Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forslag til endringer/forbedringer i anlegget mitt?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg føler at anlegget i bilen begynner å bli komplett nå,

men jeg har ikke veldig god peiling på alt som har med oppsett,

delefiltre og forsterkere å gjøre. Vil bare vite om noen har noen

forslag om endringer eller forbedringer jeg kan gjøre - ikke nød-

vendigvis innkjøp av masse nytt. Anlegget mitt består av følgende:

 

SPILLER: Pioneer DEH-1000mp

 

FRONTSETT: Alpine SPG-13CS 13cm Komponentsett (detaljer nedenfor)

http://www.caraudiocentre.co.uk/product_m-...ers_p-23887.htm

 

6x9" HØYTALERE (HATTEHYLLA): Clarion 300w treveis-høytalere (x2)

(har ingen flere detaljer på disse, men de skal være veldig bra

ifølge kollegaen min som kjøpte de på "supertilbud" 1000 kr.)

 

SUBWOOFER: Pioneer Champion Series (bilde/detaljer nedenfor)

http://www.soundsdynamic.co.za/ext.php?img...%20DVC,%201200W

 

SUB'en er koblet til en 2800w forsterker (1 kanals)

og gir skikkelig trøkk. Frontsettet er satt opp på

frontdørene, med diskantene høyere opp og

dette gir et fint lydbilde i bilen syns jeg...

 

Jeg skal skaffe meg en forsterker til

for å få maksimalt ut av alle høytalerne.

Spørsmål til folk som kanskje har litt mer peil:

 

 

1.) Åssen type forsterker burde jeg kjøpe til høytalerne?

(altså 4 eller 5 kanals, hvor mye watt, merke, osv.)

 

2.) Jeg har ikke koblet til delefilterne til frontsettet mitt,

en nabo som hjalp meg med det sa at man ikke trenger

det når man kjører det rett på spilleren (forløpig løsning).

Men burde de brukes uansett eller er det ikke noe vits

før jeg skal bruke forsterker på alle høytalerene?

 

3.) Er det noe annet som burde gjøre for å forbedre anlegget?

 

Takk på forhånd

for alle svar :)

 

 

Edit: Oppga feil spiller

Endret av Carisma_ftw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skaff deg nye naboer.

 

Jeg har ikke koblet til delefilterne til frontsettet mitt,

en nabo som hjalp meg med det sa at man ikke trenger

det når man kjører det rett på spilleren (forløpig løsning).

Men burde de brukes uansett eller er det ikke noe vits

før jeg skal bruke forsterker på alle høytalerene?

Om du ikke har brukt delefilteret når du koblet til diskantene, har nok de gått istykker allerede. Delefiltre skal alltid brukes sammen med diskanter! Har ingenting å gjøre med om det kobles på spiller eller ekstern forsterker.

 

Er det en 5-dørs Carisma du har?

 

Og a/d/s-monoblokka di gir ikke 2800watt, men rundt 700 på max... ;) så en vanlig 2-kanaler til å drive frontsettet vil fungere greit. 6x9"erne dine bak er nok mer til besvær lydmessig sett tror jeg.

Endret av transmedia.no
Lenke til kommentar

Delefilterene som følger med frontsettet MÅ brukes... har du ikke brukt det, så er nok diskantene dine ødelakt nå.

 

Du burde helt klart ha forsterker på frontsettet også, og kjøre høypassfilter på ca 80hz.

Forsterkeren til suben din er vel kanskje en A/D/S sak, og den er IKKE på 2800watt uansett hvordan man ser på det, snarere 280watt, så den ville jeg også byttet var jeg deg.

 

Spilleren din har vel bare 1 linjeutgang, så du må ha y-ledd for å bruke flere forsterkere.

Du trenger da en 2kanals forsterker til frontsettet ditt.

 

Høyttalerene baki burde egentlig kobles ut, men skal du bruke dem, så kjør dem på spilleren, og fade dem ned slik at du ikke hører dem foran.

Lenke til kommentar

Ødelagt er de sannsynligvis ikke om de fremdeles fungerer fint, men det er nok ikke bra for de å spille frekvenser som delefilteret er lagd for å fjerne.

