Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny i7, problem med ytelse


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har satt sammen en pc med følgende komponenter:

 

Hovedkort: Asus Rampage II extreme

Prossesor: Intel I7 920

Ram: 3x 2GB Corsair GT3 DDR3 2000mzh

Skjermmkort: 2x Sapphire Radeon 5870 Crossfire

Hdd: 2x Raptor 150 GB i Raid 0

Hdd: 1x Samsung 500Gb

PSU: Ocz 1010W

 

Det første, pcen virker men ytelsen er helt forferdelig. Det kan for eksempel ta 2 min å åpne en vanlig driver setup. Har lagt inn alle driverne til komponentene men alikevel ingen forbedring.

Har prøvd å koble av hardiskene, dvd-rom for å se om det hadde noe å si. Sjekket frekvensene på minne og prossesor. Søkt rundt på nettet og begynner å bli i villrede.

Har også kjørt memtest, ingen feil å finne der...

Vær så snill, har noen en ide eller forslag til noe jeg kan prøve?

Synes det er så rart at alt virker bare ytelsen som er mye mye lavere enn min gamle C2D PC. Noe er galt her...

Endret av 8520dcn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres fremdeles som driverproblem spør du meg - kvalifisert gjetning.

 

Det at du kjører raid0 kan gi deg trøbbel om du ikke har alle innstillingene korrekt. Det samme med crossfire oppsettet ditt, små bagateller kan gi uventet mye utslag. Mitt råd, avinstaller og restart pc (omså flere ganger) og legg inn drivere på nytt. Har du kontroll på bios innstillinger og Raid oppsettet?

 

torfinn

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Jeg skal prøve å legge inn driverne på nytt, har allerede gjort det en gang men det var uten reformat. De skader ikke å prøve. Har også prøvd å bare ha i en rambrikke... Vet noen om en trenger egne raid drivere til Vista? Jeg satte bare opp raid på hovedkortet og installerte uten drivere i Vista.

Det som er det rare med ytelsen er at den virker nedsatt helt fra etter bios og utover. Det tok elendig lang tid oginstallere både Win7 og vista og dårlig ytelse var en gjenganger i begge...

Jeg er ikke veldig inn i bios men tror jeg ihvertfall har satt det viktigste riktig, men at det kansje bare er en filleting som gjenstår...

 

PS, har prøvd å installere både med og uten raid oppsett...

Endret av 8520dcn
Lenke til kommentar

Har lest at W7 har den uvanen å installere "egne" drivere som ikke alltid fungerer så bra. kanskje sånn i din situasjon? Kjenner du til Ubuntu Live-Cd. Kunne vært interessant å prøvd med en slik og sett om ting var tregt da også. Antakelig er det drivere du sliter med.

 

Hva med å prøve med bare en HDD?

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Har du sjekket om Minnet ditt kjører på riktige freksvenser og timinger? Eller generelt sett over i bios om ram kjører tripple channel og cpu kjører riktige instillinger?

 

Har du bare dårlig ytelse i vista eller win7 også?

 

Ser at du skriver at du har windows vista 32 bit og det er ikke jo ikke akkurat optimalt i et 32 bit OS, da får du kun brukt 3/6 av din ram.

 

Høres kjedelig ut det her, når du har i7 oppsett..

Lenke til kommentar
Har du sjekket om Minnet ditt kjører på riktige freksvenser og timinger? Eller generelt sett over i bios om ram kjører tripple channel og cpu kjører riktige instillinger?

 

Har du bare dårlig ytelse i vista eller win7 også?

 

Ser at du skriver at du har windows vista 32 bit og det er ikke jo ikke akkurat optimalt i et 32 bit OS, da får du kun brukt 3/6 av din ram.

 

Høres kjedelig ut det her, når du har i7 oppsett..

 

Har sjekket at minnet kjører på riktig frekvens men timingene har jeg bare sjekket at står på 8-8-8-8-24 men det er jo et hav av andre instillinger innen for timings. Noe mere jeg kan se på angånde timings?

Har ikke funnet noen instilling om hvor mange channels jeg skal kjøre, noen som vet om det kan ha betydning eller hvor jeg kan finne denne instilling i bios?

Det er dårlig ytelse både i win 7 og vista...

 

Ser at både du og medlem Pytan har samme hk og gpu, og begge har trøbbel med ytelsen, Pytan får ikke installert den siste ati vga driver i win7, har du prøvd den driveren?

 

Jeg ser også at det er 12 bios oppdateringer på hk allerede, kanskje greit å prøve siste versjon.

