Gå til innhold

spørsmål anngående revejakt og åte!


Anbefalte innlegg

jeg var ute å prøvde å lokke rev i dag, hadde den på 40-50 meters hold midt ute på et jorde, fikk ikke tid til å gjemme meg i et kratt når jeg så den.. :p Men det var for langt hold for hagla mi! :p har ei rifle også, men har ikke noe ammo igjenn.. :p skal kjøpe mer på mandag! :)

 

det jeg lurte på er: Hva er den mest effektive revejakta uten hund? :)

 

og hvor kan jeg få tak i et passende åte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dra til en revegård i nærheten å kjøp det föret de bruker der, det pleier å fungere.

 

Hvis du kjenner noen storviltjegere så spør om du kan få vom, bein, hoder osv.. Det fungerer også.

 

Jo jævligere luft, jo mer rev får du!

 

tusen takk for svar! ;)

 

lurer også på hvordan jeg skal flå reven! :S hvordan behandle skinnet osv? tenkte å henge det opp på veggen! :)

Lenke til kommentar

Legg den på rygg med bakenden mot deg, strekk ut bakbeina og skjær et snitt fra midterste tredepute, ned langs bakbeinets bakside og ovenfor endetarmsåpningen, og videre ut i det andre bakbeinet på samme måte. Flå løs labber og klør (klipp beina med tang så langt ut som mulig) og flå ned bakbeina. Flå deg så langt bak at du får tak rundt halen, løsne rundt halerota, og dra halebeinet ut av skinnet. Legg et snitt langs baksiden av begge frambeina på samme måte som på bakbeina, men her skal ikke labbene være med. Løsne skinnet på frambeina. Heng reven opp etter bakbeina, og dra skinnet av kroppen. Du må antakelig bruke kniven litt enkelte steder (spes. rundt frambeina). Flå deg ned til hodet. Her må du bruke kniven. Flå så langt at du begynner å se ørebrusken. Skjær av ørebrusken nede ved hodebunnen. Følg med når øynene kommer, og skjær godt inntil hodebunnen her også (øyevippene skal være med skinnet). Det samme gjelder rundt kjeften, dvs leppene. Skjær av nesebrusken når du har kommet så langt, og vips er du ferdig.

 

Så må du flå ut ørene, splitte halen, renske skinnet for kjøttslingser og fett (grovrens det først, gni fin sagflis inn i fettet, og ta fettet med en slø kniv eller lignende noen dager etter). Til sist må du gni inn skinnet godt med sagflis og henge det på ei tane med hårene inn den første tida, og snu det når det har fått ei bra tørkehinne. Bruk tegnestifter til å feste opp skinnet.

Lenke til kommentar

takker! :) satser på å få skutt rev i år! ^^

 

Legg den på rygg med bakenden mot deg, strekk ut bakbeina og skjær et snitt fra midterste tredepute, ned langs bakbeinets bakside og ovenfor endetarmsåpningen, og videre ut i det andre bakbeinet på samme måte. Flå løs labber og klør (klipp beina med tang så langt ut som mulig) og flå ned bakbeina. Flå deg så langt bak at du får tak rundt halen, løsne rundt halerota, og dra halebeinet ut av skinnet. Legg et snitt langs baksiden av begge frambeina på samme måte som på bakbeina, men her skal ikke labbene være med. Løsne skinnet på frambeina. Heng reven opp etter bakbeina, og dra skinnet av kroppen. Du må antakelig bruke kniven litt enkelte steder (spes. rundt frambeina). Flå deg ned til hodet. Her må du bruke kniven. Flå så langt at du begynner å se ørebrusken. Skjær av ørebrusken nede ved hodebunnen. Følg med når øynene kommer, og skjær godt inntil hodebunnen her også (øyevippene skal være med skinnet). Det samme gjelder rundt kjeften, dvs leppene. Skjær av nesebrusken når du har kommet så langt, og vips er du ferdig.

 

Så må du flå ut ørene, splitte halen, renske skinnet for kjøttslingser og fett (grovrens det først, gni fin sagflis inn i fettet, og ta fettet med en slø kniv eller lignende noen dager etter). Til sist må du gni inn skinnet godt med sagflis og henge det på ei tane med hårene inn den første tida, og snu det når det har fått ei bra tørkehinne. Bruk tegnestifter til å feste opp skinnet.

 

og da lukter det ikke dritt når jeg skal henge det opp på veggen eller? xD :)

Lenke til kommentar
Kom over denne fra NJFF, der er jo endel info om både forskjellige jaktmetoder og valg av ammunisjon.

 

La meg nå be deg om å passe godt på avstanden når du bruker hagle, ingen rev fortjener å bli skadeskutt og løpe rundt i skogen i timesvis med hagl innabords.

er ikke den som skyter så fort jeg ser reven! ;) hadde den på 40 meter uten å skyte! ;) skal ha den på rundt 20 før jeg tar den med hagla! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...