Ksungam Skrevet 18. oktober 2009 Skrevet 18. oktober 2009 Har en laptop som kom med ferdiginnstallert Win Vista Basic, men ønsker nå å legge inn XP for å få bedre ytelse av pc-en. Jeg har forsøkt å formatere ved å boote fra en "Win XP SP3"-cd, men får opp meldingen: "Windows was unable to detect any hard drives on your system". Jeg har googlet, og i følge denne guiden så er det fordi XP mangler de nødvendige driverne for nyere SATA disker. Guiden sier også at for å overkomme dette, må jeg koble til en ekstern floppy disk, og kjøre driverne fra denne. Er det ingen lettere måte å gjøre dette på? Kan jeg f eks. skaffe en boot-cd med disse driverne, som kan formatere disken, for så å innstalere de nødvendige driverne så jeg kan boote xp-cden?
Sewero Skrevet 18. oktober 2009 Skrevet 18. oktober 2009 Du kan bruke Tinyxp og legge de inn i en ISO. og brenne det ut
Ksungam Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Skrevet 18. oktober 2009 (endret) Du kan bruke Tinyxp og legge de inn i en ISO. og brenne det ut Kunne du tenke deg å utdype litt, er ikke så racer på pc at det gjør noe. Edit: Har et par andre spørsmål også; Vil pcen kunne lese usb-sticker når den booter? (Regner med at dette ikke går.) Jeg har Vista installert på C:-partisjonen, kan jeg legge inn XP på D:-partisjonen, legge inn alt av drivere her, for så å formatere C: ifra XP? Endret 18. oktober 2009 av magnusbk
Hårek Skrevet 19. oktober 2009 Skrevet 19. oktober 2009 Du kan lage en ny XP CD med drivere. Dette kalles slipstreaming. Du finner mye info om dette på nett: http://www.google.com/search?hl=en&sou...mp;oq=&aqi= Jeg har Vista installert på C:-partisjonen, kan jeg legge inn XP på D:-partisjonen, legge inn alt av drivere her, for så å formatere C: ifra XP? Nei, du kan da ikke formatere C, den inneholder systemfilene som brukes for å boote.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå