Gå til innhold

Ny router med lang rekkevidde


Nora90

Anbefalte innlegg

Her er problemet mitt:

Jeg og samboeren bor i en kjellerleilighet (ikke helt under bakken) ved siden av broren hans. Fordi det ikke er noen ledig linje slik at vi kan få bredbånd får vi lov til å bruke brorens. Men vi trenger en ny router fordi vi ikke får sterke nok signaler. Det er omtrent 10 meter mellom husene. Jeg vet ikke hva slags router broren bruker nå.

 

Derfor er vi på jakt etter en router med lang rekkevidde. Jeg har skjønt at D-link dir-655 og dir-855 er gode rutere, men det er også en del forskjell i pris. Jeg bruker egentlig internett bare til torrents og surfing, det er ikke noe annet som skal kobles til.

 

Burde jeg kjøpe 655 eller 855, som koster 700 kroner mer?

 

EDIT: Jeg skal til USA i jula, er det rimeligere å kjøpe der?

Endret av Nora90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si hvordan faktisk rekkevidde vil bli, uten kjennskap til eventuelle "deadspots".

 

Jeg har min i 4 etasje, og bruker to maskiner i bunnetasjen ( som ligger under bakkenivå ) og dekningen ved bruk av .n (300mpbs) er oftest over middels eller høy.

 

I mitt tilfelle er det ikke særlig mange betongvegger o.l som sperrer så signalet er temmelig jevnt over hele huset.

 

Det er under avanserte innstillinger mulig å justere sendestyrke og intervall dersom du skulle ha problemer med svak dekning. Dersom jeg hadde hatt routeren i kjeller, hadde plassert den nærmest mulig bakkenivå ( toppen av et skap e.l ) ;)

Lenke til kommentar
Jeg skal ikke koble meg på routeren hans, jeg tenkte å kjøpe han en ny...

Star: Men går det greit selvom jeg er litt under bakken?

Det er ikke gitt at en ny router i brorens hus vil gi gode (nok) signalforhold inne hos dere. Ville det ha vært mulig å plassere noe sånt som dette (- et trådløst aksesspunkt i WDS-modus -) i eller nær et vindu?

 

WDS går ut på at signalet fra brorens trådløse router fanges opp og forsterkes/sendes ut igjen fra denne boksen. Den trenger ikke å være koblet til noe kablet nettverk for å fungere i denne modusen.

Lenke til kommentar
Det er ikke gitt at en ny router i brorens hus vil gi gode (nok) signalforhold inne hos dere. Ville det ha vært mulig å plassere noe sånt som dette (- et trådløst aksesspunkt i WDS-modus -) i eller nær et vindu?

 

WDS går ut på at signalet fra brorens trådløse router fanges opp og forsterkes/sendes ut igjen fra denne boksen. Den trenger ikke å være koblet til noe kablet nettverk for å fungere i denne modusen.

Men funker det når det er veldig svak dekning fra brorens hus og til vinduet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...