Gå til innhold

Videokamera - tips til krav


Anbefalte innlegg

Har tenkt å anskaffe digitalt videokamere i prisklasse rundt 10000 kroner.

Ser at mange lurer på hva man skal velge. Jeg er mer ute etter hvilke krav man skal stille til et kamera som ikke er av de mest proffe, men som heller ikke er av de 'billigste' . Etterlyser en guide/anbefalingsside her på akamera.no om dette. Så, er det noen som har noen tips, slik at jeg kan snevre inn mine vurderinger til en 3-4 stk ?

 

Et spørsmål til : hva innebærer 'Mini-DV' ? Har dette noen betydning for kvaliteten på kameraet eller bildet ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Mini DV beskriver hvilket format kameraet bruker. Det finnes Mini DV, DV, DVCAM osv. Mini DV er det som er mest populært blant den vanlig forbruker fordi formatet gir bra kvalitet av bilde og lyd og fordi kassettene er små så det er mulig å lage kameraet veldig lite. Noe som er hendig for å ta med på turer og slikt. Men DV formatet sier lite om kvaliteten på selve kameraet. Det finnes mini DV ned til nesten 3000kr og opp mot hundre tusen. Det viktige å tenkte på av funksjoner rundt 10000kr er helt opp mot hva du vil bruke det til. Drar man ofte på turer å vil filme dette, er jo størrelsen viktig. Sjekk om det er bra stabilisator i kameraet så det ikke "rister" så mye i bilde når du filmer. De fleste kameraene i denne klassen har Firewire in og ut. Noe som gjør det raskt og enkelt å overføre opptakene dine til pc. Oppløsning på lcd skjermen er viktig for mange. Mest pga det med å sette fokus, hvis dette skal gjøres manuelt. (Det optimalet er en S/H søker med over 500tv linjer, men dette finnes som regel bare på semi- og proffesjonelle kamera)

 

Av annet så kan en overveie at man ikke må bli imponert av hvor mye digital zoom det er på den. Sjekk optisk zoom. alt fra 12x og oppover er helt greit.

 

Det som er en stor forskjell fra "de helt billigste" til de som er litt mer rettet mot en hobby entusiast er det med manuelle innstillinger. Jeg er ikke vant til å jobbe med kameraer til 10000kr, så jeg er ikke helt sikker på hva de har å tilby av dette. Men av det så er det greit å ha kontroll på hvitbalanse, lukker og blender.

 

Sjekk også distansen på innfatningen (diameteren på ved linse). Det vanlige her er 37mm. Det er litt viktig å få med at det er en nokså standard på den så det er mulig å kjøpe til vidvinkel og tele linse.

 

Av kvalitet på bildet så bør kameraet bestå av en eller tre CCD brikker. gjerne på 1 - 1,5 megapixel. Består den av 3 så pleier de å være rundt 400.000 pixel pr brikke...men de har bedre bildekvalitet enn de med 1 brikke på 1,5mp.

 

Vet ikke om dette hjalp det så mye, men håper det kom litt til nytte.

Lurer du på noe mer kan du bare ta kontakt med meg via min e-mail: [email protected]

 

:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kort sagt: flest mulig manuelle kontroller (hvitbalanse, blender/lukker, fokus og evt. lydnivå), 3CCD-brikker (største mulige) og høy oppløsning på søker. Den manuelle fokusen bør styres mekanisk og ikke ved hjelp av elektriske motorer, slik det gjøres på de flest konsumentkameraer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...