 

Nå er det forskjell på diskanter hvor mye/lite de tåler å spille ned i frekvens så er ikke lett å si, men ville nok fått på delefilteret ja siden det tross alt er en grunn til at det er med settet ;)

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar

Diskanter er som sagt kun laget for å ta seg av de øvre delene av frekvensområdene, disse sammarbeider med midttonen, hvis du hører på midtone og diskant vær for seg(med delefilter selvsagt) vil du skjønne hva jeg mener.

Diskantene dine spiller nok fullrange de nå, og det er IKKE bra, hadde ikke skrudd på anlegget før du får installert delefilter om jeg var deg. Eneste gangen man ikke bruker delefilter er om man kjører aktiv deling, men da bruker man filteret i spilleren istedet.

 

Som sagt så sammarbeider midttone og diskant, derfor er det ikke veldig gunstig at disse er montert så langt fra hverandre, dette kan du kompansere for ved hjelp av tidskoregering, men det har ikke du mulighet for med din spiller. Dessuten må da diskant og midttone deles separat, altså aktiv deling. Dette er bare pirk for å få et optimalt lydbilde, det ligger mye i montering og hvordan ting er utført, sier ikke at det er noe katastrofe å gjøre det annerledes.

 

Jeg skal ikke si så mye om hva jeg hadde gjort hvis jeg var deg, for da hadde jeg byttet ut nesten hele anlegget, men det jeg vil anbefale deg er å først og fremst koble på delefilteret, samt kjøpt en forsterker til frontsettet, du klarer deg med en 2-kanaler på 2x65wrms, spørs litt hva planer du har fremover. Men gå for et annet merke enn a/d/s, gjerne focal,helix,dynabel osv, de pleier å være ganske safe. Spilleren kan med fordel byttes ut, men om du er fornøyd er det ingen grunn til det, er jo bare en linjeutgang på den så du må som sagt ha en y split.

 

Jeg hadde også byttet ut 6*9 og kanskje kjørt noen coax høytalere i bakdørene eller noe, men er veldig mye delte meninger om dette punktet, mange vil ikke ha lyd i bak i det hele tatt, men som sagt er en smaksak.

Lenke til kommentar
Nå må vi snart begynne å fordele forum-oppgaver her, Cossie... ingen vits for meg å bruke tid her om du skal dra Copy & Paste på alt jeg skriver... :D

 

Hehe ja.... blir litt teit når begge skriver samtidig, men det skjer jo innimellom da ;)

Men det er godt å se at vi er ca enige da, hehe...

 

Og bare for å ha sagt det, så kopierte jeg ikke teksten din :p

Lenke til kommentar
Delefilterene som følger med frontsettet MÅ brukes... har du ikke brukt det, så er nok diskantene dine ødelakt nå.

 

Du burde helt klart ha forsterker på frontsettet også, og kjøre høypassfilter på ca 80hz.

Forsterkeren til suben din er vel kanskje en A/D/S sak, og den er IKKE på 2800watt uansett hvordan man ser på det, snarere 280watt, så den ville jeg også byttet var jeg deg.

 

Spilleren din har vel bare 1 linjeutgang, så du må ha y-ledd for å bruke flere forsterkere.

Du trenger da en 2kanals forsterker til frontsettet ditt.

 

Høyttalerene baki burde egentlig kobles ut, men skal du bruke dem, så kjør dem på spilleren, og fade dem ned slik at du ikke hører dem foran.

 

Nå har jeg koblet til delefilterne - også kjører woofer og tweeter ut fra dem :)

Det har gått bra med diskanten *puh* Jeg skal få forsterker til frontsettet senere,

har ønsket meg det til jul så jeg venter til da. Men hva er høypassfilter? Selvfølgelig

skal jeg bruke høytalerne baki, ellers vil ikke de som sitter baki høre annet enn bass. Uaktuelt det as...

 

 

Ødelagt er de sannsynligvis ikke om de fremdeles fungerer fint, men det er nok ikke bra for de å spille frekvenser som delefilteret er lagd for å fjerne.

