Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Cpu varme problemer


Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med prosessoren at den er veldig varm med en gang jeg skrur dataen på, rundt 100grader også skrur dataen seg av rett etterpå, dette skjedde i dag, jeg merka at den hadde vært litt varmere i de siste dagene enn hva den vanligvis er (brukte hwmonitor for å sjekke gradene), så jeg sjekket inni pc'en, tok av cpu vifta og tok vekk litt støv som hadde lagt seg inni vifta til cpu. Jeg merka at det var litt lite kjølepasta under cpu vifta, men på cpu'en så var det nok så det ut som, har det noe å si om det er lite på vifta når det er en del på cpu'en? Etterpå satt jeg på vifta igjen og satte opp pc'en, skrudde på, også etter et par min skrur den seg.

Jeg har hatt problem med at cpu'en blir varm før en gang og da var det fordi vifta ikke satt ordentlig på, jeg har prøvd sikkert 10 ganger nå med å ta den av og sette på igjen uten at det hjelper.

Hva kan være feilen her, er det cpu, vifta eller trenger jeg mer kjølepasta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

100 c er alllt for varmt, og å ta av cpu kjøler og så sette den på igjen er det ulureste du kan gjøre.

Skaff deg disse to varene: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312193 (rengjøring og klargjøring for ny pasta)

Termisk pasta: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=302913

eller http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460665

 

Siden du hadde problemer med å feste kjølern burde du sjekke ut noen guider. Socket 775 kjølere er et helv*ete å installere.

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar
Isopropanol er teknisk sprit, som man får kjøpt på alle bensinstasjoner.

 

Så du ikke pasta guiden jeg linket til, les den!

 

Test: Markedets beste er kåret !

Ok, vil det være noe forskjell om jeg bruker isopropanol eller http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312193 ?

Leste også guiden og testen du linka til, var i hvertfall noen nyttige ting der jeg kan ha brukt for når jeg skal ta av gammel og sette på ny pasta.

 

Siden du hadde problemer med å feste kjølern burde du sjekke ut noen guider. Socket 775 kjølere er et helv*ete å installere.

Ja har hatt litt problemer med å feste kjøleren, det har som sagt skjedd før at temperaturen har blitt skyhøy pga. at vifta har ikke stod helt riktig, når jeg fester så er det egentlig bare 1 av 4 "festene"(er ikke helt sikker på hva de heter) som går ordentlig ned og sitter fast, har prøvd å presse de andre ned og, men vet ikke om jeg kan trykke altfor hardt om noe kan bli ødelagt e.l.

Noen som har lignende problem eller forslag til hva jeg kan gjøre her?

 

 

Jeg har nå skrudd på pc'en og setti ned mode setting på hovedkortet til max power saving setting istedenfor turbo mode, og tempen gikk fra 100 til 50 grader ved idle nå.

Vanligvis i turbo mode har jeg 40 idle og 50-55 når jeg spiller.

 

Skal få bestilt meg termisk pasta og enten kjøpe isopropanol eller den som kakeshoma linket til.

Endret av Christoffer99
Lenke til kommentar
Isopropanol er teknisk sprit, som man får kjøpt på alle bensinstasjoner.

 

Så du ikke pasta guiden jeg linket til, les den!

 

Test: Markedets beste er kåret !

Ok, vil det være noe forskjell om jeg bruker isopropanol eller http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312193 ?

Leste også guiden og testen du linka til, var i hvertfall noen nyttige ting der jeg kan ha brukt for når jeg skal ta av gammel og sette på ny pasta.

 

Siden du hadde problemer med å feste kjølern burde du sjekke ut noen guider. Socket 775 kjølere er et helv*ete å installere.

Ja har hatt litt problemer med å feste kjøleren, det har som sagt skjedd før at temperaturen har blitt skyhøy pga. at vifta har ikke stod helt riktig, når jeg fester så er det egentlig bare 1 av 4 "festene"(er ikke helt sikker på hva de heter) som går ordentlig ned og sitter fast, har prøvd å presse de andre ned og, men vet ikke om jeg kan trykke altfor hardt om noe kan bli ødelagt e.l.

Noen som har lignende problem eller forslag til hva jeg kan gjøre her?

 

 

Jeg har nå skrudd på pc'en og setti ned mode setting på hovedkortet til max power setting istedenfor turbo mode, og tempen gikk fra 100 til 50 grader ved idle nå.

Vanligvis i turbo mode har jeg 40 idle og 50-55 når jeg spiller.

 

Skal få bestilt meg termisk pasta og enten kjøpe isopropanol eller den som kakeshoma linket til.

 

 

Her kan du lese litt om ArtiClean. Jeg bruker det, og syntes det er mer effektivt.

http://www.arcticsilver.com/arcticlean.htm

Og du må passe godt på at kjølern sitter bra med alle 4 beina, sjekk under hovedkortet av de er festa alle sammen, og pila som står på beina skal være vridd "bakover". Man skal vri den med pilas retning bare når man skal ta kjølern av.

Lenke til kommentar

Ved 100 grader er noe galt ja. Det er ikke kritisk temperatur nødvendigvis, men det indikerer at noe er feil i enten jøleren selv (eksempelvis at viften ikke går rundt), noe veldig galt i påføring av termisk pasta, eller at kjøleribben ikke er riktig montert, og dermed har dårlig kontaktflate mot CPU.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Trur dere at det bare er den termiske pastaen som er grunnen til at temperaturen blei så høy?

 

Også lurte jeg på en ting, kanskje dumt spm., men som jeg sa tidligere så får jeg temperaturen ned i 50 grader på idle når jeg har forandret på noe i et program som er til hovedkortet, der jeg satt "mode setting" fra turbo mode til max power saving mode, og da gikk det fra 100-50 grader. Jeg prøvde å åpne et spill og la det gå i noen minutt for å sjekke hvordan temperaturen var da, og da gikk det til 65-70. Det er jo ganske høyt, men er det skadelig for cpu'en?

 

Om det har noe å si så har jeg Intel Core™ 2 Duo E8400

Lenke til kommentar

Jeg trur det er en kombinasjon av gammel pasta, og at cpu kjøler ikke er skikkelig på plass. Kjøle pasta stivner etter bruk, og når du fjerner cpu kjøler og bare setter den på plass med gammel pasta, så er den nok mere i veien enn til nytte.

 

Max power saving mode, vil nok si at cpu blir klokket ned til en lavere frekvens, og sikkert lavere spenning, det er det samme som å sette inn en svakere cpu.

 

Intel har satt en max temp på 72.4'C til Intel Core™ 2 Duo E8400

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Når du har vridd beinet i låse stilling, pass på å dra den svarte delen helt ut så langt som den går slik at låset ikke hindrer låsepinnene i å gå inn. Det er to låsepinner på hvert bein med den svarte delen som klemmer de utover når den er i lås. Sjekke at tuppen på låsene er klemt godt sammen før de setter vifta i hovedkortet. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har funnet den ene låsepinnen bøyd utover oppe på hovedkortet når jeg skal reparere.

 

Når du setter vifta på hovedkortet, ikke press på noe med en gang, bare "rist" den på plass så du er sikker på at alle låsepinner har gått gjennom hullene i hovedkortet. MYE lettere å se hvis du har tatt ut hoevdkortet.

 

Så kan du presse de svarte låsene på plass. Ta et hjørne, deretter det motsatte hjørnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...