 

Jeg har siste bios versjon, og prøvd den forrige men med samme resultat på begge. Jeg fikk lagt inn driverne fra sapphire websiden og aktivert crossfire uten problemer, men det hadde ingenting å si på ytelsen :(

Endret av 8520dcn
Lenke til kommentar
Har du sjekket om Minnet ditt kjører på riktige freksvenser og timinger? Eller generelt sett over i bios om ram kjører tripple channel og cpu kjører riktige instillinger?

 

Har du bare dårlig ytelse i vista eller win7 også?

 

Ser at du skriver at du har windows vista 32 bit og det er ikke jo ikke akkurat optimalt i et 32 bit OS, da får du kun brukt 3/6 av din ram.

 

Høres kjedelig ut det her, når du har i7 oppsett..

 

Har sjekket at minnet kjører på riktig frekvens men timingene har jeg bare sjekket at står på 8-8-8-8-24 men det er jo et hav av andre instillinger innen for timings. Noe mere jeg kan se på angånde timings?

Det er dårlig ytelse både i win 7 og vista...

 

Ser at både du og medlem Pytan har samme hk og gpu, og begge har trøbbel med ytelsen, Pytan får ikke installert den siste ati vga driver i win7, har du prøvd den driveren?

 

Jeg ser også at det er 12 bios oppdateringer på hk allerede, kanskje greit å prøve siste versjon.

 

Jeg har siste bios versjon, og prøvd den forrige men med samme resultat på begge. Jeg fikk lagt inn driverne fra sapphire websiden og aktivert crossfire uten problemer, men det hadde ingenting å si på ytelsen :(

 

 

Er vel ganske riktig det, men kjører minnet tripple channel?

 

Har du prøvd å kjøre 3dmark06 eller noe sånn at vi kan se hvor "dårlige" resultatene er? Eller kjøre windows klassifisering greia å se resultater der også så vi får et lite innblikk i hvordan ståa er?

Lenke til kommentar
Har du sjekket om Minnet ditt kjører på riktige freksvenser og timinger? Eller generelt sett over i bios om ram kjører tripple channel og cpu kjører riktige instillinger?

 

Har du bare dårlig ytelse i vista eller win7 også?

 

Ser at du skriver at du har windows vista 32 bit og det er ikke jo ikke akkurat optimalt i et 32 bit OS, da får du kun brukt 3/6 av din ram.

 

Høres kjedelig ut det her, når du har i7 oppsett..

 

Har sjekket at minnet kjører på riktig frekvens men timingene har jeg bare sjekket at står på 8-8-8-8-24 men det er jo et hav av andre instillinger innen for timings. Noe mere jeg kan se på angånde timings?

Det er dårlig ytelse både i win 7 og vista...

 

Ser at både du og medlem Pytan har samme hk og gpu, og begge har trøbbel med ytelsen, Pytan får ikke installert den siste ati vga driver i win7, har du prøvd den driveren?

 

Jeg ser også at det er 12 bios oppdateringer på hk allerede, kanskje greit å prøve siste versjon.

 

Jeg har siste bios versjon, og prøvd den forrige men med samme resultat på begge. Jeg fikk lagt inn driverne fra sapphire websiden og aktivert crossfire uten problemer, men det hadde ingenting å si på ytelsen :(

 

 

Er vel ganske riktig det, men kjører minnet tripple channel?

 

Har du prøvd å kjøre 3dmark06 eller noe sånn at vi kan se hvor "dårlige" resultatene er? Eller kjøre windows klassifisering greia å se resultater der også så vi får et lite innblikk i hvordan ståa er?

Pcen klarer ikke starte 3dmark, står bare å sjekker systemet i det uendelige... Hvordan ser man om minnet kjører i trippel channel? Jeg har installert brikkene slik som manualen viser for trippel channel...

Lenke til kommentar
Såpass ja..

 

Hmm det virker som noen som har hatt samme problem å funnet svaret må svare på det her altså :/

 

Prøvd en kjapp google runde?

 

Søkt masse på google men det er lite konkret å finne. Virker til at mye av lignende problemer er minnerelatert...

 

Har du prøvd med ditt gamle 8800GTX kort, bare for å utelukke at det er noe trøbbel mellom hk og gpu?

Har ikke prøvd med GTX, har montert vannblokk på den og har ikke vannkjøling på det nye... Spørs om jeg skal prøve å koble på den gamle kjøleren igjen så kan vi ihvertfall utelukke det... Takk for tipset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...