Gå til innhold

Suge eller blåse gjennom radiatoren? Hva er mest effektivt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv foretrekker jeg å suge :D

 

back to topic. Suging eller blåsing varierer fra oppsett til oppsett. Det beste er nok å prøve begge deler, og da finner du hva som er best.

 

Men jeg tipper at hvis man har en varm kabinett temperatur så kan det være lurt å suge, for å blåse varm luft fra kabinettet gjennom radiator kan jeg ikke tenke meg at kjøler så veldig mye.

Lenke til kommentar

ettersom lufta inni pc'en vil være varmere enn lufta utenfor kabinettet somregel vil nå jeg påstå at det beste er å la viftene stå på utsiden av kabinettet med radiatoren innenfor hvor viftene blåser utvendig luft inn i kabinettet gjennom radiatoren.

 

I microplex sitt ferdikjøpte vannkjølingskabinett har de valgt å la 2 blåse og en suge.. jeg snudde den siste slik at alle 3 blåste..

vant på det altså.

bruker da 3 vifter i halv hastighet som da bortimot er støyfrie med glimrende kjøling. 2 støysvake vifter på full pupp bak maskinen for å få ut lufta inni maskinen..

skal det suges så sga det pigede vera bra tett mellom radiatoren og vifta også da.

 

eks. brenner du deg på fingen... hva er best.. blåse på fingen eller suge luft te ten store gullmedaljen for å avlede varm luft som kommer fra fingen ??

 

tror du blåser jeg

Lenke til kommentar

Har prøvd litt forskjellig. Det som har fungert best til nå er radiatoren nede foran og skrudd fast i kassa. Vifta sitter på innersiden og suger luft gjennom radiatoren.

Men en ting som får ganske stort utslag både med tanke på støy og effekt er å ha litt avstand mellom vifta og radiatoren.

Sjøl ofra jeg en billig Titan-vifte og monterte ramma mellom.

For å få det helt tett mellom ramma og radiatoren kan man feks bruke tettningslist for dører.

Lenke til kommentar

Aksialviftene vi gjerne bruker, har gjerne best effekt når den får suge gjennom radiatoren. Viftebladenes fasong er laget slik at de tåler et høyere undertrykk på sugesiden, kontra mottrykk på trykksiden. Blir mottrykket for stort kan man risikere at vifta delvis "staller", med en vesentlig reduksjon av luftmengde som følge av dette.

 

Har man en radiator med tett stuktur, dvs små åpninger mellom kjøleribbene, vil vifta definitivt være mest effektiv om den monteres sugende.

Lenke til kommentar

Har ingen erfaring med AC EVO radiatorer. Men skal du være på den trygge siden bør du uansett la viftene suge luft gjennom radiatoren.

 

Det finnes (noen irrelevante?) innlegg i denne tråden, som henviser til varm luft fra kabinettet etc. Dermed bringes det inn forhold av en annen karakter, men disse har da slett ikke noe med vifta´s effektivitet og montasje å gjøre!

 

Kozesmurf er nok også litt på jordet i sin "blåse på fingeren"-teori, den hører vel helst hjemme i barndommens opplevelser? :D

Tror det kanskje er klokest å overse den...

 

Bach har derimot et meget godt poeng ved å trekke inn fordelen med en spacer (Titan-ramma) mellom vifte og radiator. Det man da oppnår er å redusere blindfeltet under viftesenteret, og derved også sørge for en bedre og mer homogén luftstrøm gjennom radiatoren. I prinsippet; Jo større avstanden er mellom vifte og radiator, jo bedre. Uten at man dermed behøver å overdrive dette da! Har man 20 til 50mm avstand fra vifteboss til radiator, er mye gjort...

 

Og det er da "pigede" ikke noe problem å få det tett nok mellom radiator og vifte, med passende tetningslister og litt fantasi. Eller hva, Kozesmurf?

Lenke til kommentar

Trenger man "luft" mellom radiator og vifte da egentlig? Har ikke så mye plass å gå på i høyden slik at dette tror jeg ville bli ugunstig for meg.

 

Ser at Aqua Computer har avbildet sin radiatorløsning ( http://www.aqua-computer-systeme.de/prodim...detotal_500.jpg ) med viftene skrudd dirkete til radiatorern.

Disse er vel også ment for å suger lufta gjennom radiatoren.

