Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forslag til endringer/forbedringer i anlegget mitt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ok. Jeg forstår dette, fordi jeg testet å koble ut 6x9 og det hørtes ganske bra ut at bassen kom bakfra, MEN i baksetet hørtes det ikke så veldig bra ut - for mye bass. Men dette vil kanskje endre seg når jeg skaffer meg en bra forsterker til frontsettet? :)

 

Hvis du hører at bassen kommer bakfra, så har du feil innstillinger på (møkka)forsterkeren din...

Skal du på død og liv ha 6x9 baki, så bør de ha slike kasser du sbakker om ja, men det har ikke noe for seg hvis du fjerner suben, da må du opp i kasser på rund 50 liter pr stk skal det bli bra ;)

Lenke til kommentar
Ok. Jeg forstår dette, fordi jeg testet å koble ut 6x9 og det hørtes ganske bra ut at bassen kom bakfra, MEN i baksetet hørtes det ikke så veldig bra ut - for mye bass. Men dette vil kanskje endre seg når jeg skaffer meg en bra forsterker til frontsettet? :)

 

Hvis du hører at bassen kommer bakfra, så har du feil innstillinger på (møkka)forsterkeren din...

Skal du på død og liv ha 6x9 baki, så bør de ha slike kasser du sbakker om ja, men det har ikke noe for seg hvis du fjerner suben, da må du opp i kasser på rund 50 liter pr stk skal det bli bra ;)

 

 

Slik forsterker er det http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...amp;areaId=1412 - se på bilde 2, er det der jeg må endre innstillingene på møkkablokken? Nei har bestemt meg for ikke å fjerne suben, men skal beholde 6x9 og få en kompis til å bygge ett par bra kasser som passer inn. De trenger ikke være no større enn de kassene jeg linka til?

Lenke til kommentar

Harman kardon lager bra forsterkere, så det er et trygt kjøp.

http://bilstereo.no/m/shop/?produkt=4066&a...;id=&vn=736

 

LPF på forsterkeren din, bør stilles til ca 80hz, og når du får forsterker til høyttalerene dine, så setter du HPF filteret på den på 80hz også ;)

 

Foresten en fin annonse den fra finn.no.... 28000watt faktisk, hehe...

Forsterkeren yter kanskje 500watt rms...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Den har 2x4ohm spole ja, så hvis du har 1stk av den suben, så kan du bruke den 5kanaleren... Blir litt snaut med effekt til suben, men det burde funke greit.

 

Siden det blir litt snaut, skaffer jeg først bare en 2- el. 4-kanalsforsterker til høytalerne

og bytter ut monoblokken med en bedre seinere. Nå skal jeg sette igang med å lage noen

kasser til 6x9-høytalerne så de gir litt bedre lyd enn de gjør nå. Noen tips før jeg starter?

(og ikke "bare kast ut 6x9-erne isteden!") Har nå kjøpt sillikonlim, også skal jeg

måle opp rundt i bagasjerommet og kjøpe inn sponplater, filt, osv :) Noe mer?

Endret av Carisma_ftw
Lenke til kommentar
Silikonlim?? hva er det??

Hadde kanskje vært bedre med sponplatelim til sponplater eller??

 

Skal du lage kasser for å FORBEDRE lyden i 6x9" så burde du minst ha 40 liter pr.stk.

Skal du gjøre det for å skjerme dem fra suben, så holder det med 5 liter+... og da bør du også kjøre høypassfilter på dem ;)

 

Jada det også. Men silikonlim er et lim som gjør at det blir en tett hinne (bra å bruke for å tette sprekker, osv.)

 

Jeg gjør det hovedsaklig for å skjerme dem fra sub'en osv. og det er vel lurt?? Det forbedrer vel lyden litt også?

 

Skal kjøre høypassfilter på dem også ja :) Dette blir vel når jeg får kjørt dem gjennom en 4-kanalsforsterker...

Lenke til kommentar
Spørsmål: Vil denne forsterkeren funke bra til høytalerne (evt. bare front)?

 

Ja, den forsterkeren funker greit....

Så det er en tube med silikon du har kjøpt, av samme type som feks brukes i hjørnene på et fliselakt bad... ;)

En tube fugemasse hadde holdt lenge, og er sikkert billigere også, men men, det er jo ikke skadelig å bruke silikon heller.

Lenke til kommentar

Har kjøpt 4-kanals alpine forsterker (brukt) og montert det opp

så nå er nok jeg ferdig med innkjøp for en stund, blir vel bare evt.

å kjøpe ny og bedre monoblokk etterhvert men forløpig er jeg fornøyd.

Men nå skal jeg ganske sikkert bytte bil, og i den tror jeg at jeg dropper

6x9-høytalere i hattehylla, for da må jeg skjære, osv. og det blir ikke fint.

 

Bilder (tatt da jeg så på bilen):

 

post-195907-1259072015_thumb.jpg

 

post-195907-1259072239_thumb.jpg

 

post-195907-1259072121_thumb.jpg

 

post-195907-1259072159_thumb.jpg

 

:)

Endret av Carisma_ftw
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja jeg ser den, det med stasjonsvogn har jeg tenkt på. Men fant ut at jeg tror sedan kler meg bedre. Synes den ser like bra ut, men sedan er mer gutt-rundt-20års bil. Ræva på sedan er veldig fin, men stv. ser mektigere ut. Eneste jeg må ha plass til er to forsterkere og en 12" basskasse i bagasjerommet :thumbup:

 

Falt for bilen må jeg si :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...