Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows XP blir korrupt stadig vekk, annet av filer også korrupt


Anbefalte innlegg

Heisann folkens, har en Shuttle PC jeg nå har brukt i 1 års tid, og har stadig vekk problemer med den..

 

Alt fra at Windows fryser, til at det oppstår uforklarlige korrupte filer i systemet som medfører til problemer under oppstart, at det står at det mangler system filer o.l.. Det står 2 PCI-ex Nvidia 9500 GT skjermkort i denne lille shuttelen, så jeg fornemmer at varmen kan skape problemet, i tillegg har jeg fått høre at ram brikkene er årsaken, men ser fortsatt problemet etter å ha byttet ram.. Har også kjørt memtest uten noen problemer på begge ram brikkene..

 

  • Relevant informasjon om maskinvare og operativsystem.

Windows XP, under Shuttle XPC med Intel Core 2 Quad Q9550 2833 mhz, 2x Crucial Ballistix 2048mb DDR ram, 2x Nvidia 9500 GTX skjermkort, 3 SATA2 harddisker.

  • Når oppstod problemene? Installerte du noe maskinvare eller programvare rett før?

Innen de 6 siste mndene, har hatt pcen cirka ett år nå.. Nei, har hatt samme hardware og programvare siden start..

  • Forklar mest mulig om problemet, og hvis du får en feilmelding, hva står det der?

Blåskjerm av Windows XP er det starter med, så etter restart (rekker ikke å se hva det står i BSOD'en før restart), kan det være korrupte oppstarts filer som gjør at pcen nekter å gå inn i windows, eller at den går inn i windows, men like før login skjermen kommer, kommer blå skjerm på nytt, eller windows bare fryser..

  • Har du nylig søkt etter virus og spyware/adware med ett oppdatert antivirusprogram og antispywareprogram? (Har du ikke dette, så har vi en flott kategori for sikkerhet her på forumet, hvor du kan få hjelp.)

Ja, ingen virus eller spamware av noe sort..

  • Har du nyeste drivere til all maskinvaren din?
    (For å laste ned nye drivere må du gå til produsentens offisielle hjemmeside.)

Ja..

  • Har du lastet ned alle oppdateringer til Windows?

Ja..

  • Er du sikker på at all maskinvare fungerer bra? F. eks. er en av de vanligste grunnene til at PC-en skrur seg av selv at CPU-viften (prosessorviften) eller PSU-viften (strømforsyningsviften) er defekt, slik at prosessoren blir for varm.

Nei, det er det jeg fornemmer at det kan være noe med..

 

 

Noe hjelp folkens?

 

 

System informasjon og temperatur informasjon:

 

sysinfoq.jpg

 

 

systemtemp.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan jo si at du har mye utstyr stappet inn i et lite kabinett, men jeg kan ikke se noe galt med de temperaturene hvis de er riktige. Det eneste er GPU temperaturene som kanskje er litt høye hvis det er null belastning på GPUene.

 

Temperaturene på HDene dine ser helt greie ut, så jeg tviler på at det er snakk om varmeproblemer. Jeg har selv 5 HDer tett sammen og har ikke noe varmeproblemer i det hele tatt. Men jeg har jo et stort kabinett da, Storm Sniper kabinett.

 

Det beste er om du kan poste de feilmeldingene du får ved BSOD. Som PerB sier, slå av automatisk omstart.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Hei Tom, Larsa her :p

 

Har du prøvd å oppdatere bios på PCen din, jeg går ut ifra at du har en Shuttle SX38P2 PRO

da det er den eneste jeg kan finne med SX38 i navnet, hehe.

 

Hvis du går inn på denne linken http://global.shuttle.com/download03.jsp?PI=638&OS=4

 

Last ned den nyeste biosen derfra, jeg ser at f.o.m bios versjon SX38S10N.BIN så fikser denne noe DRAM timings feil. Om minnebrikkene har feil timings, så kan det være nok til å skape blåskjermer som kommer og går som de vil.

 

Lurt å ta en re-formatering etter å ha gjort dette, for å unngå software feil :)

 

Edit: Trykk på utilities, å last ned Winflash for å laste flashe til ny bios i win. Men vil anbefale å gjøre det i dos, i tilfelle kræsj når du flasher

Endret av Donald Duck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...