Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Cpu varme problemer


Anbefalte innlegg

Gikk den orginale cpu vifta på 1100 rpm, når du hadde den i turbo mode?

Jeg syns det hørtes litt lite ut, se om du finner en cpu fan justering i en de "dritt programene" som følger med hk. Eller prøv å avinstaller alle program som fulgte med hk.

Har sett etter det før, men var ikke noe der som jeg kunne endre vifte hastigheten med.

 

Der har du svaret ditt, brukerfeil.

Kan godt være at det er noe jeg har gjort feil ja, men det har fungert fint lenge når vifta har stått på samme måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asus P5Q ja.

Følgte bare med 1 cd til HK, og under "drivers" fant jeg asus epu-6 engine (som er det jeg brukte til mode setting). Kan ikke finne noen program som heter asus fan xpert der. Det var noe under "utilities" som heter asus ai suite, på den står det "an innovative application to do overclocking, fan control, power saving and quit thermal control".

 

Det var det eneste programmet som ligger på cd'en med noe om vifte kontroll.

 

Men hvorfor burde jeg avinstallere dette programmet egentlig?

Endret av Christoffer99
Lenke til kommentar

Har ikke du Fan valget man ser til høyre?

 

508937.jpeg

 

Software program hvor du kan gjøre bios justeringer, kan være skummelt hvis man ikke vet hva man gjør, og det kan skje justeringer som man ikke er klar over, som feks. spennings justeringer på hardware, det kan bli for høy volt på hardware uten at kjøling er i orden.

 

Det er jo noe som får cpu vifte til å gå så sakte, selv om tempen er høy.

Lenke til kommentar

Jo, har det fan valget, men kan ikke trykke der.

 

Du sier noe der, men om jeg sletter det programmet nå, så vil vel ikke de innstillingene bli tilbakestilt til noe.

Men hvordan mode burde jeg egentlig ha den på til vanlig?

 

Jeg trur forresten at 1100 rpm var feil, var rundt 1600 trur jeg den lå på til vanlig før og gikk opp til maks 2000 hvis cpu'en begynte å bli litt varm i spill.

Vet ikke om det fortsatt er treigt?

Lenke til kommentar

Du kan vente til du får ny pasta, og se om du får installert kjøler skikkelig før du prøver å avinstallere de programmene. Kan være greit å kjøre med under klokket cpu til da, hvis du ikke vet hvordan du kan gjøre dette i bios da.

Hvis du sletter programene, så er det bios som styrer cpu klokk og vifter.

 

Ser ut som du må installere Al Suite for å få brukt Fan Xpert.

 

508965.jpeg

Lenke til kommentar
Vet ikke helt om jeg vil drive å tukle med ting inni pc-en imens den går, plutselig kommer jeg borte i vifta og ødelegger noe der :p

Det er forresten 3 av beina jeg ikke får festa ordentlig.

 

Da har du jo problemet der da! Med en så høy temp som du har så er det jo absolutt ingen kjøling. Dessuten tviler jeg sterkt på at du ødelegger vifta ved å "tukle"inni pc'en. Skal du drive problem løsing må du nesten eliminere feil.

Lenke til kommentar

Fikk den termiske pastaen i dag, rengjørte først cpu'en, også tok jeg på et tynt lag med pasta. Tok ut HK'et og satt vifta på ordentlig og satt alt sammen inn igjen. Når jeg skrudde på dataen, så kom det opp en melding om at "new cpu installed" "usb device over current status detected" "system will shut down in 15seconds".

 

Hva kan være feil her? Ringte komplett og de mente at jeg skulle resete bios ved å ta ut batteriet. Trur dere det vil hjelpe eller er det annet problem?

Lenke til kommentar

Se at alle jumpere er skikkelig på plass, eller om noen er borte. Se i manual side 2-20 "2.6 Jumper", og har du mistet noen, så plasser dem i Normal(Default) posisjon på pinnene!

 

Dette gjøres selvfølgelig 10 sek etter at hk er strømløs(bryter på psu/støpsel i vegg).

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Clear cmos er det samme som å resete bios, og det samme som å ta ut batteriet.

 

Du flytter den jumperen fra 1-2 pin, til 2-3 pin, levner den der i 5-10 sek, og flytter den tilbake til 1-2 pin. Hk helt strømløs!

 

Og hvis ikke det hjelper, prøver du å gjøre det samme med jumper, uten batteri tilkoblet hk!

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Ja fikk system will shut in 15 seconds, fikk ingen valg om å gå til bios.

Forresten så er dette den tredje "skjermen" som kommer opp, det første som kommer er den med "press del to enter to setup" med blå bakgrunn også står det vel asus et eller annet øverst, den skjermen er der kanskje i 5sec så kommer jeg til neste skjerm der det er svart skjerm også står det bios versjon, og et par linjer under står det "hard disk not detected" men den skjermen har alltid vært der før og, så tviler på at det har noe å si med dette problmet.

 

Skal prøve å ta ut batteriet og flytte jumperen etterpå.

Lenke til kommentar

Bios finner ikke harddisken din hvor operativsystemet er installert på, se at den har strøm og signal kabel skikkelig tilkoblet, hvis det samme skjer etter du har sjekket, så trykk Del for å gå i bios/setup, se om du ser hdd i bios, og at boot rekkefølgen er riktig, første boot device cd-rom, andre boot device hdd!

 

Er dette en sata hdd, har du koblet den til samme sata slot som før du tok ut hk?

 

Edit, har du flere harddisker?

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Prøvde nå å ta ut batteri og flytte jumper, men fortsatt samme feilmelding, bare første gang jeg skrudde på fikk jeg noe med "cmos cant detect time/date" trur jeg det stod, etter jeg restarta kom det samme feil melding som før.

 

Jeg kan ikke komme inn i bios, uansett om jeg trykker del mange ganger eller holder den inne lenge. Men når jeg trykker inn del før jeg kommer til den skjermer der feil meldinga er kommer alt dette opp istedenfor bare feil melding: http://img99.imageshack.us/img99/4017/image049j.jpg

 

Det er sata hdd ja, har den i samme sata slot som før.

Har 1 ekstra harddisk, men har den ikke her akkurat nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...