Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med BlueScreen i ny og ne ....


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har anskaffet meg en ny PC. PC'en består av følgende komponenter :

 

Asus Rampage II Extreme, Socket 1366

Intel i7 950, 3.066 GHz (Ikke overklokket enda)

Noctua NH-U12P SE1366 CPU-Vifte

12 GB OCZ Platinum XTC DDR3 1600MHz (2x 6GB Kit)

OCZ 650 Watts Strømforsyning

3x Corsair SSD Performance P128 2,5" 128GB (Kjøres i RAID 0)

2x Seagate Barracuda 7200.11 1,5TB (Kjøres i Raid 0)

Sapphire Radeon 4870x2 2GB GDDR5

 

Så til problemet:

 

Under vanlig windows bruk så fungerer PC'en helt fint. Men oppdager at PC'en i ny og ned får BSOD (BlueScreen). Dette skjer hvis PC'en blir stående veldig lenge stand-by. Hvis jeg f.eks lar PC'en stå på over natta så våkner jeg til en omstartet PC som har fått bluescreen.

 

I tillegg så har jeg merket at hvis jeg kjører et spill som er litt krevende så bluescreener maskinen.

 

Meldingene virker til å være relatert til disk.

 

Her er en typisk BSOD:

 

Datamaskinen startet på nytt etter en feilkontroll. Feilkontrollen var: 0x00000109 (0xa3a039d89f54c8e3, 0xb3b7465ef1d2db7d, 0xfffff88000eeab68, 0x0000000000000001). Dump ble lagret i: C:\Windows\MEMORY.DMP. Rapport-ID: 102409-13462-01.

 

 

 

Det første som slo meg var at dette var relatert til den kjente problemstillingen til Seagate diskene. Men har nå sjekket firmware på dem, og de kjører siste CC firmware.

 

Forsøkte så å installere et krevende spill (GTA4) på lokal disk (Corsair SSD), og får samme problemstillingen.

 

Det rare er at når maskinen gjør en omstart (BSOD), så stopper bios veldig lenge på begge Seagate diskene. Den blir stående i 10-15 sekunder, og så hører man at diskene summer/starter opp. Dette skjer KUN etter en BSOD vell og merke.

 

Vet ikke helt hvordan jeg skal løse problemstillingen her. Temperaturen i PC'en er fin. CPU ligger på ca 38-42 grader maks. Minne virker helt greit etter å ha kjørt memtest. Virker som om dette har enten med skjermkortet eller harddiskene å gjøre.

 

Hadde satt pris på om noen hadde et forslag til hva som kan løse problemstillingen :)

 

 

Mvh

 

z00l

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...