 

Nå er det forskjell på diskanter hvor mye/lite de tåler å spille ned i frekvens så er ikke lett å si, men ville nok fått på delefilteret ja siden det tross alt er en grunn til at det er med settet ;)

 

Brukte de ikke etter jeg så svarene jeg fikk her, og nå har jeg fått på

delefiltere så det er i orden :) De klarte seg fint. Det er jo Alpine dette,

så det er kvalitet. Og dette frontsettet er lagd for å tåle høyt volum, osv.

 

Jeg skal ikke si så mye om hva jeg hadde gjort hvis jeg var deg, for da hadde jeg byttet ut nesten hele anlegget, men det jeg vil anbefale deg er å først og fremst koble på delefilteret, samt kjøpt en forsterker til frontsettet, du klarer deg med en 2-kanaler på 2x65wrms, spørs litt hva planer du har fremover. Men gå for et annet merke enn a/d/s, gjerne focal,helix,dynabel osv, de pleier å være ganske safe. Spilleren kan med fordel byttes ut, men om du er fornøyd er det ingen grunn til det, er jo bare en linjeutgang på den så du må som sagt ha en y split.

 

Jeg hadde også byttet ut 6*9 og kanskje kjørt noen coax høytalere i bakdørene eller noe, men er veldig mye delte meninger om dette punktet, mange vil ikke ha lyd i bak i det hele tatt, men som sagt er en smaksak.

 

Ok, hvorfor ville du bytta ut nesten alt? Er du tilhenger av andre merker enn Pioneer,

Alpine og Clarion kanskje? Nå har jeg hvertfall montert på delefiltre og er fornøyd med

lyden foran, gleder meg til å få koblet frontsettet til forsterker senere (blir vel til jul) :)

 

Angående 6x9 høytalere er jeg litt uenig, i og med at jeg vil at diskant/mellomtone

skal høres cirka like godt overalt - jeg vil at lydbildet skal komme godt frem uansett

hvor i bilen man er. Tenker ikke bare på åssen det høres ut foran i bilen selvom det

er noe av det viktigste. Også får jeg ikke montert i dørene fordi de bakdørene ikke er

bygd ut slik at det går, jeg må vel isåfall bytte ut hele dører e.l. og det gidder jeg ikke.

Endret av Carisma_ftw
Lenke til kommentar
Og hvis passasjerene baki bare hører bass, så er frontsettet ditt feilmontert ;)

Skal du på død og liv ha høyttalere i hatthylla, så må de skjermes slik at de ikke påvirkes av suben. Du bør også fade dem ned, slik at du ikke hører dem foran....

 

Ja jeg skal nok ha de der. De er forsåvidt litt skjermet i-og-med at de er

rett bak nakkestøttene, men det er vel ikke nok ell? Jeg bruker fade som

står på F3 eller F4, men da fades jo sub'en også... Jeg skjønner hva dere

mener, men jeg personlig liker å høre både lyden bak og foran cirka like

mye selv når man sitter foran så kommer det fra alle kanter - nesten som

et suround system. Hver sin smak, som man sier ;) Men nå er frontsettet

jeg kjøpte relativt bra Alpine 13cm, og med forsterker blir det nok knall :)

Endret av Carisma_ftw
Lenke til kommentar

Joa stemmer det. Men syns fortsatt ikke det spiller stygt,

er jo et forholdsvis stort bagasjerom da, ser cirka slik ut:

 

 

----------------------------------------

<<6x9>>>>_______<<<<6x9>>

 

 

 

<<<<<<<<________>>>>>>>>

----------------------------------------

 

Det er satt opp symetrisk, rundt magnetene til 6x9'ene er det ganske stor plass.

Basskassa er som du ser plassert i midten, med høytaleren vendt ut mot lokket

(det er altså en lukket basskasse med den store magneten vendt inn mot setene.

 

Hjelper det eller? :)

 

 

EDIT: Det ble dårligere tegning enn jeg mente å lage men håper du skjønner sånn cirka... :)

Endret av Carisma_ftw
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...