Gå til innhold

AutoPass - latterlig opplegg


torkelorten

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg bor i Oslo og har autopassavtale hos fjellinjen. Da jeg registrerte krysset jeg av for forskuddsbetaling i Oslo området slik at jeg fikk rabatt på alle passeringene. I sommer kjørte jeg til stavanger og på den strekningen er det jo 5-6 bomstasjoner. Alle har autopass felt og når jeg HAR en autopassbrikke i vinduet så selvfølgelig kjører jeg der?? Jeg trodde jo avtalen med fjellinjen bare handlet om RABATTEN i oslo området, men at den fortsatt var gyldig overalt i Norge?? Det var da ikke tilfelle ettersom jeg i går fikk faktura for ÉN av passeringene. Passeringen var 25 kr men fikk ett tilleggsgebyr på trehundrespenn fordi jeg kjørte på autopass. Dvs at hvis det er 6 bomstasjoner på den strekningen og alle tar 325 kroner for hver passering må jeg ut med nesten FIRETUSEN spenn. HALLO??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rimelig sikker på at det her må ha skjedd en feil.

 

Har du AutoPASS skal passeringen trekkes fra din konto, men du får ikke avtalepris på andre steder enn der du har gitt beskjed om det. Altså skal du ikke ha gebyr.

 

I slike situasjoner skal du få gult lys i AutoPASS-lyset (kun dersom det er manuell betalingsmåte også).

 

Jeg ville kontaktet AutoPASS og spurt om det ikke har skjedd noe uregelmessig her.

Lenke til kommentar

Enig, kontakt AutoPASS, det kan godt tenkes de finner en løsning på det.

 

Forøvrig er det mulig å sperre AutoPASS'en til kun å virke i et spesifikt bomselskap, kanskje det har skjedd med deg?

Fant ut av dette da jeg undersøkte muligheten til å få faktura fra alle andre enn "mitt" bomselskap, slik at andre passeringer ikke ble trukket fra det forhåndsbetalte beløpet. For å få til dette måtte de "fryse" brikka, men da måtte jeg kjøre på manuell i andre bomselskap. Altfor tungvint ;)

Lenke til kommentar

Jeg mener svært bestemt å huske at når jeg inngikk avtalen om AutoPass med Fjellinjen, fikk jeg følgende valg i forbindelse med kjøring i andre AutoPass-anlegg;

 

- Etterfakturering fra alle andre autopass-anlegg i norge (og sverige, om jeg ikke husker feil). Man får da ingen rabatt i andre anlegg enn Fjellinjen sine, men kan kjøre i autopassfeltet i andre anlegg og fjellinjen krever inn avgiften på vegne av de andre anleggene.

 

- Ikke bruke autopass i andre anlegg enn Fjellinjens. Dvs man må kjøre i manuell- eller kontantfila hvis den finnes.

 

Det var nok ikke ordrett slik, men prinsippet..

Nå må noen arrestere meg om jeg tar feil, men jeg føler meg ganske sikker på dette, og at det var relativt lett å fange opp dette valget.

Kanskje trådstarter har glemt hva h*n krysset av for?

 

Jeg valgte selvfølgelig det første, og kjører på autopass overalt der det finnes og får faktura i etterkant.

 

EDIT

 

Ser nå at om du logger inn på www.fjellinjen.no kan du endre dette valget selv.

 

Hos meg står det

 

AutoPass EasyGo i

andre selskaper

Status:

Gyldig fra XX.XX.XXXX inntil oppsigelse

Betalingsmåte:

Bruk andre steder enn bompengeringen i Oslo og Bærum vil bli etterfakturert

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Jeg mener svært bestemt å huske at når jeg inngikk avtalen om AutoPass med Fjellinjen, fikk jeg følgende valg i forbindelse med kjøring i andre AutoPass-anlegg;

 

- Etterfakturering fra alle andre autopass-anlegg i norge (og sverige, om jeg ikke husker feil). Man får da ingen rabatt i andre anlegg enn Fjellinjen sine, men kan kjøre i autopassfeltet i andre anlegg og fjellinjen krever inn avgiften på vegne av de andre anleggene.

 

- Ikke bruke autopass i andre anlegg enn Fjellinjens. Dvs man må kjøre i manuell- eller kontantfila hvis den finnes.

 

Det var nok ikke ordrett slik, men prinsippet..

Nå må noen arrestere meg om jeg tar feil, men jeg føler meg ganske sikker på dette, og at det var relativt lett å fange opp dette valget.

Kanskje trådstarter har glemt hva h*n krysset av for?

 

Jeg valgte selvfølgelig det første, og kjører på autopass overalt der det finnes og får faktura i etterkant.

 

Jeg ringte Fjellinjen og hun kunne avkrefte min oppfatning av at jeg kunne kjøre gjennom alle AutoPass stasjoner. Det er tydeligvis, som du nevner, at jeg har krysset av på kun Fjellinjen's stasjoner. Hun sa hun umiddelbart kunne gjøre om avtalen slik at dette ville bli mulig likevel. Det jeg da ikke begriper er hvorfor de har dette valget i det hele tatt? Det har absolutt ingenting å si for meg økonomisk om jeg velger å la passet gjelde for hele Norge. Jeg trodde helt sikkert da jeg krysset av, at det gjaldt kun for rabatt-delen, men at jeg fortsatt kunne bruke den overalt. Det er jo bare helt latterlig imo. I hvert fall nå når Fjellinjen faktisk har gått bort i fra forskuddsbetaling og alt blir etterfakturert uansett. Har sendt mail til AutoPass og forklart situasjonen. Både håper og syns de kan være behjelpelige her. Helt sykt om jeg må betale 3900 kroner for å ha misforstått dette merkelige systemet...

Lenke til kommentar

Ja, at man i det hele tatt får det valget er litt snodig, det skal jeg være enig i ;)

 

Havna i "uløkka" selv i starten, endte med å kjøre "ulovlig" på autopass i oslo noen turer og fikk en haug med slike 300+ kroners krav i posten.

Dette også fordi jeg rett og slett var svimete og hadde misforstått opplegget.

(Jeg somla med denne forskuddsbetalinga, og tenkte at det var bare å kjøre på så lenge ... :wallbash: )

 

Opplevde da mye velvilje og forståelse hos Fjellinjen og slapp med å betale kun det første av disse kravene pluss selvfølgelig ordinær passeringsavgift for de andre.

Så det er nok mulig å få til en avtale om du prøver ;)

 

 

Ellers anbefaler jeg å registrere deg på www.fjellinjen.no om du ikke har gjort det ennå. Da kan du logge inn, og få god oversikt over avtalen din og se passeringer, synes de har en veldig bra tjeneste der - gir nok mindre press på telefonisk kundeservice også..

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...