette er en forsikringssak, er det vilkårene i forsikringen som regulerer hvilke rettigheter du har. Så du får nesten bare lese gjennom vilkårene, og se om det står noe der om det er noe tidsbegrensning på utbedring. Hvis ikke har du nok ikke mye du skulle ha sagt desverre. Uansett ender du nok opp med en ny telefon, da væskeskader ytterst sjelden blir reparert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...