Lenke til kommentar
Selv foretrekker jeg å suge  :D

Øh... :o

 

Men, men..jeg har 3 vifter i mitt oppsett, hvorav 2 suger inn luft utenfra kabbiset og 1 suger ut luft. Synes at dette fungerer best. Siden radiatoren min er "avskilt" fra resten av systemet så får jeg da fjernet varm luft som ikke forsvinner på andre måter. Ligger alltid under 35 C, samme om det er load eller ei.. :D

Lenke til kommentar
Trenger man "luft" mellom radiator og vifte da egentlig?

 

Du trenger ikke, men det er absolutt å anbefale. Grunnen er vel egentlig ganske innlysende. 120mm viftene har en motor i midten på ca 4cm i diameter. Monterer du vifta helt inntil radiatoren vil dette "dødområdet" kjøle vannet veldig dårlig. I tillegg så er det jo slik at viftebladene pusher mest luft ytterst. Som Skrue påpeker så vil en spacer gjøre at du får en mer homogén luftstrøm gjennom radiatoren og dermed utnytter du radiatoren din bedre. Dette gjelder også Aquacomputer sin som du viser til. Måten de har montert viftene på (uten spacer) er langt fra optimalt.

 

Når det gjelder denne fingeren er det veldig mye mer som spiller inn. f.eks kan du konstentrere luft"strålen" om et lite punkt (der du har brent deg). Du klarer også å blåse mye mer luft enn du klarer å suge. Slik er det ikke med viftene våre.

Lenke til kommentar
Trenger man "luft" mellom radiator og vifte da egentlig? Har ikke så mye plass å gå på i høyden slik at dette tror jeg ville bli ugunstig for meg.

 

Ser at Aqua Computer har avbildet sin radiatorløsning ( http://www.aqua-computer-systeme.de/prodim...detotal_500.jpg ) med viftene skrudd dirkete til radiatorern.

Disse er vel også ment for å suger lufta gjennom radiatoren.

 

Vel, trenger? Det vil selvsagt fungere med en direktemontasje også, som A.C. har gjort.

Men løsningen er ikke optimal, strømningsmessig sett, og vil i verste fall også kunne gi noe mere støy. Dette er i stor grad avhengig av hastigheten på vifta. Men om man virkelig "klør" etter å få greie på effekten av dette, kan man gjøre følgende forsøk: Kjør vifta på normal hastighet, og før så hånden langsomt mot sugesiden på vifta. Jo nærmere du kommer, (1-2cm), jo mer vil vifta støye! Dette vil imidlertid kunne variere mellom de forskjellige viftetyper.

A.C. bruker antageligvis 12v vifter, og disse har som regel et mindre senter som dermed gjør blindsonen mindre, enn hva som er tilfellet for de 230v viftene jeg sjøl liker å bruke. De fleste 230v vifter har et senter på ca 60mm, og monterer man en slik direkte på en 120x120mm radiator sier det seg selv at man blender en del av arealet på radiatoren.

 

Hvor mye dette betyr i praksis tør jeg ikke si noe om, men ettersom radiatoren (og vifta) nærmest er alfa og omega for resultatet / temperaturen, ville jeg i alle fall sørget for å gjøre forholdene så gode som mulig. :)

Lenke til kommentar

Hmmm. Dere har nok helt sikkert rett i dette med at det bør være "litt" avstand mellom vifte og radiator for optimalt luftsug.

 

Har 11 cm klaring i høyden. Radiatoren er 5,0 cm tykk. Papstviftene ca. 2,5 cm brei. Legger jeg på...la oss si ei vifteramme i tillegg vil jeg knapt ha 1 cm klaring (på ca 1/2 radiatorblokka). Gjør bruk av plassen til de 2 øverste 5 1/4" slottene i mitt LianLi PC6099B.

 

1 cm vil kanskje uansett være nok klaring? Hmmrf...vurderer nesten kjøp av større kabinett :)

 

Edit:

Når jeg studerer bilder nærmere ser det faktisk ut at radiatorern er konsturert for at vifta kan skrus direkte på. Er antagelig ca. 1 cm avstand fra viftemotasjen til rillene. Blir jaggu ta meg stadig mer og mer imponert av AC.

http://www.aqua-computer-systeme.de/prodim...peunten_500.jpg

En gummipakning der så trur jeg det skal bli bra :)

Lenke til kommentar
Kozesmurf er nok også litt på jordet i sin "blåse på fingeren"-teori, den hører vel helst hjemme i barndommens opplevelser?  :D  

Tror det kanskje er klokest å overse den...

Og det er da "pigede" ikke noe problem å få det tett nok mellom radiator og vifte, med passende tetningslister og litt fantasi. Eller hva, Kozesmurf?

 

Smagen som behagen... men slida på guttar..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...