Gå til innhold

Hitler skapt av Gud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jorden er ikke himmelen.. Det er ikke her alt skal være "perfekt"..

Gud sitter på sidelinjen og ser på verden og hvordan den utvikler seg.. Selv når Hitler herjet som værst, så gjorde ikke Gud noe.. For belønningen, kommer etter livet på jorden..

 

Det er mange som glemmer at det kun finnes en Gud(Ja nå tar jeg utgangspunkt at vi snakker om den kristne guden, med tanke på at tråden dreier seg om den kristne Guden).. Det er ikke slik at Satan har en guddommelig kraft også straffer de som er dumme og de som har vært snille kommer til Gud.. Gud er rettferdig, det er han som straffer og det er han som er god og snill..

Lenke til kommentar
Nå er du jo inne på ett av de sentrale spørsmålene. Har gud muligheten til å skape noen med fri vilje?

 

Selv tror jeg ikke det. Og hvis det stemmer er det jo ganske dårlig gjort å skape noe ondt, for så å straffe det med å brenne i evigheten fordi det er ondt.

 

Vell det er ikke slik at det er kun er oppholde på jorden som er avgjørende for hvor man havner.. I johannes åpenbaring står det endel om dommedagen, og der skal de som ikke har valgt og ta i mot Gud gå igjennom en viss periode(noen kaller det 1000års riket, ikke vet jeg), hvor de igjen vil få valget mellom og følge Gud eller velge Satan..

 

Å skape noe med fri-vilje, skapet det slik at det selv kan velge ondt eller godt er ikke noe som er ondt gjort.. Og vite på forhånd at denne personen vil bli ett verktøy for Satan til og vende folk vekk fra Gud, syntes jeg selv virker dårlig planlagt og gjerne litt ondt.. Men kanskje vi kan bestemme våres skjebne selv, til en viss grad.. Vet ikke helt jeg, kan ikke svare på det egentlig..

Lenke til kommentar
Med andre ord: Gud skapte Hitler og visste hva han kom til å utrette.

 

Med andre ord: Gud's plan var å drepe 6 millioner jøder.

 

Ja, gud vet meningen med livet vårt, hva som kommer til å skje og hva som skjer.

Ikke alt som gud gjør er bra heller... Ikke da dette på en feil måte, men han kan ikke la alt det gode skje uten å dra med seg litt av det dårlige og. Han viste nokk at Hitler kom til å drepe og såre utroligt mange folk. Kanskje det var en lærepenge for oss mennesker og. At vi ikke alltid kan vite alt, og at noen ting ikke kan bli hindret. Alt i alt er jo Hitler et menneske, og han har feilet, syndet, you name it, slik som ALLE andre. Bare han gjorde det med et større radius .. :p

Lenke til kommentar
Gud skapte kanskje ikke Hitler direkte, men han satte igang rekken av hendelser som førte til Hitler, og som allvitende visste han at det han satte igang ville føre til Hitler. Som allmektig kunne gud ha gjort ting litt annerledes i begynnelsen, men neida. Han så hele hendelsesforløpet for seg med Hitler, Stalin, Pol Pot og pedofile voldtektsforbrytere og sa "Perfekt! Slik vil jeg ha det. Dette er hva jeg skal skape".

 

Hva om han ikke forutså det i starten

Det blir vel omtrent som en bilfører skulle erkjenne seg ikke skyldig i bildrap fordi han kjørte med bind for øynene. Gud kunne altså ha forhindret jødeutryddelsen ved å se på hva hans handlinger ville medføre, men det var han altså ikke interessert i.

Lenke til kommentar
Se innledende post:

Gud er allvitende OG forutseende.

 

Selv om han kan se hele framtiden så betyr det ikke at han gjør det.

 

Selvfølgelig betyr det det. Er som å si at selv om A gjelder, så gjelder ikke A.

Mener du at han ser fremtiden, og ikke gjør noe med det, så er vi tilbake på spørsmålet:

Lot Gud så mange jøder dø uten å gjøre noe med det --> Guds plan?

-->ond plan!

 

Gud er ikke allvitende om han ikke vet alt, inkludert fortid, fremtid og nåtid. Enten er gud ansvarlig for alt som skjer eller så er han ikke allvitende.

Så sant, så sant

Endret av Zetison
Lenke til kommentar
JEG FORNEKTER HOLOCAUST...

 

Så fint for deg da gutten min :)

 

Hvor gammel er du da? Er du sikker på at mamma vet at du er inne på et slikt skummelt forum da?

 

Well, don't feed the trolls........ Skal du diskutere det noe mer er det vel greit at du starter en ny tråd... hvis du klarer da såklart :)

Lenke til kommentar

Dette er noe så morsomt som en filosofisk diskusjon: Vi antar at Gud eksisterer, vi antar at Hitler var ond, og så diskuterer vi det åpenbare paradokset. Det må vi kunne gjøre selv om noen av oss mener at Gud ikke eksisterer i virkeligheten, og selv om noen mener at Hitler er blitt djevelforklart uten å fortjene det. Vi vet at det finnes ondskap i verden, og bruker et tilgjengelig og alment anerkjent eksempel.

 

Så har vi mange muligheter for å diskutere den siden av saken, både Guds eksistens her i kategorien og Holocaust i historiekategorien. Diskuter gjerne Hitler i egne tråder, men la premisset for denne tråden være.

 

Denne tråden stenges for opprydning.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...